پنجشنبه چهارم بهمن ۱۴۰۳ ساعت 16:55 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand@

پژوهش اِدمُلّاوَند:
📚#کتاب ((پیربوته))
دانشنامه_ضرب المثل های بومی و بیدارگر اجتماعی

✍#عین_اله_ادبی_فیروزجایی

چاپ اول، زمستان ۱۴٠۲
📑۱۶۴ صفحه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

📝سخن ناشر
جان نباشد جز خبر در آزمون
هر که را افزون خبر جانش فزون
اقتضای جان چو ای دل آگهی است
هر که آگه تر بود جانش قویست

📌از جمله حقایقی که انسان معاصر تا حدود زیادی به آن توجه نموده و برای تکامل آن کندوکاو می کند، استفاده و تحصیل علوم در رشته های گوناگون و معارف بشری است. منظور از شناخت علمی یافته هایی است که در نتیجه مطالعه و تحقیقات " دقیق و نه از روی حدس و گمان و گمراه کننده بدست می آیند که مهمترین ویژگی چنین روشی " مستند بودن و مستدل بودن آن است.
هدف غایی هر گونه شناخت علمی دست یافتن یا کشف قوانینی است که جهان بر آنها مبتنی است.

📌بنابراین برخورداری از زندگی سالم در صورتی برای انسان امکان پذیر است،که قوانین حاکم بر وجود خود و جهان اطراف را درست و دقیق بشناسد و مسئولانه از آنها به نفع خود و جامعه بکار گیرند.
شکی نیست، ملتی که بیشتر در این راستا قدم بر می دارد و بدان عمل می کند بهره وری و بهره دهی فزون تری را در رشته های مختلف به ارمغان می آورد.

📌مرکز انتشارات توسعه علوم جهت به بار نشستن و غنی ساختن فرهنگ بهره وری در کشور و بی نیازی از دیگران مبادرت به انتشار آثار ارزشمند ،استادان محققان و مؤلفان رشته های مختلف علوم نموده و در این زمینه از کلیه اصحاب تفکر و اندیشه دعوت و همکاری به عمل
میآید تا با راهنمائی ها و مساعدت های علمی خویش ما را در این امر مهم رهنمون سازند .

📌در پایان مدیریت واحد مطالعات و تحقیقات انتشارات توسعه علوم از همه کسانی که در طراحی و تحقیق با این مرکز پیشنهادات لازم ارائه نموده اند صمیمانه تشکر و قدردانی می - شود همچنین از واحد تحقیقات بخاطر تلاش و اثر بخش نمودن این مجموعه و نظایر آن زحمات زیادی را تحمل نموده اند سپاسگزاری کرده و از ایزد منان موفقیت همگان را در عرصه های علمی خواستاریم.
با آرزوی توفیق الهی
مدیریت مرکز انتشارات توسعه علوم
ص ۳
📚#کتاب ((پیربوته))
دانشنامه_ضرب المثل های بومی و بیدارگر اجتماعی

✍#عین_اله_ادبی_فیروزجایی

چاپ اول، زمستان ۱۴٠۲
📑۱۶۴ صفحه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

مقدمه
جرقه های اولیه یک شب در منزل یکی از بهترین دوستانم که یک فرهنگی فرهیخته است مهمان بودم صبح هنگام برگشت پیرزنی را دیدم که در حال برگشت از مهمانی منزل دخترش بود تقریبا ساعات اولیه صبح بود دوستم به ایشان تعارف کرد که به منزلشان بیاید ایشان عذر خواست و هنگام رفتن گفت چاشت خوار مززل شو نونه کسی که چاشت (صبحانه) می خورد نمیتواند به منزل گاوبنه خودش برسد در قدیم کسانی که کوچ نشین بودند و ییلاق و قشلاق می کردند برای اینکه از یک منزل به منزل دیگری بروند چون مسافت ها زیاد بود و معمولا پیاده یا با چارپایان رفت و آمد می کردند معمولا صبح خیلی زود قبل از طلوع خورشید حرکت می کردند معمولا دامداران صبح قبل از اذان بیدار می شدند و غذای مختصری می خوردند و بعد از نماز به کارهای خودشان می رسیدند و صبحانه اصلی را یکی دو ساعت بعد از طلوع خورشید می خوردند که به آن چاشت می گفتند در این ضرب المثل میگوید کسی که چاشت بخورد دیگر نمی تواند به منزل برسد چون هم مسافت طولانی بود و هم اینکه هوا گرم می شد در کل کنایه از سحر خیزی و انجام به موقع کارهاست.

📌یک روز در یکی از میادین شهر زن و شوهری که از بستگان نزدیک بودند را در حال فروش محصولات باغی خودشان دیدم از آنجایی که از قبل آنها را می شناختم و می دانستم که با دست خالی به شهر آمده بودند و با تلاش و کوشش شبانه روزی برای خود زندگی درست کرده و بیش از شش فرزند دارای تحصیلات عالیه و شغل های خوب تحویل جامعه داده بودند وزن و شوهر در موقع بازنشستگی برای رهایی از بیکاری دستفروشی می کردند پیششان نشستم و پس از احولپرسی و صحبت های اولیه نظرشان را در مورد
ادامه دارد...
ص ۷
📚#کتاب ((پیربوته))
دانشنامه_ضرب المثل های بومی و بیدارگر اجتماعی

✍#عین_اله_ادبی_فیروزجایی

چاپ اول، زمستان ۱۴٠۲
📑۱۶۴ صفحه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

✍تعداد فرزندان پرسیدم شوهر جوابی داد که به نظرم خیلی جالب آمد وچه اتنا زیادا هفتاد تا کم / بچه یکی زیاد است و هفتاد تا کم در نگاه اول به نظر جوابش متناقض بود ولی آن مرد محترم وقتی تعجب مرا دید خودش توضیح داد که اگر فرزند بی عرضه و بی معرفت باشد یکی هم زیاد است ولی اگر با معرفت و با عرضه باشد هفتاد تا هم کم است
اینها و خیلی مسائل دیگر انگیزه ای شد تا شروع به جمع آوری ضرب المثل بکنم ابتدا ضرب المثل ها را در وبلاگ شخصی می نوشتم تا مدتها این کار را رها کردم تا اینکه اخیرا تصمیم گرفتم به صورت جدی وارد کار شده و آنرا بصورت کتاب در بیاورم چون کتاب می تواند در هرجایی مورد استفاده قرار گیرد حتی جایی که امکانات اولیه برق و تلفن و اینترنت وجود ندارد و دیگر اینکه میتواند توسط همه افراد از باسواد تا کم سواد استفاده شود
وقتی اقدام به این کار کردم دوستان و اطرافیان و حتی فرزندانم گفتند این کار تکراری است و همه چیزهایی که شما می خواهید بنویسید در اینترنت و فضای مجازی وجود دارد تا اینکه به اتفاق هم در فضای مجازی جستجو کردیم و در کمال ناباوری دیدیم بسیاری از آنها هنوز در فضای مجازی و اینترنت وجود ندارد عزمم برای انجام کار مضاعف شد و تصمیم قطعی برای انجام دادن کار گرفتم در تهیه ضرب المثل ها از هر فرصتی استفاده کردم مثل گفتگو و مصاحبه با افراد سالخورده و تحقیقات میدانی ....
هر جا که می رفتم یک قلم و کاغذ همراهم بود و دیده ها و شنیده ها را یادداشت می کردم.
گاهی پیش می آمد که در نیمه شب از خواب بیدار می شدم و چیزی به ذهنم خطور می کرد کاغذ و قلمی که در بالینم حاضر بود را بر می داشتم و یا داشت کردم یا در هنگام رانندگی چیزی یادم می آمد در اولین فرصت ممکن ماشین را پارک کرده و یادداشت برداری میکردم.
(ص۸)
ادامه دارد...
📚#کتاب ((پیربوته))
دانشنامه_ضرب المثل های بومی و بیدارگر اجتماعی

✍#عین_اله_ادبی_فیروزجایی

چاپ اول، زمستان ۱۴٠۲
📑۱۶۴ صفحه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

✍تعداد زیادی از ضرب المثلها را مدیون عموی عزیزم که به علت بیماری و نداشتن اهل و عیال در منزل پدری ام زندگی می کرد و همچنین یکی از زن عموهای خودم که مربی قرآن بود که هر دو به رحمت خدا رفته اند هستم و تعداد زیادی از آنها را از پسرعمه عزیزم آقای قاسم رضایی گرفتم که همین جا مراتب تقدیر و تشکر خودم را از ایشان اعلام میدارم
همین طور از دوست عزیزم نویسنده و #پژوهشگر فرهیخته جناب آقای #حبیب_الله_عباس/تبار_فیروزجاه که در تهیه این مجموعه کمک کار و مشوّقم بودند کمال تشکر را دارم.
در تهیه این مجموعه چند هدف را دنبال می کنم که برخی از آنها به قرار زیر اس:ت
۱- آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مازندران به خصوص فرهنگ منطقه #بندپی و #فیروزجاه [#پریجا ]

۲- داشتن یک فرهنگ لغت هر چند کوچک برای آشنایی نسل جوان و جلوگیری از گسست فرهنگی نسل جدید با قدیم به همین دلیل ضرب المثلها را ابتدا کلمه به کلمه و تحت الفظی معنا کرده و سپس مفهوم و کاربرد آنها را نوشتم.

از آنجا که شغل اکثر مردم منطقه بندپی و مخصوصا فیروزجاه دامداری و کشاورزی است خیلی از ضرب المثلها حول این دو شغل می گردد.

ذکر چند نکته را در اینجا ضروری می دانم:

۱_بیان یک ضرب المثل لزوما به معنای درستی یا نادرستی و تایید یا عدم تایید آن نیست ولی از انجا که فرهنگ مجموعه ای از درست ها و نادرست هاست آنها را برای قضاوت افکار عمومی در اینجا آوردم // تا تیلن نوعه روشن نوونه - تا آب گل آلود نشود صاف نمیشود صالح و طالح متاع خویش نمودند تا که قبول افتد و که در نظر آید //
(ص ۹)

📚#کتاب ((پیربوته))
دانشنامه_ضرب المثل های بومی و بیدارگر اجتماعی

✍#عین_اله_ادبی_فیروزجایی

چاپ اول، زمستان ۱۴٠۲
📑۱۶۴ صفحه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

✍در بیان ضرب المثلها و تفسیر و توضیح آنها خدای نخواسته قصد توهین و تحقیر هیچ شخص یا گروه و جامعه یا شغلی را نداشته و ندارم و آنچه وجود داشت را بیان کردم و قضاوت را به عهده خوانندگان محترم می گذارم.

📌حتی المکان از بیان کلمات زشت و رکیک خودداری کرده و به جای
آنها معادل های محترمانه را قرار دادم.

📌در پایان خدای بزرگ را به خاطر این توفیق سپاسگزارم و کارم را مبرا از عيب ونقص نمی دانم و در مقابل هر انتقاد و پیشنهاد سازنده ای سر تعظیم فرود می آورم و با جان و دل پذیرای آن هستم.

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار

🖊عين الله ادبی فیروزجایی
زمستان یکهزار و چهرصد و دو

📚#کتاب ((پیربوته))
دانشنامه_ضرب المثل های بومی و بیدارگر اجتماعی

✍#عین_اله_ادبی_فیروزجایی

چاپ اول، زمستان ۱۴٠۲
📑۱۶۴ صفحه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

مشخصات
پژوهشگر محسن داداش پور باکر 📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

http://kn7.ir افراد آنلاين: نفر

ابزار حدیث

تبدیل تاریخ

تقویم شمسی

وضعیت آب و هوا

اوقات شرعی


آرشیو کد مداحی دفاع مقدس loop="-1" >

B L O G F A . C O M