جمعه سیزدهم بهمن ۱۴۰۲ ساعت 10:55 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand@

#آئین_های_روستا
#رسم_قدیم
#پروارکشی

📝روستاها از دیرباز تا کنون شاهد تغییر و تحولات بسیاری در آیین و سنت ها بوده اند.

📌یادش بخیر گذشته ها، مردم در روستا سعی می کردند به هر بهانه ای به خانه ی فامیل و اقوام سری بزنند و دور هم جمع بشوند.

📌یکی از این بهانه ها یا آئین ها، " #پروارکشی" بود.
👇
هر خانواده برای خود یک یا دو گوسفند چاق می کرد و در ماه‌های آذر و دی آن را ذبح می کرد و شب ، بچه ها و برخی فامیل دور هم جمع می شدند و شام مفصل و کباب و ریز کردن گوشت و خلاصه فردا ظهر هم دیگ قورمه...

#صله_رحم

📌گردش بی رحم ایام همانطور که خیلی از آئین ها را تغییر و منسوخ کرد ، #پروارکشی را نیز نشانه گرفت و این روزها گوشت گوسفند ، مرز نیم میلیون تومان در هر کیلو(!!!) را نیز رد کرد....

📌و خلاصه طبق تحقیقاتی که انجام دادم ، امسال تعداد خانوارهایی که در روستا موفق به انجام #پروارکشی شده اند آن هم در یکی دوهفته ی قبل که هنوز گوشت، کیلویی.... بود ، به بیست خانوار هم نمی رسد.

📌این یعنی ، " پروارکشی" نیز به تاریخ خواهد پیوست و خاطره خواهد شد.

💌سپاس از جناب صالحی

─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

پروار كشي

در زمان قدیم که وسایل سرد کننده از قبیل یخچال وفریزر وجود نداشت امکان نگهداری مواد فاسد شدنی از قبیل گوشت در روستاها وجود نداشت.روستاییان تنها در فصل سرما امکان نگهداری گوشت را داشتند.در اصقول مانند بسیاری از روستاها هر خانواده یک یا دو گوسفند را به عنوان پروار انتخاب می نمودودر فصل سرما اغلب اوایل دی ماه پروار را ذبح می کردند.قسمت اعظم گوشت را سرخ می کردندودر ظرف بزرگ نگهداری می کردند.در اصقول به آن "قلیه گوشت"یا "گوشت داغ "می گویند.یاقی مانده لاشه گوسفند که بیشتر آن استخوان بود در اطاق سردی نگهداری وبه صورت اب گوشت پخته می شد.در اولین شب پروار کشی "دل بندی "پروار را می خوردند.دل بندی شامل دل-جگر-پپ (شش ها)-قلوه-اشکمبه -روده باریک بود که بامقداری زیادی چربی لاشه پخته می شد.در شب دیگر هم "کله پاچه"را می پختند.

مردم اصقول دوست دارند هنگام خوردن "دل بندی"تمام فرزندان آن ها حاضر باشند.اگر فردی در خارج از روستا باشد مثل خدمت سربازی یا تحصیل در شهر دیگر صبر می کنند تا به روستا بیاید.به قول پدران ومادران اصقولی "دل بندی بدون حضور فرزندان از گلوی انها پایین نمی رود.

اگر چه سال هاست که اصقول دارای برق می باشد ودر تمام خانه ها یحچال وجود دارد ولی رسم پروار کشی که بیشتر به آن "پلور کشی "می گویند هم چنان در اصقول وجود دارد.خانواده هایی که فرزندان آنها در شهرهای دیگر هم هستند گوشت پروار را برای انها می فرستند


پروار کشی در روستای ابوچناری

مراسم پروارکشی که هرساله به صورت سنت قدیمی می باشددر روستای ابوچناری برگزار شد.

مردم روستای ابوچناری از قدیم های دور سنتی به نام پروارکشی دارند که مردم روستا با چاق کردن و پروار کردن گوسفندان خود ، در آذر ماه هر سال این مراسم را برگزار می کنند.

این مراسم معمولا هر ساله در یکی از پنج شنبه های ماه آذر برگزار می شود که امسال به علت مصادف شدن اربعین حسینی و رحلت پیامبر(ص) وشهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) امسال پنج شنبه آخر آذر ماه برگزار شد ومردم گوسفندان چاق شده خودکه معمولا هر خانواده نسبت به جمعیت و توان مالی خانواده از دو تا چهار گوسفند را می کشند و گوشت آن را ریز کرده و بصورت قرمه در می آورند تا در زمستان بتوانند با آن غذاهای گرم درست کنند که معمولا بصورت قرمه داغ و اشکنه و درست کردن سوپ استفاده می کنند . از قدیم در نبود یخچال از پوست گوسفند برای نگهداری قرمه ها استفاده می شد. در این روز اقوام و دوستانی که در شهرستانها و دیگر شهر ها زندگی می کنند در این مراسم شرکت و هم دیداری تازه می شود و هم قرمه خوران دارند .


پولوار (پروار) کشی - بیزه - سبزوار

  • گزارش این پست
  • نقل قول

پست جمعه 8 مهر 1390, 10:55 pm

برخی از آیین ها و طوایف و غذاهای روستای بیزه


پولوار (پروار) کشی:

با وزیدن نخستین باد سرد و سوزناک زمستانی، بع بع حزین گوسفند در فضای حولی(حیاط) می پیچد. انگار تقدیر شوم خود را می داند چراکه این باد پیام به مسلخ بردن او را می آورد. هر خانوار بره‌ای را پروار می کند تا به هنگام فرا رسیدن زمستان آخرین برگ زندگی این حیوان را ورق بزند.پس از سر بریدن گوسفند گوشت آنرا قورمه می کنند از آنجا که این مراسم به طور هماهنگ و در یک روز صورت می گیرد به پولوارکشی(پروارکشی) شهرت یافته است.


─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

مشخصات
پژوهشگر محسن داداش پور باکر 📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

http://kn7.ir افراد آنلاين: نفر

ابزار حدیث

تبدیل تاریخ

تقویم شمسی

وضعیت آب و هوا

اوقات شرعی


آرشیو کد مداحی دفاع مقدس loop="-1" >

B L O G F A . C O M