جمعه هفتم آذر ۱۴۰۴ ساعت 8:39 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand

📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

eitaatwitterfacebookmail

پژوهشگر محسن داداش پور باکر

📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

🚨سرگذشت کشتی بخار مسافربری اس‌اس ادملا

اس‌اس ادملا

اس‌اس ادملا (به انگلیسی: SS Admella) یک کشتی بود که طول آن ۶۰ متر (۲۰۰ فوت) بود. این کشتی در سال ۱۸۵۷ ساخته شد.

اس‌اس ادملا

SS Admella

پیشینه

مالک

آغاز کار: ۱۷ سپتامبر ۱۸۵۷

مشخصات اصلی

گنجایش: 395 GT

درازا: ۶۰ متر (۲۰۰ فوت)

پهنا: ۸ متر (۲۶ فوت)

عمق: ۴٫۲ متر (۱۴ فوت)

سرعت: ۱۷ گره (۳۱ کیلومتر بر ساعت)


اس اس آدملا

این مقاله برای تأیید نیاز به منابع بیشتری دارد . ( ژانویه ۲۰۲۴ )

کشتی بخار مسافربری اس‌اس آدملا (SS Admella) در سال ۱۸۵۹ در سواحل مستعمره استرالیای جنوبی غرق شد. این کشتی پس از برخورد با یک صخره مرجانی غرق‌شده در نزدیکی کیپ بنکس (Cape Banks) ، در نزدیکی ساحل کارپنتر راکس (Carpenter Rocks ) ، در جنوب غربی مونت گامبیر ، در ساعات اولیه صبح ۶ آگوست ۱۸۵۹، متلاشی شد. بازماندگان بیش از یک هفته به لاشه کشتی چسبیده بودند و بسیاری از مردم روزها طول کشید تا بمیرند، زیرا از دریا نگاهی اجمالی به خشکی می‌انداختند و شاهد شکست تلاش‌های نجات یکی پس از دیگری بودند.

اس‌اس آدملا در دریایی طوفانی

تاریخچه

استرالیا

ناماس اس آدملا

مالک رابرت لیتل و ۷ نفر دیگر

مسیر آدلاید - ملبورن - لانسستون

سازنده

  • لارنس هیل و شرکا، پورت گلاسگو
  • ای اند جی اینگلیس

هزینه ۱۵۰۰۰ پوند

راه‌اندازی شد۱۷ سپتامبر ۱۸۵۷

در حال خدمتمارس ۱۸۵۸

سرنوشت در ۶ آگوست ۱۸۵۹ در نزدیکی کیپ بنکس ، در نزدیکی شهر کارپنتر راکس ، استرالیای جنوبی غرق شد.

وضعیت غرق شدن کشتی تاریخی [ 1 ]

مشخصات عمومی

کلاس و نوع کشتی بخار

تناژ ۳۹۵ دلار آمریکا

طول ۶۰ متر (۲۰۰ فوت)

پرتو ۸ متر (۲۶ فوت)

عمق ۴.۲ متر (۱۴ فوت)

قدرت نصب شده دو موتور بخار ۱۰۰ اسب بخاری (۷۵ کیلوواتی)

نیروی محرک هپیچ بخارپز

طرح بادبانیسه بادبان

سرعت ۱۷ گره (۳۱ کیلومتر بر ساعت)

ظرفیت ۱۱۳

خدمه ۲۹

با از دست دادن ۸۹ نفر، که عمدتاً به دلیل سرما و قرار گرفتن در معرض سرما بود، این یکی از بدترین فجایع دریایی در تاریخ استرالیا است. فاجعه آدملا همچنان بزرگترین تلفات جانی در تاریخ سکونت اروپاییان در جنوب استرالیا است. از ۱۱۳ سرنشین کشتی، ۲۴ نفر زنده ماندند، از جمله تنها یک زن، بریجت لدویت. از ۸۹ کشته، ۱۴ نفر کودک بودند. صد و پنجاهمین سالگرد این فاجعه در اوت ۲۰۰۹ با رویدادهایی در سراسر جنوب شرقی استرالیای جنوبی و در پورتلند، ویکتوریا برگزار شد . [ 2 ]

تاریخچه و توضیحات

کشتی اس‌اس آدملا (که به خاطر مسیرش در آدلاید ، ملبورن ، لانسستون به این نام شناخته می‌شود) توسط شرکت لارنس هیل و شرکا در سال ۱۸۵۷ در بندر گلاسکو ، اسکاتلند ساخته شد. این کشتی، یک کشتی بخار آهنی تک‌مارپیچ با طول تقریباً ۶۰ متر و عرض هشت متر بود و حدود ۳۹۵ تن وزن داشت. در آن زمان، این کشتی یکی از سریع‌ترین و لوکس‌ترین کشتی‌ها در مسیرهای تجاری بین استعماری استرالیا بود. در مسیر معمول آدلاید-ملبورن، سریع‌ترین سفر دریایی آن یک بار در ۴۲ ساعت انجام شده بود.

در ۳۹ سفر دریایی بین آدلاید و ملبورن، هیچ دلیلی برای نگرانی در کشتی آدملا وجود نداشت و نیازی به قایق نجات یا کمربند نجات نبود. تنها کاپیتان کشتی، هیو مک ایوان، یک دریانورد ماهر و محتاط بود. کشتی آدملا با دیواره‌های ضد آب ساخته شده بود که به بدنه پرچ شده بودند. این دیواره‌ها به عنوان یک ویژگی ایمنی ویژه طراحی شده بودند، اما در نهایت باعث تجزیه فاجعه‌بار کشتی به سه بخش نمایان در ۱۵ دقیقه اول فاجعه شدند. [ نیازمند منبع ]

سفر نهایی

تحت فرماندهی کاپیتان هیو مک ایوان، آدملا در اوایل ۵ آگوست ۱۸۵۹، بندر آدلاید را به مقصد آخرین سفر خود ترک کرد . طبق معمول، او با ۸۴ مسافر و ۲۹ خدمه به ملبورن می‌رفت. محموله او شامل ۹۳ تن مس، آرد برای معادن طلای ویکتوریا، کالاهای عمومی و چهار اسب مسابقه بود. به دلیل موج شدید، یکی از اسب‌ها افتاد. برای اصلاح مسیر، کشتی کمی تغییر مسیر داد، در حالی که اسب روی پاهایش قرار گرفت. [ نیازمند منبع ]

ساعت چهار صبح روز بعد، وقتی کشتی به نور دماغه نورث‌آمبرلند نزدیک می‌شد ، کاپیتان فکر می‌کرد که از خشکی دور است. اما در واقع، کشتی نزدیک به یک صخره خطرناک در مختصات ۳۷°۵۲′۴۷″ جنوبی و ۱۴۰°۲۱′۳″ شرقی بود.احتمالاً از جریانی که کشتی را به سمت ساحل برده است.

ناگهان به صخره‌ای برخورد کرد و با کج شدن، به پهلو روی دریاهای طوفانی افتاد. تلاشی برای پایین آوردن قایق‌ها انجام شد ، اما دو تا از آنها خرد شدند و سومی به دریا افتاد. موج، او را بیشتر به سمت صخره بلند کرد و با چنان نیرویی به جلو راند که روی قله‌ی تپه قرار گرفت و سمت راست آن از آب بیرون آمد. در کمتر از 15 دقیقه، آدملا به سه قسمت تقسیم شد و چندین مسافر به دریا افتادند. چند موشک پیدا شد و به امید جلب توجه نگهبانان فانوس دریایی در کیپ نورث‌آمبرلند، 13 مایل دریایی (25 کیلومتر) دورتر، شلیک شد، اما آنها مرطوب بودند و به درستی روشن نشدند. [ نیازمند منبع ] محل غرق شدن حدود 4 کیلومتر (2.5 مایل) از کیپ بنکس فاصله دارد . [ 3 ] [ 4 ]

روشنایی روز، ساحلی متروک را در حدود ۱ کیلومتر دورتر که با امواج خروشان قطع شده بود، آشکار کرد و نقشه‌هایی برای رسیدن به ساحل در حال تدوین بود که ناگهان یک کشتی بخار در دوردست دیده شد. سیگنال‌ها با عجله روی دکل و دکل‌های باقی‌مانده نصب شدند و زنگ کشتی به صدا درآمد، اما کشتی، کشتی خواهر آدملا ، هاویلا ، بدون دیدن آنها عبور کرد. در روز دوم، دریا آرام‌تر شد و دو دریانورد، جان لیچ و رابرت نپمن، با کمک یک کلک موفق به رسیدن به ساحل شدند. آنها که خسته شده بودند، در طول شب با عجله به فانوس دریایی کیپ نورث‌آمبرلند هشدار دادند. [ نیازمند منبع ]

تلاش‌های امداد و نجات

کشتی آدملا غرق شده، کیپ بنکس، ۶ آگوست ۱۸۵۹ ، اثر جیمز شاو

فانوس دریایی تلگراف نداشت و بنابراین بن جرمین ، نگهبان فانوس دریایی ، عازم سفری ۱۶ کیلومتری (۱۰ مایلی) [ 5 ] به مونت گامبیر شد تا به مقامات تلگراف در آدلاید، ۲۴۰ مایل دریایی (۴۵۰ کیلومتر) شمال غربی و پورتلند، ۵۴ مایل دریایی (۱۰۰ کیلومتر) شرق، تلگراف برساند. کوریو از آدلاید و لیدی‌برد از پورتلند حرکت کردند، اما به دلیل اطلاعات ضعیف، هر دو قایق نجات در یافتن آدملا که اکنون درمانده شده بود، مشکل داشتند .

در همین حال، لاشه کشتی در اثر موج شدید آسیب دیده بود. کاپیتان مک ایوان غذای اندک باقی مانده را بین بازماندگان تقسیم کرد و مجبور بود از نوشیدن آب شور که جان کسانی را که آن را می‌نوشیدند، می‌گرفت، جلوگیری کند. دیگران، که از مصیبت خود خسته شده بودند، به سادگی به دریا افتادند و جان باختند. به گفته یکی از کاپیتان‌های قایق نجات، آنها اینگونه بودند:

بیشتر شبیه مجسمه بودند تا انسان؛ چشمانشان خیره، لب‌هایشان از شدت تشنگی سیاه، و اندام‌هایشان در اثر تماس با امواج بی‌رحم، سفید و متورم شده بود.

خاطرات مسافر هرتل فیشر [ 6 ] که بعدها مالک برنده جام ملبورن 1864 شد، چنین بیان شده است:

کشتی هنگام برخورد به سه تکه تقسیم شد و دو تکه از آنها به یکباره غرق شدند. قسمتی که آقای فیشر در آن بود، روی صخره گیر کرد و کسانی که قدرت داشتند، هشت روز آنجا ماندند، تقریباً بدون هیچ چیزی برای خوردن یا آشامیدن. آنها که روی دیواره‌ها نشسته بودند، می‌توانستند کوسه‌ها را در اطراف خود ببینند و هیچ انگیزه‌ای برای پریدن و شنا کردن به سمت ساحل وجود نداشت. یکی از مسافران که کنار آقای فیشر نشسته بود، تلاش کرد تا به اسارت خود پایان دهد، اما همانطور که آقای فیشر هنگام روایت این تجربه وحشتناک گفت، "او درست زیر جایی که من نشسته بودم پرید و کوسه‌ها او را فوراً تکه تکه کردند." وقتی آقای فیشر سوار آدملا شد، وزنش 9 سنت و 7 پوند بود و وقتی پیاده شد، 5 سنت و 12 پوند بود. یکی از اسب‌ها - باربر - به ساحل شنا کرد و سپس در مسابقه قهرمانی فلایینگ باک دوید. او لباس پوشیده و در جعبه‌ای بود. آقای فیشر نمی‌توانست تصور کند که چگونه خود را آزاد کرد. [ 7 ]

طی چند روز بعد، چندین تلاش نجات توسط قایق‌های نجات Corio و Ladybird انجام شد . موشک‌هایی برای رساندن طناب‌ها به عرشه شلیک شد، اما دریاهای کوهستانی و طوفان‌های شدید زمستانی، نجات‌دهندگان را عقب راند و با غرق شدن قایق‌های نجات، جان بسیاری از آنها گرفته شد. تلاش دیگری برای به آب انداختن یکی از قایق‌های نجات خود Admella انجام شد که به ساحل آمده بود، اما آن هم ناموفق بود. تا روز شنبه، یک هفته کامل پس از غرق شدن کشتی، قایق نجات Admella ، به ناخدایی Ben Germein [ 8 ] و قایق Corio از ساحل به آب انداخته شدند و موفق شدند از میان امواج عبور کرده و به لاشه کشتی برسند. در نهایت سه نفر سوار یک قایق شدند که سپس واژگون شد و یک نفر را غرق کرد.

قایق نجات پورتلند که توسط لیدی‌برد به محل حادثه یدک کشیده شده بود، پیش از این تلاش کرده بود تا به لاشه کشتی برسد، اما امواج خروشان دریا مانع از رسیدن آن به محل حادثه شد. اکنون سرانجام با موفقیت به کنار لاشه کشتی رسید و 19 نفر از بازماندگان به داخل قایق پریدند. آنها به لیدی‌برد منتقل شدند و لیدی‌برد به پورتلند بازگشت. این قایق نجات اکنون در موزه دریایی پورتلند نگهداری می‌شود .

پیامدها

سفر پایانی آدملا . (برای بزرگنمایی کلیک کنید)

با رسیدن خبر فاجعه به آدلاید و ملبورن، علاقه به لاشه کشتی به اوج خود رسید؛ دفاتر تلگراف در سراسر مستعمرات شلوغ شدند، در حالی که روزنامه‌ها نسخه‌های اضافی چاپ می‌کردند و بلافاصله پس از انتشار، تمام نسخه‌های آنها به فروش می‌رسید. در آدلاید، خبر فاجعه صدها نفر را به دفتر تلگراف کشاند تا داستان را همانطور که اتفاق می‌افتاد بشنوند؛ مشاغل تعطیل شدند و هر دو مجلس پارلمان تعطیل شدند. [ نیازمند منبع ]

برای چند هفته، با خدمه‌ای که در عملیات نجات شرکت کرده بودند، به ویژه کاپیتان گریگ و خدمه کشتی لیدی‌برد، به عنوان قهرمان رفتار می‌شد . در جامعه، مشاغل و افراد برای صندوق پاداش و امداد کشتی آدملا برای نجات‌دهندگان و بازماندگان پول جمع‌آوری می‌کردند. پس از کمیسیون تحقیق در مورد غرق شدن آدملا ، این خسارت به اثرات جریانی که کشتی را از مسیر خارج کرده بود، نسبت داده شد، اگرچه تحقیقات در مورد اختلال مغناطیسی در منطقه که ممکن است بر قطب‌نماهای کشتی‌های بدنه آهنی تأثیر گذاشته باشد نیز ادامه یافت. کمیسیون دریافت که یکی از عوامل مؤثر، نحوه قرار دادن دیواره‌های ضد آب بوده است - سوراخ‌های صدها پرچ، فلز را ضعیف کرده بود. این تحقیق همچنین منجر به نصب تلگراف در کیپ نورث‌آمبرلند شد . [ نیازمند منبع ]

در آن زمان، کشتی اس‌اس آدملا به عنوان دلیل اصلی سفارش ساخت فانوس دریایی کیپ جافا ذکر شد . [ 9 ]

تقریباً یک قرن بعد، یک کشتی کوریو بسیار بزرگتر در همان صخره غرق شد و غرق شد، اما همه سرنشینان آن نجات یافتند.

محل غرق شدن کشتی آدملا تحت حفاظت قانون کشتی‌های تاریخی غرق شده در کشورهای مشترک‌المنافع مصوب ۱۹۷۶ است و در ... 37°52′48″ شمالی 140°21′00″ شرقی[ 10 ] پیش از اعمال حفاظت قانونی، طی دهه‌ها برخی کارهای نجات در محل لاشه کشتی انجام شده است، اما به دلیل موقعیت بسیار در معرض دید، غواصی در تمام دریاها به جز آرام‌ترین آنها دشوار است.

در منطقه بین مرز ویکتوریا و دهانه رودخانه موری ، ۱۰۱ کشتی غرق شده و ۲۱۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

یادگارهای آدملا

چوب مزین از کشتی غرق شده آدملا ، ۱۸۵۹

بیشتر بدانید

این بخش به هیچ منبعی استناد نمی‌کند . ( ژوئن ۲۰۲۴ )

مکان‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان جنبه‌هایی از لاشه کشتی آدملا و تلاش‌های نجات پس از آن را مشاهده کرد.

  • موزه دریایی بندر مک‌دانل و ناحیه واقع در خیابان میلین، بندر مک‌دانل ، دارای نمایشگاهی است که در میان چیزهای دیگر، یک توپ برنزی کوچک، زنگ کشتی و یک مجموعه حکاکی از آدملا را شامل می‌شود .
  • موزه دریایی پورتلند یک نمایشگاه دائمی از آدملا دارد که شامل قایق نجات پورتلند است که بسیاری از بازماندگان آدملا را نجات داد. [ 11 ]
  • در فانوس دریایی کیپ بنکس ، نزدیک شهر کارپنتر راکس، یادبودی برای آدملا و کسانی که در آن حادثه جان باختند، وجود دارد. [ 12 ]
  • «از لاشه کشتی» شعری است که توسط آدام لیندسی گوردون سروده شده و در آن از سفر پیتر بلک به مونت گمبیر برای اعلام خطر پس از غرق شدن کشتی آدملا می‌گوید . آدام لیندسی گوردون از سال 1864 تا 1867 در دینگلی دل، نزدیک پورت مک‌دانل در استرالیای جنوبی زندگی می‌کرد. [ 13 ] [ 14 ]
  • در پورت مک‌دانل خانه‌ای وجود دارد که بخشی از آن با استفاده از الوارهای لاشه کشتی آدملا ساخته شده است .
  • مسی که توسط آدملا حمل می‌شد از معادن مس کاپوندا آمده بود ؛ موزه کاپوندا در مجموعه خود شمشی از مس را دارد که از لاشه کشتی نجات یافته است.

منابع فرهنگی

  • جیمز شاو، هنرمند متولد اسکاتلند ، دو نقاشی از این کشتی کشیده است که در گالری هنر استرالیای جنوبی (AGSA) نگهداری می‌شوند. [ 15 ] [ 16 ]
  • AGSA همچنین نقاشی از لاشه کشتی اثر چارلز هیل [ 17 ] و بعداً نقاشی دیگری از او از یک قایق نجات را در اختیار دارد [ 18 ] .
  • در سال ۱۹۹۰، بیل کولت یک دفتر خاطرات داستانی ۱۴ صفحه‌ای با عنوان « دفتر خاطرات بریجت لدویت: تنها زن بازمانده از غرق شدن کشتی آدملا در سال ۱۸۵۹» منتشر کرد . این کتابچه برای جشنواره آدملا در سال ۱۹۹۰ نوشته شده بود. [ 19 ] [ 20 ]
  • در سال ۲۰۰۹، یک فیلم مستند-درام به کارگردانی و نویسندگی برنتون منسر با عنوان «خرابه آدملا» منتشر شد. [ 21 ]
  • در سال ۲۰۱۷، جین راوسون رمانی تاریخی با عنوان « از لاشه کشتی » منتشر کرد که بر اساس لاشه کشتی آدملا نوشته شده بود و روایتی تخیلی از جد بزرگ راوسون، جورج هیلز، یکی از بازماندگان آن کشتی و مواجهه‌اش با یک موجود فضایی تغییر شکل‌دهنده است . [ 22 ]

همچنین ببینید

  • فهرست فجایع استرالیا بر پایه تعداد کشته‌شدگان
  • فهرست کشتی‌های غرق‌شده استرالیا
  • گاهشمار تاریخ استرالیا
  • گلتوود (خرابه کشتی در نزدیکی از سال ۱۸۷۶)
  • جیمز هارتل فیشر که دو پسرش مسافر بودند - یکی درگذشت و دیگری زنده ماند.
  • بنجامین جرمین، چهره‌ای سرشناس که جان بسیاری را در سانحه آدملا نجات داد.

منابع

  1. "اطلاعیه قانون کشتی‌های غرق‌شده تاریخی مشترک‌المنافع استرالیا ۱۹۷۶ ذیل بند فرعی ۵(۱)" . روزنامه مشترک‌المنافع استرالیا . شماره S148. استرالیا. ۱۳ ژوئیه ۱۹۸۳. صفحه ۱. بازیابی شده در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ - از طریق کتابخانه ملی استرالیا.
  2. «اس‌اس آدملا - صد و پنجاهمین سالگرد» . کمیته مشورتی بزرگداشت آدملا. بایگانی شده از نسخه اصلی در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۹. بازیابی شده در ۱۸ آوریل ۲۰۰۸ .
  3. «خرابه آدملا» . گراهام جونای . بازیابی شده در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ .
  4. "ADMELLA WRECK" . پورتلند گاردین . جلد XCVII. ویکتوریا، استرالیا. ۲۶ آگوست ۱۹۴۰. صفحه ۱. بازیابی شده در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ - از طریق کتابخانه ملی استرالیا.
  5. «یادبود بن جرمین» . پورتلند گاردین . ویکتوریا: کتابخانه ملی استرالیا. ۲۳ مارس ۱۹۴۴. صفحه ۱. نسخه: عصر . بازیابی شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۳ .
  6. «خرابه‌های آدملا» . آدلاید آبزرور . جلد هفدهم، شماره ۹۳۵. استرالیای جنوبی. ۳ سپتامبر ۱۸۵۹. صفحه ۱ (ضمیمه آدلاید آبزرور.) . بازیابی شده در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۳ – از طریق کتابخانه ملی استرالیا.
  7. «مرگ آقای هارتل فیشر» . آبزرور . جلد LXII، شماره ۳، ۳۲۷. استرالیای جنوبی. ۸ ژوئیه ۱۹۰۵. صفحه ۳۸. بازیابی شده در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۳ – از طریق کتابخانه ملی استرالیا.
  8. «خرابه آدملا» . دفتر ثبت . آدلاید: کتابخانه ملی استرالیا. ۲۳ ژانویه ۱۹۲۲. ص. ۲. بازیابی شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۳ .
  9. «افتتاح فانوس دریایی کیپ جافا» . گنجینه . ۷ فوریه ۱۸۷۲.
  10. «مشاهده کشتی غرق‌شده – آدملا» . بازیابی‌شده در ۱۳ آگوست ۲۰۱۲ .
  11. ««اس‌اس آدملا» | بنای یادبود استرالیا» . monumentaustralia.org.au . بازیابی شده در ۲ مه ۲۰۲۵ .
  12. ««اس‌اس آدملا» | بنای یادبود استرالیا» . monumentaustralia.org.au . بازیابی شده در ۲ مه ۲۰۲۵ .
  13. «از کشتی شکسته» . کمیته یادبود آدام لیندسی گوردون . بازیابی شده در ۲ مه ۲۰۲۵ .
  14. ««از دل ویرانه»« . نامه . ۱۷ سپتامبر ۱۹۲۷. بازیابی شده در ۲ مه ۲۰۲۵. »
  15. "آدملا" . AGSA ​بازبینی شده در 17 ژوئن 2024 .
  16. "آدملا خراب شد، کیپ بنکس، 6 آگوست 1859" . AGSA ​بازبینی شده در 17 ژوئن 2024 .
  17. "غریق ادملا، 1859" . AGSA ​بازبینی شده در 17 ژوئن 2024 .
  18. "نجات" . AGSA - مجموعه آنلاین . بازبینی شده در 17 ژوئن 2024 .
  19. کولت، بیل (۱۹۹۰). خاطرات بریجت لدویت: تنها زن بازمانده از غرق شدن کشتی آدملا در سال ۱۸۵۹. بی. کولت.
  20. دفتر خاطرات بریجت لدویت: تنها زن بازمانده از غرق شدن کشتی آدملا در سال ۱۸۵۹ / نوشته بیل کولت . ۱۹۹۰. بازیابی شده در ۷ ژوئیه ۲۰۱۹ - از طریق کتابخانه ملی استرالیا .
  21. «خرابه آدملا (۲۰۰۹) - راهنمای صفحه نمایش - اسکرین استرالیا» . www.screenaustralia.gov.au . بازیابی شده در ۱ مه ۲۰۲۵ .
  22. هاید، جاستین (۲۳–۲۹ ژوئن ۲۰۱۸) .«از کشتی شکسته» نوشته‌ی جین راوسون . روزنامه‌ی شنبه . بازیابی شده در ۷ ژوئیه ۲۰۱۹ .

مطالعه بیشتر

  • بونی، نویل (1987). نجاران صخره‌ها و فراتر از آن .
  • جونای، گراهام. «لاشخور کشتی اس‌اس آدملا» .
  • لونی، جک (۱۹۷۵). آدملا . انتشارات لون‌استون.
  • مودی، ایان (۱۹۶۶). لاشه کشتی آدملا . ریگبی لیمیتد.
  • کریستوفر، پیتر (۲۰۰۹). کشتی‌های غرق‌شده‌ی استرالیایی. تاریخچه‌ی مصور . استپنی، استرالیای جنوبی: انتشارات اکسیوم. شابک ۹۷۸-۱-۸۶۴۷۶۵۸-۸-۵.

پیوندهای خارجی

  • «صد و پنجاهمین سالگرد آدملا ۲۰۰۹» . بایگانی‌شده از نسخه اصلی در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۹. بازیابی‌شده در ۳ ژوئن ۲۰۰۷ .
  • «غرق کشتی‌ها» . حیاط خلوت ABC .
  • "غرق کشتی آدملا" . کشتی‌های غرق‌شده و نجات دریایی: کشتی‌های غرق‌شده، ۱۸۵۹–۱۸۶۲ . خاطرات SA ... گذشته و حال، برای آینده. ۴ مه ۲۰۰۷. بازیابی‌شده در ۱۲ اوت ۲۰۱۲ .
  • «صندوق پاداش و کمک به غرق‌شدگی کشتی آدملا» .

  • محتوا تحت مجوز CC BY-SA 4.0 در دسترس است ، مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد.

"اس‌اس ادملا - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد" https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%E2%80%8C%D8%A7%D8%B3_%D8%A7%D8%AF%D9%85%D9%84%D8%A7

"اس اس آدملا - ویکی پدیا" https://en-wikipedia-org.translate.goog/wiki/SS_Admella?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fa&_x_tr_hl=fa&_x_tr_pto=tc

معنی کلمه :‌ اس اس ادملا

تلفظ بین المللی :/ˈes ˈes ˈaːdmalˈɑ/تلفظ :‌['es 'es 'a:dmal'A]

دانشنامه عمومی

اس اس ادملا (به انگلیسی: SS Admella) یک کشتی بود که طول آن ۶۰ متر (۲۰۰ فوت) بود. این کشتی در سال ۱۸۵۷ ساخته شد.

wiki: اس اس ادملا

🟨نکته: در برخی نوشتارهای منتشر شده به نظر می رسد اسامی و وقایع کتابت شده در این اثر خطی، مربوط به زمانهای دورتر و یا هم عصر مولف مزبور باشد که نیاز به تحقیق جامع دارد.

📸در برخی از نوشتارها هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.

🔴 به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.

⚠️معرفی اشخاص، به معنای تایید یا تبلیغ آنان نیست و هدف ما صرفا پژوهشی می باشد.

🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.

⚠️تمامی آثار [صوت، فیلم، نمایه، اسناد و نوشتار] منتشر شده در این صفحه تحت حمایت #نگارخانه_ادملا و یا #پژوهش_اِدمُلّاوَند | زیر مجموعه ی آوات قلمܐܡܝܕ صرفا فقط دارای #ارزش_پژوهشی هستند و ارزش قانونی دیگری ندارند.
𒇹𒂹𒄁𒇺 𒃀𒀀𒃀𒀀𒄹 𒁁𒈀𒃹 𒁀𒀀𒆺𒃹
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‌‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

مشخصات
پژوهشگر محسن داداش پور باکر 📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

http://kn7.ir افراد آنلاين: نفر

ابزار حدیث

تبدیل تاریخ

تقویم شمسی

وضعیت آب و هوا

اوقات شرعی


آرشیو کد مداحی دفاع مقدس loop="-1" >

B L O G F A . C O M