جمعه هفتم آذر ۱۴۰۴ ساعت 8:39 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand

📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

eitaatwitterfacebookmail

پژوهشگر محسن داداش پور باکر

📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

🚨سرگذشت کشتی بخار مسافربری اس‌اس ادملا

اس‌اس ادملا

اس‌اس ادملا (به انگلیسی: SS Admella) یک کشتی بود که طول آن ۶۰ متر (۲۰۰ فوت) بود. این کشتی در سال ۱۸۵۷ ساخته شد.

اس‌اس ادملا

SS Admella

پیشینه

مالک

آغاز کار: ۱۷ سپتامبر ۱۸۵۷

مشخصات اصلی

گنجایش: 395 GT

درازا: ۶۰ متر (۲۰۰ فوت)

پهنا: ۸ متر (۲۶ فوت)

عمق: ۴٫۲ متر (۱۴ فوت)

سرعت: ۱۷ گره (۳۱ کیلومتر بر ساعت)


اس اس آدملا

این مقاله برای تأیید نیاز به منابع بیشتری دارد . ( ژانویه ۲۰۲۴ )

کشتی بخار مسافربری اس‌اس آدملا (SS Admella) در سال ۱۸۵۹ در سواحل مستعمره استرالیای جنوبی غرق شد. این کشتی پس از برخورد با یک صخره مرجانی غرق‌شده در نزدیکی کیپ بنکس (Cape Banks) ، در نزدیکی ساحل کارپنتر راکس (Carpenter Rocks ) ، در جنوب غربی مونت گامبیر ، در ساعات اولیه صبح ۶ آگوست ۱۸۵۹، متلاشی شد. بازماندگان بیش از یک هفته به لاشه کشتی چسبیده بودند و بسیاری از مردم روزها طول کشید تا بمیرند، زیرا از دریا نگاهی اجمالی به خشکی می‌انداختند و شاهد شکست تلاش‌های نجات یکی پس از دیگری بودند.

اس‌اس آدملا در دریایی طوفانی

تاریخچه

استرالیا

ناماس اس آدملا

مالک رابرت لیتل و ۷ نفر دیگر

مسیر آدلاید - ملبورن - لانسستون

سازنده

  • لارنس هیل و شرکا، پورت گلاسگو
  • ای اند جی اینگلیس

هزینه ۱۵۰۰۰ پوند

راه‌اندازی شد۱۷ سپتامبر ۱۸۵۷

در حال خدمتمارس ۱۸۵۸

سرنوشت در ۶ آگوست ۱۸۵۹ در نزدیکی کیپ بنکس ، در نزدیکی شهر کارپنتر راکس ، استرالیای جنوبی غرق شد.

وضعیت غرق شدن کشتی تاریخی [ 1 ]

مشخصات عمومی

کلاس و نوع کشتی بخار

تناژ ۳۹۵ دلار آمریکا

طول ۶۰ متر (۲۰۰ فوت)

پرتو ۸ متر (۲۶ فوت)

عمق ۴.۲ متر (۱۴ فوت)

قدرت نصب شده دو موتور بخار ۱۰۰ اسب بخاری (۷۵ کیلوواتی)

نیروی محرک هپیچ بخارپز

طرح بادبانیسه بادبان

سرعت ۱۷ گره (۳۱ کیلومتر بر ساعت)

ظرفیت ۱۱۳

خدمه ۲۹

با از دست دادن ۸۹ نفر، که عمدتاً به دلیل سرما و قرار گرفتن در معرض سرما بود، این یکی از بدترین فجایع دریایی در تاریخ استرالیا است. فاجعه آدملا همچنان بزرگترین تلفات جانی در تاریخ سکونت اروپاییان در جنوب استرالیا است. از ۱۱۳ سرنشین کشتی، ۲۴ نفر زنده ماندند، از جمله تنها یک زن، بریجت لدویت. از ۸۹ کشته، ۱۴ نفر کودک بودند. صد و پنجاهمین سالگرد این فاجعه در اوت ۲۰۰۹ با رویدادهایی در سراسر جنوب شرقی استرالیای جنوبی و در پورتلند، ویکتوریا برگزار شد . [ 2 ]

تاریخچه و توضیحات

کشتی اس‌اس آدملا (که به خاطر مسیرش در آدلاید ، ملبورن ، لانسستون به این نام شناخته می‌شود) توسط شرکت لارنس هیل و شرکا در سال ۱۸۵۷ در بندر گلاسکو ، اسکاتلند ساخته شد. این کشتی، یک کشتی بخار آهنی تک‌مارپیچ با طول تقریباً ۶۰ متر و عرض هشت متر بود و حدود ۳۹۵ تن وزن داشت. در آن زمان، این کشتی یکی از سریع‌ترین و لوکس‌ترین کشتی‌ها در مسیرهای تجاری بین استعماری استرالیا بود. در مسیر معمول آدلاید-ملبورن، سریع‌ترین سفر دریایی آن یک بار در ۴۲ ساعت انجام شده بود.

در ۳۹ سفر دریایی بین آدلاید و ملبورن، هیچ دلیلی برای نگرانی در کشتی آدملا وجود نداشت و نیازی به قایق نجات یا کمربند نجات نبود. تنها کاپیتان کشتی، هیو مک ایوان، یک دریانورد ماهر و محتاط بود. کشتی آدملا با دیواره‌های ضد آب ساخته شده بود که به بدنه پرچ شده بودند. این دیواره‌ها به عنوان یک ویژگی ایمنی ویژه طراحی شده بودند، اما در نهایت باعث تجزیه فاجعه‌بار کشتی به سه بخش نمایان در ۱۵ دقیقه اول فاجعه شدند. [ نیازمند منبع ]

سفر نهایی

تحت فرماندهی کاپیتان هیو مک ایوان، آدملا در اوایل ۵ آگوست ۱۸۵۹، بندر آدلاید را به مقصد آخرین سفر خود ترک کرد . طبق معمول، او با ۸۴ مسافر و ۲۹ خدمه به ملبورن می‌رفت. محموله او شامل ۹۳ تن مس، آرد برای معادن طلای ویکتوریا، کالاهای عمومی و چهار اسب مسابقه بود. به دلیل موج شدید، یکی از اسب‌ها افتاد. برای اصلاح مسیر، کشتی کمی تغییر مسیر داد، در حالی که اسب روی پاهایش قرار گرفت. [ نیازمند منبع ]

ساعت چهار صبح روز بعد، وقتی کشتی به نور دماغه نورث‌آمبرلند نزدیک می‌شد ، کاپیتان فکر می‌کرد که از خشکی دور است. اما در واقع، کشتی نزدیک به یک صخره خطرناک در مختصات ۳۷°۵۲′۴۷″ جنوبی و ۱۴۰°۲۱′۳″ شرقی بود.احتمالاً از جریانی که کشتی را به سمت ساحل برده است.

ناگهان به صخره‌ای برخورد کرد و با کج شدن، به پهلو روی دریاهای طوفانی افتاد. تلاشی برای پایین آوردن قایق‌ها انجام شد ، اما دو تا از آنها خرد شدند و سومی به دریا افتاد. موج، او را بیشتر به سمت صخره بلند کرد و با چنان نیرویی به جلو راند که روی قله‌ی تپه قرار گرفت و سمت راست آن از آب بیرون آمد. در کمتر از 15 دقیقه، آدملا به سه قسمت تقسیم شد و چندین مسافر به دریا افتادند. چند موشک پیدا شد و به امید جلب توجه نگهبانان فانوس دریایی در کیپ نورث‌آمبرلند، 13 مایل دریایی (25 کیلومتر) دورتر، شلیک شد، اما آنها مرطوب بودند و به درستی روشن نشدند. [ نیازمند منبع ] محل غرق شدن حدود 4 کیلومتر (2.5 مایل) از کیپ بنکس فاصله دارد . [ 3 ] [ 4 ]

روشنایی روز، ساحلی متروک را در حدود ۱ کیلومتر دورتر که با امواج خروشان قطع شده بود، آشکار کرد و نقشه‌هایی برای رسیدن به ساحل در حال تدوین بود که ناگهان یک کشتی بخار در دوردست دیده شد. سیگنال‌ها با عجله روی دکل و دکل‌های باقی‌مانده نصب شدند و زنگ کشتی به صدا درآمد، اما کشتی، کشتی خواهر آدملا ، هاویلا ، بدون دیدن آنها عبور کرد. در روز دوم، دریا آرام‌تر شد و دو دریانورد، جان لیچ و رابرت نپمن، با کمک یک کلک موفق به رسیدن به ساحل شدند. آنها که خسته شده بودند، در طول شب با عجله به فانوس دریایی کیپ نورث‌آمبرلند هشدار دادند. [ نیازمند منبع ]

تلاش‌های امداد و نجات

کشتی آدملا غرق شده، کیپ بنکس، ۶ آگوست ۱۸۵۹ ، اثر جیمز شاو

فانوس دریایی تلگراف نداشت و بنابراین بن جرمین ، نگهبان فانوس دریایی ، عازم سفری ۱۶ کیلومتری (۱۰ مایلی) [ 5 ] به مونت گامبیر شد تا به مقامات تلگراف در آدلاید، ۲۴۰ مایل دریایی (۴۵۰ کیلومتر) شمال غربی و پورتلند، ۵۴ مایل دریایی (۱۰۰ کیلومتر) شرق، تلگراف برساند. کوریو از آدلاید و لیدی‌برد از پورتلند حرکت کردند، اما به دلیل اطلاعات ضعیف، هر دو قایق نجات در یافتن آدملا که اکنون درمانده شده بود، مشکل داشتند .

در همین حال، لاشه کشتی در اثر موج شدید آسیب دیده بود. کاپیتان مک ایوان غذای اندک باقی مانده را بین بازماندگان تقسیم کرد و مجبور بود از نوشیدن آب شور که جان کسانی را که آن را می‌نوشیدند، می‌گرفت، جلوگیری کند. دیگران، که از مصیبت خود خسته شده بودند، به سادگی به دریا افتادند و جان باختند. به گفته یکی از کاپیتان‌های قایق نجات، آنها اینگونه بودند:

بیشتر شبیه مجسمه بودند تا انسان؛ چشمانشان خیره، لب‌هایشان از شدت تشنگی سیاه، و اندام‌هایشان در اثر تماس با امواج بی‌رحم، سفید و متورم شده بود.

خاطرات مسافر هرتل فیشر [ 6 ] که بعدها مالک برنده جام ملبورن 1864 شد، چنین بیان شده است:

کشتی هنگام برخورد به سه تکه تقسیم شد و دو تکه از آنها به یکباره غرق شدند. قسمتی که آقای فیشر در آن بود، روی صخره گیر کرد و کسانی که قدرت داشتند، هشت روز آنجا ماندند، تقریباً بدون هیچ چیزی برای خوردن یا آشامیدن. آنها که روی دیواره‌ها نشسته بودند، می‌توانستند کوسه‌ها را در اطراف خود ببینند و هیچ انگیزه‌ای برای پریدن و شنا کردن به سمت ساحل وجود نداشت. یکی از مسافران که کنار آقای فیشر نشسته بود، تلاش کرد تا به اسارت خود پایان دهد، اما همانطور که آقای فیشر هنگام روایت این تجربه وحشتناک گفت، "او درست زیر جایی که من نشسته بودم پرید و کوسه‌ها او را فوراً تکه تکه کردند." وقتی آقای فیشر سوار آدملا شد، وزنش 9 سنت و 7 پوند بود و وقتی پیاده شد، 5 سنت و 12 پوند بود. یکی از اسب‌ها - باربر - به ساحل شنا کرد و سپس در مسابقه قهرمانی فلایینگ باک دوید. او لباس پوشیده و در جعبه‌ای بود. آقای فیشر نمی‌توانست تصور کند که چگونه خود را آزاد کرد. [ 7 ]

طی چند روز بعد، چندین تلاش نجات توسط قایق‌های نجات Corio و Ladybird انجام شد . موشک‌هایی برای رساندن طناب‌ها به عرشه شلیک شد، اما دریاهای کوهستانی و طوفان‌های شدید زمستانی، نجات‌دهندگان را عقب راند و با غرق شدن قایق‌های نجات، جان بسیاری از آنها گرفته شد. تلاش دیگری برای به آب انداختن یکی از قایق‌های نجات خود Admella انجام شد که به ساحل آمده بود، اما آن هم ناموفق بود. تا روز شنبه، یک هفته کامل پس از غرق شدن کشتی، قایق نجات Admella ، به ناخدایی Ben Germein [ 8 ] و قایق Corio از ساحل به آب انداخته شدند و موفق شدند از میان امواج عبور کرده و به لاشه کشتی برسند. در نهایت سه نفر سوار یک قایق شدند که سپس واژگون شد و یک نفر را غرق کرد.

قایق نجات پورتلند که توسط لیدی‌برد به محل حادثه یدک کشیده شده بود، پیش از این تلاش کرده بود تا به لاشه کشتی برسد، اما امواج خروشان دریا مانع از رسیدن آن به محل حادثه شد. اکنون سرانجام با موفقیت به کنار لاشه کشتی رسید و 19 نفر از بازماندگان به داخل قایق پریدند. آنها به لیدی‌برد منتقل شدند و لیدی‌برد به پورتلند بازگشت. این قایق نجات اکنون در موزه دریایی پورتلند نگهداری می‌شود .

پیامدها

سفر پایانی آدملا . (برای بزرگنمایی کلیک کنید)

با رسیدن خبر فاجعه به آدلاید و ملبورن، علاقه به لاشه کشتی به اوج خود رسید؛ دفاتر تلگراف در سراسر مستعمرات شلوغ شدند، در حالی که روزنامه‌ها نسخه‌های اضافی چاپ می‌کردند و بلافاصله پس از انتشار، تمام نسخه‌های آنها به فروش می‌رسید. در آدلاید، خبر فاجعه صدها نفر را به دفتر تلگراف کشاند تا داستان را همانطور که اتفاق می‌افتاد بشنوند؛ مشاغل تعطیل شدند و هر دو مجلس پارلمان تعطیل شدند. [ نیازمند منبع ]

برای چند هفته، با خدمه‌ای که در عملیات نجات شرکت کرده بودند، به ویژه کاپیتان گریگ و خدمه کشتی لیدی‌برد، به عنوان قهرمان رفتار می‌شد . در جامعه، مشاغل و افراد برای صندوق پاداش و امداد کشتی آدملا برای نجات‌دهندگان و بازماندگان پول جمع‌آوری می‌کردند. پس از کمیسیون تحقیق در مورد غرق شدن آدملا ، این خسارت به اثرات جریانی که کشتی را از مسیر خارج کرده بود، نسبت داده شد، اگرچه تحقیقات در مورد اختلال مغناطیسی در منطقه که ممکن است بر قطب‌نماهای کشتی‌های بدنه آهنی تأثیر گذاشته باشد نیز ادامه یافت. کمیسیون دریافت که یکی از عوامل مؤثر، نحوه قرار دادن دیواره‌های ضد آب بوده است - سوراخ‌های صدها پرچ، فلز را ضعیف کرده بود. این تحقیق همچنین منجر به نصب تلگراف در کیپ نورث‌آمبرلند شد . [ نیازمند منبع ]

در آن زمان، کشتی اس‌اس آدملا به عنوان دلیل اصلی سفارش ساخت فانوس دریایی کیپ جافا ذکر شد . [ 9 ]

تقریباً یک قرن بعد، یک کشتی کوریو بسیار بزرگتر در همان صخره غرق شد و غرق شد، اما همه سرنشینان آن نجات یافتند.

محل غرق شدن کشتی آدملا تحت حفاظت قانون کشتی‌های تاریخی غرق شده در کشورهای مشترک‌المنافع مصوب ۱۹۷۶ است و در ... 37°52′48″ شمالی 140°21′00″ شرقی[ 10 ] پیش از اعمال حفاظت قانونی، طی دهه‌ها برخی کارهای نجات در محل لاشه کشتی انجام شده است، اما به دلیل موقعیت بسیار در معرض دید، غواصی در تمام دریاها به جز آرام‌ترین آنها دشوار است.

در منطقه بین مرز ویکتوریا و دهانه رودخانه موری ، ۱۰۱ کشتی غرق شده و ۲۱۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

یادگارهای آدملا

چوب مزین از کشتی غرق شده آدملا ، ۱۸۵۹

بیشتر بدانید

این بخش به هیچ منبعی استناد نمی‌کند . ( ژوئن ۲۰۲۴ )

مکان‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان جنبه‌هایی از لاشه کشتی آدملا و تلاش‌های نجات پس از آن را مشاهده کرد.

  • موزه دریایی بندر مک‌دانل و ناحیه واقع در خیابان میلین، بندر مک‌دانل ، دارای نمایشگاهی است که در میان چیزهای دیگر، یک توپ برنزی کوچک، زنگ کشتی و یک مجموعه حکاکی از آدملا را شامل می‌شود .
  • موزه دریایی پورتلند یک نمایشگاه دائمی از آدملا دارد که شامل قایق نجات پورتلند است که بسیاری از بازماندگان آدملا را نجات داد. [ 11 ]
  • در فانوس دریایی کیپ بنکس ، نزدیک شهر کارپنتر راکس، یادبودی برای آدملا و کسانی که در آن حادثه جان باختند، وجود دارد. [ 12 ]
  • «از لاشه کشتی» شعری است که توسط آدام لیندسی گوردون سروده شده و در آن از سفر پیتر بلک به مونت گمبیر برای اعلام خطر پس از غرق شدن کشتی آدملا می‌گوید . آدام لیندسی گوردون از سال 1864 تا 1867 در دینگلی دل، نزدیک پورت مک‌دانل در استرالیای جنوبی زندگی می‌کرد. [ 13 ] [ 14 ]
  • در پورت مک‌دانل خانه‌ای وجود دارد که بخشی از آن با استفاده از الوارهای لاشه کشتی آدملا ساخته شده است .
  • مسی که توسط آدملا حمل می‌شد از معادن مس کاپوندا آمده بود ؛ موزه کاپوندا در مجموعه خود شمشی از مس را دارد که از لاشه کشتی نجات یافته است.

منابع فرهنگی

  • جیمز شاو، هنرمند متولد اسکاتلند ، دو نقاشی از این کشتی کشیده است که در گالری هنر استرالیای جنوبی (AGSA) نگهداری می‌شوند. [ 15 ] [ 16 ]
  • AGSA همچنین نقاشی از لاشه کشتی اثر چارلز هیل [ 17 ] و بعداً نقاشی دیگری از او از یک قایق نجات را در اختیار دارد [ 18 ] .
  • در سال ۱۹۹۰، بیل کولت یک دفتر خاطرات داستانی ۱۴ صفحه‌ای با عنوان « دفتر خاطرات بریجت لدویت: تنها زن بازمانده از غرق شدن کشتی آدملا در سال ۱۸۵۹» منتشر کرد . این کتابچه برای جشنواره آدملا در سال ۱۹۹۰ نوشته شده بود. [ 19 ] [ 20 ]
  • در سال ۲۰۰۹، یک فیلم مستند-درام به کارگردانی و نویسندگی برنتون منسر با عنوان «خرابه آدملا» منتشر شد. [ 21 ]
  • در سال ۲۰۱۷، جین راوسون رمانی تاریخی با عنوان « از لاشه کشتی » منتشر کرد که بر اساس لاشه کشتی آدملا نوشته شده بود و روایتی تخیلی از جد بزرگ راوسون، جورج هیلز، یکی از بازماندگان آن کشتی و مواجهه‌اش با یک موجود فضایی تغییر شکل‌دهنده است . [ 22 ]

همچنین ببینید

  • فهرست فجایع استرالیا بر پایه تعداد کشته‌شدگان
  • فهرست کشتی‌های غرق‌شده استرالیا
  • گاهشمار تاریخ استرالیا
  • گلتوود (خرابه کشتی در نزدیکی از سال ۱۸۷۶)
  • جیمز هارتل فیشر که دو پسرش مسافر بودند - یکی درگذشت و دیگری زنده ماند.
  • بنجامین جرمین، چهره‌ای سرشناس که جان بسیاری را در سانحه آدملا نجات داد.

منابع

  1. "اطلاعیه قانون کشتی‌های غرق‌شده تاریخی مشترک‌المنافع استرالیا ۱۹۷۶ ذیل بند فرعی ۵(۱)" . روزنامه مشترک‌المنافع استرالیا . شماره S148. استرالیا. ۱۳ ژوئیه ۱۹۸۳. صفحه ۱. بازیابی شده در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ - از طریق کتابخانه ملی استرالیا.
  2. «اس‌اس آدملا - صد و پنجاهمین سالگرد» . کمیته مشورتی بزرگداشت آدملا. بایگانی شده از نسخه اصلی در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۹. بازیابی شده در ۱۸ آوریل ۲۰۰۸ .
  3. «خرابه آدملا» . گراهام جونای . بازیابی شده در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ .
  4. "ADMELLA WRECK" . پورتلند گاردین . جلد XCVII. ویکتوریا، استرالیا. ۲۶ آگوست ۱۹۴۰. صفحه ۱. بازیابی شده در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ - از طریق کتابخانه ملی استرالیا.
  5. «یادبود بن جرمین» . پورتلند گاردین . ویکتوریا: کتابخانه ملی استرالیا. ۲۳ مارس ۱۹۴۴. صفحه ۱. نسخه: عصر . بازیابی شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۳ .
  6. «خرابه‌های آدملا» . آدلاید آبزرور . جلد هفدهم، شماره ۹۳۵. استرالیای جنوبی. ۳ سپتامبر ۱۸۵۹. صفحه ۱ (ضمیمه آدلاید آبزرور.) . بازیابی شده در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۳ – از طریق کتابخانه ملی استرالیا.
  7. «مرگ آقای هارتل فیشر» . آبزرور . جلد LXII، شماره ۳، ۳۲۷. استرالیای جنوبی. ۸ ژوئیه ۱۹۰۵. صفحه ۳۸. بازیابی شده در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۳ – از طریق کتابخانه ملی استرالیا.
  8. «خرابه آدملا» . دفتر ثبت . آدلاید: کتابخانه ملی استرالیا. ۲۳ ژانویه ۱۹۲۲. ص. ۲. بازیابی شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۳ .
  9. «افتتاح فانوس دریایی کیپ جافا» . گنجینه . ۷ فوریه ۱۸۷۲.
  10. «مشاهده کشتی غرق‌شده – آدملا» . بازیابی‌شده در ۱۳ آگوست ۲۰۱۲ .
  11. ««اس‌اس آدملا» | بنای یادبود استرالیا» . monumentaustralia.org.au . بازیابی شده در ۲ مه ۲۰۲۵ .
  12. ««اس‌اس آدملا» | بنای یادبود استرالیا» . monumentaustralia.org.au . بازیابی شده در ۲ مه ۲۰۲۵ .
  13. «از کشتی شکسته» . کمیته یادبود آدام لیندسی گوردون . بازیابی شده در ۲ مه ۲۰۲۵ .
  14. ««از دل ویرانه»« . نامه . ۱۷ سپتامبر ۱۹۲۷. بازیابی شده در ۲ مه ۲۰۲۵. »
  15. "آدملا" . AGSA ​بازبینی شده در 17 ژوئن 2024 .
  16. "آدملا خراب شد، کیپ بنکس، 6 آگوست 1859" . AGSA ​بازبینی شده در 17 ژوئن 2024 .
  17. "غریق ادملا، 1859" . AGSA ​بازبینی شده در 17 ژوئن 2024 .
  18. "نجات" . AGSA - مجموعه آنلاین . بازبینی شده در 17 ژوئن 2024 .
  19. کولت، بیل (۱۹۹۰). خاطرات بریجت لدویت: تنها زن بازمانده از غرق شدن کشتی آدملا در سال ۱۸۵۹. بی. کولت.
  20. دفتر خاطرات بریجت لدویت: تنها زن بازمانده از غرق شدن کشتی آدملا در سال ۱۸۵۹ / نوشته بیل کولت . ۱۹۹۰. بازیابی شده در ۷ ژوئیه ۲۰۱۹ - از طریق کتابخانه ملی استرالیا .
  21. «خرابه آدملا (۲۰۰۹) - راهنمای صفحه نمایش - اسکرین استرالیا» . www.screenaustralia.gov.au . بازیابی شده در ۱ مه ۲۰۲۵ .
  22. هاید، جاستین (۲۳–۲۹ ژوئن ۲۰۱۸) .«از کشتی شکسته» نوشته‌ی جین راوسون . روزنامه‌ی شنبه . بازیابی شده در ۷ ژوئیه ۲۰۱۹ .

مطالعه بیشتر

  • بونی، نویل (1987). نجاران صخره‌ها و فراتر از آن .
  • جونای، گراهام. «لاشخور کشتی اس‌اس آدملا» .
  • لونی، جک (۱۹۷۵). آدملا . انتشارات لون‌استون.
  • مودی، ایان (۱۹۶۶). لاشه کشتی آدملا . ریگبی لیمیتد.
  • کریستوفر، پیتر (۲۰۰۹). کشتی‌های غرق‌شده‌ی استرالیایی. تاریخچه‌ی مصور . استپنی، استرالیای جنوبی: انتشارات اکسیوم. شابک ۹۷۸-۱-۸۶۴۷۶۵۸-۸-۵.

پیوندهای خارجی

  • «صد و پنجاهمین سالگرد آدملا ۲۰۰۹» . بایگانی‌شده از نسخه اصلی در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۹. بازیابی‌شده در ۳ ژوئن ۲۰۰۷ .
  • «غرق کشتی‌ها» . حیاط خلوت ABC .
  • "غرق کشتی آدملا" . کشتی‌های غرق‌شده و نجات دریایی: کشتی‌های غرق‌شده، ۱۸۵۹–۱۸۶۲ . خاطرات SA ... گذشته و حال، برای آینده. ۴ مه ۲۰۰۷. بازیابی‌شده در ۱۲ اوت ۲۰۱۲ .
  • «صندوق پاداش و کمک به غرق‌شدگی کشتی آدملا» .

  • محتوا تحت مجوز CC BY-SA 4.0 در دسترس است ، مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد.

"اس‌اس ادملا - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد" https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%E2%80%8C%D8%A7%D8%B3_%D8%A7%D8%AF%D9%85%D9%84%D8%A7

"اس اس آدملا - ویکی پدیا" https://en-wikipedia-org.translate.goog/wiki/SS_Admella?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fa&_x_tr_hl=fa&_x_tr_pto=tc

معنی کلمه :‌ اس اس ادملا

تلفظ بین المللی :/ˈes ˈes ˈaːdmalˈɑ/تلفظ :‌['es 'es 'a:dmal'A]

دانشنامه عمومی

اس اس ادملا (به انگلیسی: SS Admella) یک کشتی بود که طول آن ۶۰ متر (۲۰۰ فوت) بود. این کشتی در سال ۱۸۵۷ ساخته شد.

wiki: اس اس ادملا

🟨نکته: در برخی نوشتارهای منتشر شده به نظر می رسد اسامی و وقایع کتابت شده در این اثر خطی، مربوط به زمانهای دورتر و یا هم عصر مولف مزبور باشد که نیاز به تحقیق جامع دارد.

📸در برخی از نوشتارها هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.

🔴 به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.

⚠️معرفی اشخاص، به معنای تایید یا تبلیغ آنان نیست و هدف ما صرفا پژوهشی می باشد.

🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.

⚠️تمامی آثار [صوت، فیلم، نمایه، اسناد و نوشتار] منتشر شده در این صفحه تحت حمایت #نگارخانه_ادملا و یا #پژوهش_اِدمُلّاوَند | زیر مجموعه ی آوات قلمܐܡܝܕ صرفا فقط دارای #ارزش_پژوهشی هستند و ارزش قانونی دیگری ندارند.
𒇹𒂹𒄁𒇺 𒃀𒀀𒃀𒀀𒄹 𒁁𒈀𒃹 𒁀𒀀𒆺𒃹
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‌‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

پنجشنبه ششم آذر ۱۴۰۴ ساعت 20:16 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand

📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

eitaatwitterfacebookmail

پژوهشگر محسن داداش پور باکر

📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

پنجشنبه ششم آذر ۱۴۰۴ ساعت 20:15 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand

📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

eitaatwitterfacebookmail

پژوهشگر محسن داداش پور باکر

📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

#واژه_گان #اصطلاحات #مازنی

🔳رشنق | رشنیق | رشنیغ | رشنق محله

🔳#رشنق | #رشنیق
/rashnegh/
📝رَشنِق – فرد غیر سید

■رشنق کلمه ایست که ریشه ی اوستایی دارد و در مقابل واژه ی سید به کاربرد می رود. سید ( آقاعمو ) و رَشنِق آقاعمو به معنی سروَر از تبار پیامبر و..

■رَشنِق. ( "ر" با آوای زبر ) ( ا ) ، ( زبان مازنی ) ، ناسید. به کسی که سید نیست گفته میشود.

📝رَشنیق

📖فرهنگ لغت دهخدا
رشنیق. [ رَ ] ( اِ ) عامی. غیرسید( مخصوصاً طالب علم غیرسید ) « : باید ببینندکه این نعمت در این دیار و بلاد مشترک است از میان مسلمانان و مشرکان و جهودان و مؤمنان و موحدان و ملحدان و علویان و رشنیقان و تاجیکان...». 📕کتاب النقض ۴۷۶
( از فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به رشنیغ شود.

📖فرهنگ فارسی
(صفت) عامی غیر سید (مخصوصا طالب علم غیر سید) : [[ باید ببینید که این نعمت در دیار و بلاد مشترک است از میان مسلمانان و مشرکان و جهودان و مومنان و موحدان و ملاحدان و علویان و رشنیقان و ترکان و تاجیکان ( کتاب النقض ۴۷۶ ) .

📖فرهنگ معین
(رَ ) (ص .) عامی ، غیر سید (مخصوصاً طالب علم غیر سید ).

🔳#رشنیغ

رشنیغ. [ رَ ] (اِ) عام . رشنیق . مقابل سید. در قم و اطراف آن گویند: فلان سید است یا رشنیغ. (یادداشت مؤلف ). و رجوع به رشنیق شود.

📑کلمه «رشنیق» در زبان فارسی به معنای «کلسه» یا «چشمه» و یا به طور کلی به معنای «نورانی» یا «روشنی» نیز به کار می‌رود. این کلمه معمولاً به عنوان یک اسم به کار می‌رود و برای اسمی چون به کار می‌رود که ویژگی خاصی را توصیف کند. در نگارش و استفاده از این کلمه، چند نکته نگارشی و دستوری را باید در نظر گرفت:
●نحوه نوشتار: کلمه «رشنیق» باید به نحو صحیح نوشته شود و از املای غلط یا تغییرات غیرمعمول دوری شود.
●تلفظ: از آنجا که این کلمه در زبان فارسی به نوعی خاص از معنی اشاره دارد، مهم است که نحوه تلفظ آن درست باشد.
●توافق با دیگر اجزای جمله: اگر کلمه «رشنیق» به‌عنوان اسم به کار رود، باید با دیگر اجزاء جمله سازگاری داشته باشد (از نظر جمع و مفرد، جنس، و ...).
●استفاده در جملات: می‌توان از کلمه «رشنیق» در جملات توصیفی یا بیانی استفاده کرد. مثلاً: "این باغ با گل‌های رشنیقش تماشایی است."
●تحقیق در منابع: برای درک بهتر معنای دقیق و کاربردهای دیگر این کلمه، می‌توان به دیکشنری‌ها و منابع معتبر زبان فارسی مراجعه کرد.
●تحقیق میدانی در محلات و فرهن عامه بویژه شمال کشور از جمله در مازندران.

📖آقاى دانش‌پژوه در ذيل صفحه گفته: «رشانق جمع رشنق است و رشنق - يا رشنغ - در زبان طبرى، در برابر سيّد هاشمى است. در النقض (ص ۴۸۷) هم....

🌍رشنق در قم:
رَشْنِق (با فتحه را و سکون شین و کسره نون و قاف آخر) = غیر سید. کسی که سید و از فرزندان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و فاطمه زهرا علیه‌السلام نباشد. در قم گاهی به جای رشنق، عام گفته میشود (فلانی عام است، یعنی سید نیست، ضمنا کلمه رشنق در کتاب جلیل‌القدر «النقّض» شیخ عبدالجلیل رازی از آثار قرن ششم هجری آمده است.

🌍رَشنق محله:
به محل احداث سقانفار و تکیه ی شیاده بخش بندپی شرقی که در ابتدای روستا واقع شده است، #رشنق_محله گفته میشود.

🔳«میاروند» چیست؟

«میاروند» نام محلی عمامه است که به سر بسته می‌شد. سادات برای میاروند از پارچه مشکی و غیرسادات (رشنیق‌ها؛ که در متکازین «رشنق- Rashnegh» گفته می‌شود) از پارچه سفید استفاده می‌کردند.

📖رشنق در شعر محمدعلی عالمی:
مسلمانان می دل سید پسنده عتیقه جانا
لب دندون سید مثل قند عتیقه جانا
همه گویند که سید اهل فند عتیقه جانا
خدا دونده می دل رشنق جه بنده عتیقه جانا

✍به نظر می رسد که واژه ی رشنق صرفا مازنی نباشد. با تحقیق بعمل آمده این واژه در سطح وسیعی از شمال و حتی در استانهای مرکزی نیز به یک معنی و تلفظ ادا میشود.
🖊پژوهش و گردآوری: #محسن_داداش_پور_باکر
💾شناسه ۱۴۰۴۰۹۰۶۱۹۵۹
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‌‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

پنجشنبه ششم آذر ۱۴۰۴ ساعت 10:13 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand

📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

eitaatwitterfacebookmail

پژوهشگر محسن داداش پور باکر

📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

پنجشنبه ششم آذر ۱۴۰۴ ساعت 10:13 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand

📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

eitaatwitterfacebookmail

پژوهشگر محسن داداش پور باکر

📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

🔺️ تله‌های روانی؛ زندان‌هایی با درهای باز

در روان‌شناسی طرح‌واره، «تله‌های روانی» الگوهایی هستند که در کودکی شکل می‌گیرند و در بزرگسالی، بی‌صدا رفتارهای ما را هدایت می‌کنند.
مثلاً کسی که در کودکی مدام نادیده گرفته شده، ممکن است در بزرگسالی به‌دنبال تأیید دائمی باشد، حتی اگر خودش را مستقل بداند.
یا کسی که همیشه تنبیه شده، ممکن است ناخودآگاه خودش را در موقعیت‌های شکست قرار دهد، چون باور دارد: «من سزاوار موفقیت نیستم.»

این تله‌ها، مثل سایه‌هایی هستند که با ما بزرگ می‌شوند.
نه با نصیحت از بین می‌روند، نه با انگیزه.
تنها راه، دیدنشان است.
نه جنگیدن، نه فرار. فقط دیدن.
و این دیدن، آغازِ رهایی‌ست—not از جنس امید، بلکه از جنس فهم.
#خانواده
#آگاهی_بخشی
#آموزش
#روانشناسی_فردی
✍️#مهری_محسن_تبار_فیروزجائی
💾شناسه ۱۴۰۴۰۹۰۶۱۰۰۸
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦‌‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

چهارشنبه پنجم آذر ۱۴۰۴ ساعت 16:42 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#ایران_اسلامی

تصویر

🇮🇷#ایران_قوی

🇮🇷#جستجو_کن

edmolavand@

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand@

فارسی نوین


💥محسن_داداش_پور_باکر

live
در پیامرسان ایتا با ما همراه باشید

🇮🇷به آوات قلم زیر مجموعه ی#پژوهش_ادملاوند edmolavand@ خوش آمدید

#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند

🔘 بازشناسی محل دفن حضرت فاطمه (س) در روایات امامیه

احمد اشعری روایت کرده از بزنطی (221ق) که گفت:
از ابوالحسن الرضا (ع) پرسیدم که فاطمه دختر پیامبر خدا (ص) در کدام مکان دفن شد؟ فرمود: «مردی از جعفر بن محمد(ع) دربارۀ این سؤال پرسید و عیسی بن موسی عباسی هم در آنجا بود. پس عیسی به او گفت: در بقیع دفن شد. آن مرد خطاب به جعفر بن محمد (ع) گفت: چه می‌گویی؟ جعفر بن محمد (ع) فرمود: عیسی نظرش را به تو گفت». به او گفتم: خدا خیرت دهد! چه کار به عیسی بن موسی دارم؟! از نظرِ پدرانت به من بگو فرمود: «در خانه‌اش دفن شد» (قرب الإسناد، 367)

همچنین احمد اشعری و سهل بن زیاد روایت کرده‌اند که بزنطی گفت:
از ابوالحسن الرضا (ع) پرسیدم دربارۀ قبر فاطمه (س). پس فرمود: «در خانه‌اش دفن شد. پس هنگامی که بنی‌امیه مسجد النبی را بزرگ کردند، داخل در مسجد شد» (الکافي، 1/ 461؛ عیون أخبار الرضا، 1/ 311؛ تهذیب الأحکام، 3/ 255)

🔘 حدیث بزنطی توسط احادیث کهن دیگری تأیید می‌شود:

..... حماد بن عیسی > جعفر بن محمد (ع) > محمد بن علی (ع): علی (ع) فاطمه (س) را شبانه در منزلش که بعداً داخل در مسجد شد، به خاک سپرد. پس قبرش نزد درب مسجد، روبه‌روی خانۀ اسماء بنت حسین بن عبدالله بن عبیدالله بن عباس است (تاریخ المدینة لابن شبة، 1/ 106)

بنابراین همان‌گونه که در نقل‌های معتبر از اهلبیت علهم السلام آمده، قبر حضرت فاطمه (س) در خانۀ ایشان قرار گرفته بود که در دورۀ اموی داخل در مسجد النبی شد.
┄┅┅┅┅❁♥❁┅┅┅┅┄
🆔 https://eitaa.com/shobhe_cut

📳 شبهه وهابیت درمورد شهادت #حضرت_زهرا

📛 مجری شبکه وهابی: آتش زدن خانه حضرت زهرا(س) دروغ است چون در آن زمان خانه‌ها "درب" چوبی نداشته بلکه پرده بوده و برگ درخت!!

✅ پاسخ استاد شریفی:
☑️ اولا در فیلمی که برای عمر بن خطاب ساخته شده بود و بعد از آن آنها این فیلم از کتب تاریخی موثق اهل سنت ساخته شده "درب" خانه‌ها از چوب ساخته شده
☑️ ثانیا در سوره نور آیه ۶۱ خداوند به صراحت می‌فرماید: "کلیدهای" خانه در دست شماست یا خانه‌های دوستانتان بر شما گناهی نیست که به طور دسته جمعی و یا به طور جداگانه در آن غذا بخوریم
☑️ ثالثا در کتاب صحیح بخاری در حدیث ۱۳۰۵ به نقل یکی از صحابه: من از شکاف "در" به پیغمبر نگاه می‌کردم.
📘 در کتاب صحیح مسلم جلد ۳ حدیث شماره ۲۰۱۰ رسول خدا فرمود "درب" خانه‌هایتان را ببندید و "درها" را شبانه قفل کنید.
📘 کتاب خلفای راشدین از "خلافت تا شهادت" روایت می‌کند که شورشیان تصمیم گرفتند که آخرین حمله خود را به خانه عثمان بن عفان انجام دادن آنها اقدام به آتش زدن "درب" خانه و قسمتی از سقف نمودند و مدافعین داخل خانه برای خاموش کردن آن تلاش کردند اما "در" و قسمتی از منزل به شدت آسیب دیده بود و تعدادی از چوب‌های سقف منزل سوخته و شکستند.
☑️ رابعا در منابع خودتان آمده "درِ" خیبر توسط امیرالمومنین علیه السلام از جا کنده شده بود که فقط چهل نفر این درب را باز و بسته می‌کردند!
#فاطمیه #ایام_فاطمیه

┄┅┅┅┅❁♥❁┅┅┅┅┄
🆔 https://eitaa.com/shobhe_cut

📛 سوال 📛
آیا حضرت علی(ع) هنگام هجوم به خانه‌‌ی وحی هیچ عکس‌العملی نشان نداد؟

❇️ پاسخ کامل در فیلم بالا👆


❇️ پاسخ اجمالی:
حضرت فقط شمشیر نکشید ولی ساکت هم نبود.
❌ یک تصور اشتباه و تصویری نادرست در برخی از روضه خوانی‌ها و سخنرانی در ذهن مخاطب این است که هنگام هجوم آن جماعت به خانه #حضرت_زهرا(س)، امیرالمومنین (علیه‌السلام) که نماد غیرت الهی و دفاع از ناموس است، صرفا تماشاچی بود تا مردان جنگی و مسلح همسر جوان او را مضروب و مجروح کنند.
📗📕به استناد منابع تاریخی شیعه و سنی این تصور اشتباه است. وقتی خلیفه دوم طلب هیزم برای آتش زدن خانه کرد و آن گونه وارد خانه شد "امیرالمومنین(ع) او را بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید"
در این هنگام، حضرت علی(ع) گریبان عمر را گرفت و او را به شدت کشید و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید و خواست او را بکشد؛ ولی به یاد سخن پیامبر(ص) و وصیتی که به او کرده بود افتاد، فرمود: قسم به خدایی که محمّد را به پیامبری برگزید، اگر مقدرّات الهی و عهدی که پیامبر با من بسته است، نبود، می‌دانستی که هرگز نمی‌توانستی وارد خانه من شوی ...».
📖 کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج 2، ص 585

┄┅┅┅┅❁♥❁┅┅┅┅┄
🆔 https://eitaa.com/shobhe_cut

📳 پاسخ به شبهات وهابیت درباره شهادت #حضرت_زهرا
📛شبهه دوم مجری وهابی: شهادت حضرت زهرا (س) از سال 1371 در تقویم ها آغاز شد و قبل از آن وجود نداشت!!

❇️ پاسخ ❇️


1⃣ تقویم سال 1335, 1365 و 1371 و روزنامه‌ی سال 1306 را در فیلم بالا ببینید👆
📆 در بسیاری از تقویمهای قبل از دوره خاتمی (اوایل انقلاب)، بلکه تقویم‌های دوران پهلوی و تقویم‌ها و روزنامه‌های صدسال پیش هم تصریح به "شهادت" حضرت زهرا می‌شده و هم تعطیلی عمومی آن وجود داشته.
👈فقط در بعد از انقلاب و دوره خاتمی، شهادت حضرت زهرا(س)، تعطیل رسمی اعلام شد.
2⃣ اگر دوره‌ای به‌جای شهادت، وفات نوشته‌اند به دلیل اینست که لفظ "وفات" اعم از شهادت و رحلت است👇
❶⇦معنای لغوی «وفات» هر نوع مرگی را پوشش میدهد و در نتیجه برای اشاره به مرگ یک "شهید" نیز میتوان از کلمه «وفات» بهره برد منافاتی با شهادت وی ندارد.
❷⇦ معنای قرآنی واژه وفات نیز اعم از شهادت است:الله یتوفّی الانفس حین موتها
در این آیه قرآن برای تمام اقسام مرگ واژه «توفی و وفات» را آورده و هیچ‌گونه تعارض و تضادّی میان معنای کلمات «وفات و شهادت» برقرار نمی‌باشد.
❸⇦ بکارگیری لغت وفات در بعضی کتب بمعنای انکار شهادت نیست مثل وفات درمورد امام حسن، امام صادق، چون نویسندگانشان در متن همان کتب به شهادتشان اقرار کرده‌اند.
❹⇦چرا در کتب خودتان برای عُمَر و عثمان از لفظ وفات استفاده شده درحالیکه معتقدید شهید شده‌اند؟
https://www.valiasr-aj.com/persian/mobile_shownews.php?idnews=5004

ایام فاطمیه

⚠️جهت تماشای این کلیپ ها به کانال میرمریم در پیامرسان ایتا مراجعه کنید.
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦‌‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

چهارشنبه پنجم آذر ۱۴۰۴ ساعت 12:19 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand

📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

eitaatwitterfacebookmail

پژوهشگر محسن داداش پور باکر

📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

╲\╭┓
╭‌🌺🍂🍃
┗╯\╲
﷽ن و القلم و ما یسطرون
𖣫〚#مهــــــــــــطن༆]🌿꙰

♥️𖥓 #اشــــــــــــکنامــــــــــــه ⸙჻ᭂ࿐♡
🪶#شعــــــــــــردوســــــــــــت
🪶#مهــــــــــــرب_قلــــــــــــم

♥️𖥓#پیام_تبریک⸙჻ᭂ࿐♡
#انتصاب

💌پژوهشگر محترم، جناب آقای سیدمهدی بیژنی پویا از موفقیت جنابعالی در کسب #حکم_نقابت در خصوص انساب سادات استان های #مازندران_و_سمنان پس از موفقیت در آزمون تخصصی باخبر شدم.

💠 با کمال مسرّت، انتصاب شایسته جنابعالی را در این امر مهم و مقدس و البته حساس تبریک عرض می‌نمایم.

🔹به طور یقین تجربه‌های ارزشمندتان در حوزه‌های پژوهشی، نگاه دقیق و کارشناسانه به انساب و سابقه موفق در یافته های شفاهی و میدانی، پشتوانه‌ای مهم برای تقویت روند پاسخگویی به مراجعین خواهد بود.

🔹امید است در سایه ی این انتصاب، گام‌های نوآورانه و مؤثر در مسیر شجره نامه نویسی و پیشرفت نسب پژوهی برداشته شود.

🔸اطمینان دارم شناخت میدانی و تخصصی جنابعالی از ظرفیت‌های موسسه دائره المعارف بقاع متبرکه با مدیریت ارزشمند حضرت حجت الاسلام محمدمهدی فقیه بحرالعلوم وفقکم الله ان شاالله ، همراه با سوابق پژوهشی موفق و رویکرد مسئولانه در مدیریت امور تحقیقی، پژوهشی و مستند محور، زمینه‌ساز ارتقای کیفیت نسب نویسی و افزایش تعامل سازنده با مردم شریف و قدرشناس دیار علویان؛ مازندران و سایر بلاد تعریف شده، خواهد بود.

🌺 موفقیت‌های روزافزونتان را در این مسئولیت مهم آرزومندم و امیدوارم تحت نگاه رئوفانه و دعای خیر حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) بتوانید، گام‌های موثر و بلندی برای علم انساب و تعالی جایگاه سادات و مزارات شریف مورد نظر بردارید.

🔹بی‌تردید خدمات روندگان و ره پویان علم انساب | شجره نامه نویسی در یاد و خاطر مردم با اصالت ایران اسلامی باقی خواهد ماند.
با احترام/ برادرتان
♥️𖥓#محسن_داداش_پور_باکر⸙჻ᭂ࿐
‌𖣫〚شناسه۱۴۰۴۰۹۰۵۱۳۰۲ 💾༆]🌿꙰
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‌‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

دوشنبه سوم آذر ۱۴۰۴ ساعت 15:53 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#ایران_اسلامی

تصویر

🇮🇷#ایران_قوی

🇮🇷#جستجو_کن

edmolavand@

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand@

فارسی نوین


💥محسن_داداش_پور_باکر

live
در پیامرسان ایتا با ما همراه باشید

🇮🇷به آوات قلم زیر مجموعه ی#پژوهش_ادملاوند edmolavand@ خوش آمدید

#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند

🩸میزان لطمات و صدمات وارده بر بدن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها طبق روایات

🏴🚩وا فاطمتا.. وافاطمتا.. وافاطمتا🚩🏴
🩸میزان لطمات و صدمات وارده 🩸
بر بدن مبارک صدیقه طاهره حضرت فاطمه(صلوات الله علیها) طبق روایات :👇

✅برخی از آنچه در کتب شیعه و اهل سنت درباره لطمات و صدمات وارده بر حضرت فاطمه زهرا(س) در طی حمله مهاجمین به خانه ایشان آمده است، عبارت است از :

۱»ضرب تازیانه :👇
🔹بر پهلوها و پشت :
نقل شده است :
📋《فَمَاتَت وَ آثَارُ السِّیَاطِ بِجَنبِهَا》
🩸حضرت فاطمه(س) از دنیا رفت، در حالی که آثار تازیانه بر پهلوی او بود.(۱)
و در روایتی :
📋《ضَرَبَ قُنفُذُ فَاطِمَهَ(س) بِالسَّوطِ عَلَی ظَهرِهَا وَ جَنبَیهَا》
🩸قنفذ با تازیانه بر پشت ودو طرف پهلوی فاطمه(س) زد.(۲)
🔹بر دست :
نقل شده است :
📋《وَ ضَرَبَ یَدَ الصِّدِّیقَةِ الکُبرَی فَاطِمَةِ(س) بِالسَّوْطِ》
🩸 وآن ملعون دست صدیقه کبری(س) را با تازیانه زد.(۳)
در روایتی خود عمر می گوید :
📋《فَضَرَبْتُ كَفَّيْهَا بِالسَّوْطِ فَأَلَّمَهَا》
🩸با تازیانه بر دستانش زدم و او از آن ضربه من درد کشید.(۴)
🔹بر بازو :
در روایتی از خود حضرت فاطمه(س) نقل شده است :
📋《فَالتَوَی السَّوطَ عَلَی عَضُدِی، حَتَّی صَارَ کَالدُّملُجِ》
🩸عمَر با تازیانه به بازوی من زد و مانند دستبندی سیاه، کبود شد.(۵)

۲»شکستن شدن پهلو :👇
نقل شده است که :
📋《وَ کُسِرَت جَنبُهَا》
🩸و پهلویش شکسته شده است.(۶)
در روایتی دیگر :
📋《فَدَفَعَها فَکَسَرَ ضِلعَاً مِن جَنبِها
🩸قنفذ بانو را به سمتی از خانه‌اش پرت کرد و استخوان دنده پهلویش را شکست.(۷)

۳»لگد خوردن :👇
نقل شده است :
📋《إنَّ عُمَرَ رَفَسَ (بِرِجلِهِ) فَاطِمَةَ(س) حَتَّی أسْقَطَتْ بِمُحْسِنٍ(ع)
🩸عمر لگدی بر فاطمه(س) زد، در نتیجه، فاطمه(س) فرزندی که در رحم داشت، سقط شد.(۸)
در روایتی دیگر :
📋《لَکَزَهَا قُنفُذُ》
🩸قنفذ با لگد به سینه فاطمه زهرا(س) زد.(۹)

۴»ضربه با غلاف شمشیر :👇
نقل شده است :
📋《فَرَفَعَ عُمَرُ السَّیفَ وَ هُوَ فِی غِمدِهِ فَوَجَاَ بِهِ جَنبَهَا》
🩸سپس عمر شمشير را بلند کرد، در حالی که در غلاف بود، پهلو های فاطمه(س) را مجروح ساخت.(۱۰)

۵»فشار بین در و دیوار :👇
نقل شده است :
📋《وَ ضَغَطُوا سَیِّدَةَ النِّسَاءِ بِالبَابِ》
🩸سرور زنان را با درب مورد فشار قرار دادند.(۱۱)
در روایتی دیگر :
📋《ضَغَطَ عُمَرُ لَهَا بَینَ البَابِ وَ الحَائِطِ》
🩸عمر، فاطمه(س) را بین در و دیوار فشار داد.(۱۲)
در روایتی دیگر :
📋《أنـَّهُ حَصَرَ فاطِمَةَ(س) فِی الْبابِ حَتّی أسْقَطَتْ مُحْسِناً》
🩸عمر، فاطمه(س) را چنان در میان در فشرد که محسن را سقط کرد.(۱۳)
و در روایتی دیگر :
📋《عَصَرَ عُمَرُ فَاطِمَةَ(س) خَلفَ البَابِ》
🩸عمر فاطمه(س) را پشت در فشرد.(۱۴)

۶»سیلی به صورت :👇
نقل شده است :
📋《لَطَمَ وَجَهَ الزَّکِیَّةِ》
🩸عمر به صورت فاطمه زکیه(س) سیلی زد.(۱۵)
در روایتی، خود عمر می گوید :
📋《فَصَفَقْتُ صَفْقَةً عَلَى خَدَّيْهَا مِنْ ظَاهِرِ الْخِمَارِ فَانْقَطَعَ قُرْطُهَا وَ تَنَاثَرَتْ إِلَى الْأَرْضِ》
🩸از روی مقنعه طوری بر دو گونه اش زدم که گوشواره‌ها پاره شد و به زمین ریخت.(۱۶)
در روایتی دیگر :
📋《لَطَمَهَا حَتَّی خَرَّت لِوَجهِهَا وَ جَبِینِهَا》
🩸عمر با سیلی فاطمه(س) را زد و او با صورت و پیشانی بر زمین آمد.(۱۷)
در روایتی دیگر :
📋《ثُمَّ لَطَمَهَا فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى قُرْطٍ فِي أُذُنِهَا حِينَ نُقِفَتْ‌》
🩸سپس عمر، سیلی به صورت ایشان زد، که گویا میبینم که بر اثر سیلی او گوشواره از گوشش بر زمین افتاد.(۱۸)

۷»زخمی شدن سینه توسط میخ در :👇
نقل شده است :
📋《وَ نَبَتَ مِسمَارُ البَابِ فِی صَدرِهَا》
🩸میخ در، به سینه فاطمه(س) فرو رفت.(۱۹)

۸»سوختن صورت :👇
از حضرت فاطمه(س) نقل شده است که :
📋《 فَسَقَطتُ لِوَجهِی وَ النَّارُ تَسعَرُ وَ تَسفَعُ وَجهِی》
🩸سپس با صورت بر زمین افتادم، در حالی که آتش شعله ور بود و حرارتش صورتم را می سوزاند.(۲۰)
👈{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}

📚منابع :
۱)الهجوم عبدالزهراء، ص۲۷۹
۲)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۵۸۰
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۵۳، ص۱۴
۴)بحارالانوار مجلسی، ج۳۰، ص۲۹۳
۵)الهدایه الکبری خصیبی، ص۱۷۹
۶)نوادر الاخبار فیض کاشانی، ص۱۶۳
۷)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۸۳
۸)لسان المیزان ابن حجر عسقلانی، ج۱، ص۴۰۶
۹)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۵۸۰
۱۰)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۱۹۷
۱۱)اثبات الوصیه مسعودی، ص۱۴۶
۱۲)الصواعق المحرقه هیثمی، ص۵۱
۱۳)اثبات الهداة حرّ عاملی، ج۳، ص۳۹۸
۱۴)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۹۴۴
۱۵)بحارالانوار مجلسی، ج۳۱، ص۱۲۶
۱۶)بحارالانوار مجلسی، ج۳۰، ص۲۹۴
۱۷)الهجوم عبدالزهراء، ص۳۳۶
۱۸)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۵
۱۹)الهجوم عبدالزهراء، ص۳۱۷
۲۰)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۵۸۰

https:/mzm22mzm.blogfa.com/post/451

🟨نکته: در برخی نوشتارهای منتشر شده به نظر می رسد اسامی و وقایع کتابت شده در این اثر خطی، مربوط به زمانهای دورتر و یا هم عصر مولف مزبور باشد که نیاز به تحقیق جامع دارد.

📸در برخی از نوشتارها هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.

🔴 به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.

⚠️معرفی اشخاص، به معنای تایید یا تبلیغ آنان نیست و هدف ما صرفا پژوهشی می باشد.

🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.

⚠️تمامی آثار [صوت، فیلم، نمایه، اسناد و نوشتار] منتشر شده در این صفحه تحت حمایت #نگارخانه_ادملا و یا #پژوهش_اِدمُلّاوَند | زیر مجموعه ی آوات قلمܐܡܝܕ صرفا فقط دارای #ارزش_پژوهشی هستند و ارزش قانونی دیگری ندارند.
𒇹𒂹𒄁𒇺 𒃀𒀀𒃀𒀀𒄹 𒁁𒈀𒃹 𒁀𒀀𒆺𒃹
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‌‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦‌‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

دوشنبه سوم آذر ۱۴۰۴ ساعت 13:49 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand

📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

eitaatwitterfacebookmail

پژوهشگر محسن داداش پور باکر

📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

دوشنبه سوم آذر ۱۴۰۴ ساعت 13:49 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand

📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

eitaatwitterfacebookmail

پژوهشگر محسن داداش پور باکر

📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

#طبیعت
#جنگل
#آتش_سوزی

به نام خدا
در راستای مطلب ارزشمند دبیر بزرگوار و آتش سوزی بی سابقه جنگل چندهزار ساله الیت چالوس لازم دانستم نکاتی مهم در جهت جلوگیری از آتش سوزی جنگلها را با هم مرور کنیم.

📌همانطور که میدانیم عوامل انسانی دخیل در آتش سوزی های جنگل حدود نود در صد می باشد.
حال سوال اینجاست چه نوع اشیایی باعث این آتش سوزی ها میشود؟
آیا صرفا آتش درست کردن و بعد به درستی خاموش نکردن است که حادثه آفرین است؟
در جواب این سوال باید گفت خیر به غیر از این، عوامل متعددی وجود دارند که شاید در ظاهر اهمیتی نداشته باشنداما از اهمیت زیادی برخوردارند،و در این مقوله به آن اشاره میکنیم.


۱*بطریهای آب چه پر یا نیمه پر یا حتی خالی که در طبیعت میاندازیم این باطریها با تابش نور خورشید مانند ذره بین عمل میکنند و نور خورشید را به نقطه ای داغ تبدیل که باعث آتش گرفتن برگها و علفهای خشک میشوند و این آتش با بادی ملایم خیلی سریع به جاهای دیگر سرایت میکند.


۲*شیشه هایی که در آن مربا ، روغن و یا دیگر مواد مصرفی را با خود به طبیعت میبریم و بعداز مصرف شیشه را در طبیعت رها میکنیم ، شیشه هم در مقابل نور خورشید به همان شکل بطری عمل میکند.


۳*پلاستیک ، شاید صرفا به خاطر اینکه سالها طول میکشد تا تجزیه شود به آن مینگر یم اما همین پلاستیک هنگام بارندگی آب بر روی آن جمع میشود و باز هم با تابش نور تبدیل به عدسی ذره بین میشود و آتش سوزی را سبب خواهدشد.


۴*ته سیگار که متاسفانه این مورد شاید بیشترین سهم را درآتش سوزیها داشته باشد یک فرد سیگاری باید بداند که ته سیگار را زیرپایش بگذارد و کاملا از خاموش شدن آن مطمئن شود.

امیدوارم که این نکات مهم را همیشه با هم تکرار کنیم تا هیچوقت شاهد فاجعه ای مانند جنگل الیت نباشیم.

برارون ،رفِقون تَش بَیتِه صحرا وجنگِل
جِنگل و صحرا تَشِ جا بسوتِه اَمِه دِل

مازِرونِ آسِمون چی وِسِّه اینجور کَهوهِه
اَمِه سبزِ ویشِهِ رنگ و رو چِه سِیوهِه
وِنِه دار و خال و وِنه دِل ودیم بَسوتِه
وِنِه سوزِ وَلگِ دار و مِلکِ خِریم بسوتِه
کِجه بوردِ اِزّاردار و وِولی ، مَمرِزُ و افرا
کِجِه بوردِ مَلِج و کِنِس واَنجیلی ،لَرگ و تِسکا
با این تَش فقط مازِرونِ جنگِل نَسوتِه
تِمومِ مَردِمِ مازِرون و ایرانِ دِل بَسوتِه

یکم آذر ماه ۱۴۰۴
📩#سیدقاسم_صیادمنش_شیاده
طبیعت گرد و دوستدار طبیعت.
💾شناسه ۱۴۰۴۰۹۰۳۱۳۴۳
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦‌‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

مشخصات
پژوهشگر محسن داداش پور باکر 📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

http://kn7.ir افراد آنلاين: نفر

ابزار حدیث

تبدیل تاریخ

تقویم شمسی

وضعیت آب و هوا

اوقات شرعی


آرشیو کد مداحی دفاع مقدس loop="-1" >

B L O G F A . C O M