پنجشنبه سی ام اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت 9:25 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

به قلم
محسن داداش پور
* آ *و*ا*ت*​*ق*ل*م*


معنی ادملا:
چند نظر وجود دارد:
الف) ادملا یعنی آدم ملا: پادشاه علی علیه السلام مردی خردمند و پاک اندیش بوده که در روستای ادملا زندگی می کرده است . وی از نوادگان آل الله و صاحب فضل و کرامت بوده است. به همین منظور نام این دیار را((آدم ملا)) نامیدند که به مرور زمان به ((ادملا)) تغییر کرده است. که اشاره به حضرت پادشاه علی علیه السلام می باشد.
ب) ادملا یعنی آدم ملا: با توجه به حضور حضرات پاک اندیش و خردمند پادشاه علی علیه السلام و امام زاده یحیی علیهماالسلام در رجوع افراد مقیم و یا مهمان به آنان نام این دیار را ((آدم ملا)) نامیدند که به مرور زمان به ((ادملا)) تغییر کرده است.
ج) برخی معتقد هستند که با توجه به واقعه ی مسدود شدن مسیر آب سجرو به ادملا از آن جایی که این امر حیاتی برای مردم روستا مهم بوده است لذا کلمه ((اد)) را به ((ملا)) اضافه کردند که به معنای(( بلا گیرنده و بلا دهنده)) می باشد.

* آ *و*ا*ت*​*ق*ل*م*
مهاجرت ادملائی ها؟
آیا ادملائی ها مهاجر هستند؟
مقدمه:
مهاجرت یا کوچ به معنای جابه‌جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کار یا زندگی است.
مردم معمولاً به دلیل دور شدن از شرایط یا عوامل نامساعد دورکننده‌ای مانند فقر، بیماری، مسائل سیاسی، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و کمبود امنیت مهاجرت می‌کنند. دلیل دوم می‌تواند شرایط و عوامل مساعد جذب‌کنندهٔ مقصد مهاجرت مانند امکانات بهداشتی بیشتر، آموزش بهتر، درآمد بیشتر، مسکن بهتر و آزادی‌های سیاسی بهتر باشد.
اگرچه مهاجرت بشر برای مدت صدها هزار سال وجود داشته و دارد . مهاجرت در مفهوم مدرن به حرکت و کوچ افراد از یک ملیت- کشور به کشور دیگر، که در آنجا شهروند نیستند، محسوب می‌شود. مهاجرت به‌طور ضمنی به اقامت درازمدت با مهاجرت اطلاق می‌شود توریستها و بازدید کنندگان موقتی و کوتاه مدت به‌عنوان مهاجر شناخته نمی‌شوند؛ اما با وجود این، مهاجرت فصلی کارگران و نیروی کار (به‌طور نمونه برای مدت کمتر از یک سال) اغلب به‌عنوان شکلی از مهاجرت به حساب می‌آیند.
اقوام متعدد و متنوعی در حاشیه خزر ساکن می باشند که هر یک از آنها اقیانوسی از فرهنگ و زبان بوده و قطعاً نمی توان در چند صفحه به توضیح مفصّلی راجع به آنان پرداخت. توجه به آمارهای ارائه شده در اسناد معتبر گویای آن است که کشورهای آسیای میانه و همچنین کشورهای حاشیه خزر بر محوریت قومیت و مردم شناسی بنا گردیده به گونه ای که نام اکثر کشورهای اورآسیا نیز از نام یکی از اقوام حاضر در آن کشورها اقتباس گردیده که دارای بیشترین اکثریت عددی است. همچنین کاملاً مشهود است که سیاست های ترکیب نژادی و یا کوچ دادن های اجباری در زمان شوروی سابق باعث نگردیده است تا ماهیت قومی-مردمی یک سرزمین به صورت اساسی دست خوش تغییر گردد. البته نمی توان از این نکته نیز غافل گردید که, ترکیب قومی و نژادی سرزمین های حاشیه خزر به سبب اراده سیاسی حکومت شوروی دست خوش تغییراتی هر چند به صورت ناچیز گردیده است. دربرخی اسناد چهل و یک قوم و نژاد قابل شناسایی که حضوری مستمر و فعال در جوامع کشورهای حاشیه خزر دارند ذکر گردیده است و می توان دریافت به سبب گذر زمان, قوم های با ریشه مشترک چگونه می توانند دست خوش تغییر و دگرگونی گردند و فرهنگ هایی متفاوت را بسازند. البته بر شمردن این اقوام دلیل بر دیدگاه نژادی داشتن به کشورهای حاشیه خزر نمی باشد, بلکه می توان از این ظرفیت های قومی متنوع به بهترین نحو ممکن برای غنی کردن فرهنگ های کشورهای حاشیه خزر بهره برد. زیرا هر فرهنگ زیبایی های زیادی را در خود جای داده که می توان از آنها به عنوان یک میراث ملی و حتی یک میراث جهانی مشترک نام برد. کلمات و زبان ها، شعرها، ادبیات، رقص و آوازها، ادیان و ساختار اجتماعی-سیاسی، سبک لباس پوشیدن ها و مراسمات ملی و محلی می تواند گنجینه ای از زیبایی ها باشد که اگر به آنها توجه نشود می توانند به فراموشی سپرده شوند.برخی از قومیت ها مانند تبری ها و گیلک ها بومی منطقه ایران بوده و همین وضع برای کشورهای دیگر حاشیه خزر نیز حکم فرماست. البته کاملاً بدیهی و واضح است که پراکندگی قومیت های حاضر بسیار گسترده می باشد و به خصوص در جمهوری های تازه استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروی, این پراکندگی بیشتر به چشم می خورد. بیشترین پراکندگی را شاید بتوان به نژاد ترک ها ارتباط داد که عموما مسلمان می باشند. این گروه های قومی که خود شعبات متعددی دارند در زمان شوروی سابق و حتی قبل از آن به دلایل مختلف به مناطق دیگر خزری کوچ می کردند. البته نباید از نظر دور داشت که قومیت های مخفی و خرده جمعیت هایی نیز حضور دارند که در گذشته های دور از جمعیت های قابل توجهی برخوردار بوده و به دلایل مختلف از جمله تسویه حساب های قومی و سیاسی و یا دلایل گوناگون شخصی و اجتماعی و اقتصادی ناپدید یا کمرنگ گردیده اند.


* آ *و*ا*ت*​*ق*ل*م*
موسس سایت تاریخ ما آقای آنی کاظمی مینویسد:
آقا محمد خان در ۱۳ صفر ۱۱۹۳ ه.ق. (روز درگذشت کریم خان)، هنگامی که در باغ‌های اطراف شیراز به شکار مشغول بود، همین که عمه‌اش او را از مرگ شاه زند آگاه ساخت، فرار کرد و به شتاب خود را به تهران رسانید و در ورامین مدعی سلطنت بر ایران گشت. سپس به استرآباد و ساری رفت و با کمک سران اشاقه‌باش، براندازی زندیه و رسیدن به قدرت را طراحی نمود و ولایات گرگان و مازندران و گیلان را تحت حکمرانی خویش قرار داد. وی در این زمان برای مطیع کردن برادران خود به جنگ با آنان پرداخت و حتی یکبار با شورش برادرش حسین قلی خان تا پای مرگ پیش رفت؛ ولی سرانجام در بندپی-روستای ادملا توسط حاجی خان حلال خور و عباسقلی بیگ لاریجانی و چند برادرش نجات یافت و به استرآباد یعنی زادگاه خویش بازگشت و در همان‌جا تاجگذاری کرد و پایتخت خود را در ابتدا امر استرآباد نهاد و به دستور وی جشن نوروز را با تشریفات زیاد برگزار نمودند.
پس از تسخیر شمال ایران بر آذربایجان و کرمانشاهان نیز دست یافت. حکومت زندیه در جنگ و ستیز میان شاهزادگان زند قرار گرفت ولی سرانجام لطفعلی خان زند با همیاری حاج ابراهیم خان کلانتر شیرازی بر تخت سلطنت نشست. آقا محمد خان از آن زمان به مدت ۱۵ سال با لطفعلی خان زند – که جوان بود و شجاع – به جنگ و تعقیب و گریز پرداخت. مهم‌ترین این نبردها، جنگ بابا خان برادرزاده آقا محمد خان در سمیرم و محاصره شیراز است. سرانجام آقا محمد خان قدرت نظامی خود را افزایش داد و با کمک حاج ابراهیم خان کلانتر (که به گفته ناصر نجمی معتقد بود لطفعلی خان دلاوری شجاع اما نامناسب برای مملکت‌داری است و آقا محمد خان قابلیت انجام امور سیاسی را داراست و به این جهت دروازه‌های شهر را پنهانی برای او گشود) و حمایت لشکر اردلان (کردستان) به سرداری خسروخان اردلان در ۱۲۰۸ ه.ق. وارد شیراز شد. با ورود آقا محمد خان به شیراز، لطفعلی خان به کرمان گریخت. در این جنگها لطفعلی خان مقاومت زیادی از خود نشان داد.
برخی از بزرگان ادملا معتقدند که آقا محمدخان قاجار نیروهای وفادار و شجاع اش را از همین روستای ادملا انتخاب و در اتفاقات مهم از جمله در شیراز نیز همراه او بوده اند.


* آ *و*ا*ت*​*ق*ل*م*
آیا ادملائی ها مهاجر هستند؟
در پاسخ به این سوال می توان در چند مسئله بحث و گفتگو کرد:
بنابر نقل و قول بزرگان برخی از ادملائی ها از ((روستای انند دهستان ولوپی شهرستان سوادکوه مازندران)) به این مکان فعلی مهاجرت کرده و مقیم شده اند.
بنابر نقل و قول بزرگان برخی از ادملائی ها از محلی به نام باکر کوه در سواد کوه یا فیروزکوه به این سامان مهاجرت کردند.
بنابر نقل و قول بزرگان برخی از هم طایفه ها از روستای انند دهستان ولوپی شهرستان سوادکوه مازندران به روستای پاشاکلاه دودانگه از دهستان فریم شهرستان ساری مهاجرت کردند.
بنابر نقل و قول بزرگان برخی از هم طایفه ها از روستای انند دهستان ولوپی شهرستان سوادکوه مازندران به باکر محله ی گرگان مهاجرت کردند و اکنون مقیم بوده و محله ی آنان ((محله باکر)) است.
بنابر نقل و قول بزرگان برخی از ادملائی ها به روستای دشت سر محمود آباد مهاجرت کرده و پسوند باکر داشته و کاملا خود را از نسل باکر و داداش پور از روستای ادملا می دانند.
بنابر نقل و قول بزرگان برخی از ادملائی ها از طایفه ی علیجان زاده به روستای نوده عطایان دشت سر شهرستان آمل مهاجرت نموده و نام خانوادگی آنان ایزدی و یزدانی با پسوند باکر و یا بدون پسوند باکر است.
بنابر نقل و قول بزرگان برخی از ادملائی ها از روستای هلوم سر آمل به روستای ادملا مهاجرت نموده اند که اکنون نام خانوادگی آنان کامیابی و یا کامیاب نژاد می باشد.
بنابر نقل و قول بزرگان برخی از ادملائی ها معتقد هستند که طایفه ی کامیابی و یا کامیاب نژاد از روستای طالقان کرج می باشند که به این روستا مهاجرت نمودند.
بنابر نقل و قول بزرگان برخی از طوائف از جمله تقی زاده ها و یا تقی نیا ها با پسوند عمران و یا بدون پسوند از اصفهان به این دیار مهاجرت نموده اند.
بنابر نقل و قول بزرگان برخی طوائف از جمله سادات مقیم محل از استر آباد گرگان به اینجا مهاجرت نمودند.
بنابر نقل و قول بزرگان برخی طوائف از جمله تیغ خورشید و خورشیدی ها در اصل اسبک یا اسبکیان بوده و از روستای پاشاامیر و یا از بابل به اینجا مهاجرت نموده اند.
بنابر نقل و قول بزرگان برخی طوائف از جمله بخشی تبارها و رستمی ها از منطقه فیروزجاه بوده از روستای گاوزن به این سرزمین مهاجرت نموده اند.
بنابر نقل و قول بزرگان برخی طوائف از جمله رمضانی ها و یا رمضان زاده ها و تالش همگی تالش بوده و از گیلان هستند.
برخی ها معتقد هستند که محل اصلی ادملائی ها در ارتفاعات جنگلی اطاقسر و هندروی بوده و گبری قبر متعلق به گذشته ی خیلی دور این روستا است.
تحقیقات ما ادامه دارد


* آ *و*ا*ت*​*ق*ل*م*
آیا خاندان داداش پور مهاجر هستند؟
بنابر نقل و قول برخی از بزرگان معتقدند که خاندادن بزرگ داداش پور در اصل از اماکن ذیل هستند:
الف) برخی ها معتقد هستند که خاندان داداش پور مهاجر نبوده و اصالتشان همین روستای ادملا می باشد.
ب) مرحوم پدربزرگم مشهدی رجب داداش پور معتقد بوده که خاندان دادادش پور از جاده هراز آمل به این روستا مهاجرت نموده اند. داداش پورهای اسکو محله از پسرعموهای نسل داداش ادملا هستند.
ج) برخی ها معتقد هستند که خاندان داداش پور اصالتا ترک و از هشت رود آذربایجان شرقی هستند.
د) برخی ها معتقد هستند که خاندان داداش پور همچون آقاجان دسته از روستای انند سوادکوه به اینجا مهاجرت نموده اند اما باکر نیستند.
ک) برخی ها معتقد هستند که خاندان داداش پور باکر هستند و از کوه بوکر فیروزکوه یا بوکر سوادکوه به اینجا مهاجرت نموده اند.
تحقیقات ما ادامه دارد


* آ *و*ا*ت*​*ق*ل*م*
عمده طایفه های مقیم ادملاء:
خاندان میرآقا – آقا لر داداش پوز:
داداش پورها و حسین پورها
و دادش زاده ها و گل آقاپورها
و اصغری ها و گل علی زاده ها
و پورداداش ها
خاندان آقاجان (آقاجان دسته):
همایونی ها و باکری ها و طهماسب نژادها
و رضایی ها و محمدزاده ها
و غلام علی زاده ها و مهدی قلی زاده ها
و قلی زاده و مهدی قلی نسب و تیرناز و غلامی
و احمدی ها و محمودی ها و حاجی زاده
و حاجی آقازاده ها و ابوالقاسمی ها.
خاندان علی جان زاده:
علی جان زاده و یزدانی ها و ایزدی ها
خاندان اصفهانی:
تقی زاده ها و تقی نیاء ها
خاندان هلوم سر و طالقان:
کامیابی ها و کامیاب نژادها
خاندان گاوزن:
بخشی تبارها و رستمی ها
خاندان تالش:
رمضانی ها و رمضان زاده ها و تالشها و محمدزاده ها
خاندان استرآبادی:
سادات مقیم
خاندان فیروزجایی:
حیدری ها و رحمانی ها و ادبی ها
و علی تبارها و تک تبار و فیروزی ها و فتحی
خاندان سماکوش و لمسو و گنجکلاه:
بزرگ نیا و امیرزاده و عبدی زاده و ...
خاندان بابلی (اسبک یا اسبکیان):
تیغ خورشیدی ها و خورشیدی ها
و نقی دوست و شریفی نیک و تقی دوست
خاندان عمران و ملکشاه:
ابراهیمی ها و باباتبارها،
اکبری ها و غلامی ها و خدادی ها و احسانی
تحقیقات ما ادامه دارد

IMG_4846
ارادتمند محسن داداش پور

AVAT GALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

محسن داداش پور mohsendadashpour

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

مشخصات
پژوهشگر محسن داداش پور باکر 📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

http://kn7.ir افراد آنلاين: نفر

ابزار حدیث

تبدیل تاریخ

تقویم شمسی

وضعیت آب و هوا

اوقات شرعی


آرشیو کد مداحی دفاع مقدس loop="-1" >

B L O G F A . C O M