یکشنبه بیست و ششم دی ۱۴۰۰ ساعت 15:59 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر140010211538

سوال

با سلام پدر من چهار سال پیش سه دانگ خانه را به مادرم داده اونم قولنامه ای در بنگاه . حالا مادرم فوت کرده آیا اون سه دانگ خانه همه به دخترها میرسه یا پسرها هم ارث میبرن؟

پاسخ

سلام از پدر و مادر تمام فرزندان ارث می برند و تفاوتی ندارد.

تاکید میکنم تمامی فرزندان اعم از پسر و دختر از والدین در تمامی املاک منقول و غیر منقول مطابق فقه اسلامی ارث می برند. اعم از اموال و املاک خانه سرا،باغ، کشاورزی، ییلاقی، تجاری و...هر آنچه که به نام پدر و مادر باشد.

چنانچه احدی از فرزندان با حقه و نیرنگ با اجبار یا دغل کاری مازاد از سهم خویش را حتی قانونی به نام خود نماید غاصب و گناهکار است.

تحصیل مال از طریق نامشروع خواهد بود. اکل مال بالباطل است و خواندن نماز در زمین غصبی مجاز نیست.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

یکشنبه بیست و ششم دی ۱۴۰۰ ساعت 15:52 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر1400102633

سوال

سلام
اگر ملكي مستقيما از فروشنده بنام زوجه خريداري سود اما چك و مبلغ توسط زوج پرداخت شود و سند بنام زوجه باشد آيا زوج می تواند ملک را پس بگيرد؟

پاسخ

سلام
غیر واریز وجوه باید شاهد هم داشته باشید که قصد و نیت شما هبه بوده یا پول را قرض داده اید در این صورت ثمن قابل استرداد است.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

یکشنبه بیست و ششم دی ۱۴۰۰ ساعت 15:48 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر1400102627

سوال

با سلام و خسته نباشید
حدود 10 سال پیش یکی از عمه هایم سهم الارث زمین کشاورزی خود را بدون مشخص شدن قطعه زمینش به پدر و عموی متوفیم بخشید و در تقسیم نامه مهر زد که سهم خود را بخشیده و هیچگونه طلب و اعتراضی هم ندارد، اما حالا بعد از ده سال رفته در بین زمینها، دو قطعه زمین برای خود برداشته و در آن کشاورزی می کند! گفته ایم شکایت می کنیم چون تصرف کرده ای! او هم می گوید من هم شکایت بهره ی 40 سال گذشته را از شما خواهم کرد. (البته در 40 سال گذشته هیچ اعتراضی نداشته و آمد و رفت هم داشتیم).
حال به نظر شما ما چکار کنیم؟

پاسخ

سلام. اگر در ملک شما تصرف کرده . اقدامات مالکانه ای دارد شما با ارایه دلیل بر مالکیت میتوانید تحت عنوان تصرف عدوانی شکایت کنید. 

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

یکشنبه بیست و ششم دی ۱۴۰۰ ساعت 15:46 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر140010261522

سوال

باسلام و خسته نباشید.

پدرم قطعه زمینی دار ایا میتونه ب عروسش واگذار کنه (همسر بنده) برای ارائه ب بنیاد مسکن باید مدرکی زمین ک ثابت کنه مال خانومم هستش زمین ؟

پاسخ

سلام.بله اگر پدر شما مالک هست میتواند.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

یکشنبه بیست و ششم دی ۱۴۰۰ ساعت 15:43 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر140010261511

سوال

با سلام 
می خواهم از شوهرم طلاق بگیرم و مهریه ام را به اجرا بگذارم اما شوهرم تهدید می کند که تمام دارایی خود را که شامل 4 آپارتمان و 2 اتومبیل می باشد را به اسم مادرش می کند که من نتوانم مهریه ام را بگیرم.
سوالم این است که اگر آن اموال را به اسم مادرش زد، آیا قانون می تواند آن اموال را پس بگیرد؟

پاسخ

سلام سعی کنید با گفتگو و نظارت بزرگان خانواده مشکلتان را حل کنید.

در صورت عدم سازش و توافق،دادخواست بده و تامین خواسته تا قبل از انتقال توقیف شود.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

یکشنبه بیست و ششم دی ۱۴۰۰ ساعت 15:40 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر140010261507

سوال

با سلام میخواستم بدونم ملکی که موروثیه و انحصار وراثت راجع بش صورت نگرفته آیا میشه براش دادخواست خلع ید داد؟یا ک خیر ابتدا باید انحصار وراثت صورت بگیره؟ ممنون

پاسخ

با سلام
باید بدوا گواهی انحصار وراثت اخذ بشه و بعد طرح دعوا کنید.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

یکشنبه بیست و ششم دی ۱۴۰۰ ساعت 15:38 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر140010261500

سوال

سلام
در سال 1391 تقسیم نامه ای برای تقسیم ارث زمینهای کشاورزی در روستای...... بندپی شهرستان بابل بین 2 برادر و 4 خواهر انجام شد و هر کس سهم خود را برداشت بجز یکی از خواهران که آن قطعه سهم زمین خود را مشخص کرد و به یکی از برادرانش فروخت.
حالا که پدر بنده فوت شده آیا آن خواهر می تواند درخواست تجدید تقسیم نامه را بدهد و از نو تقسیم صورت بگیرد؟

پاسخ

تقسیم نامه که با موافقت همه شرکا تنظیم شده لازم الاتباع و غیر قابل فسخ است.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

شنبه هجدهم دی ۱۴۰۰ ساعت 15:12 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

 آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر140010161104

سوال

در پاسخ به مطلبی که مولوی گرگیج مطرح کرده است، درباره مادر امام سجاد (علیه‌السلام) چه پاسخی می‌دهید؟

بیان برخی مطالب توسط برخی افراد در مورد حوادث تاریخی و نتیجه ‌گیری‌هایی که بر همان اساس بیان می‌کنند نشان از عدم آشنایی آنان با حوادث تاریخی صدر اسلام در کنار عدم آشنایی با مبانی دینی دیگر مذاهب اسلامی دارد. متأسفانه به تازگی سخنانی از یکی از علمای اهل سنت در فضای مجازی نقل شده است که بازگو کننده همین مطلب است. (1) لذا در ادامه ضمن بیان سخنان این شخص، مسئله مورد بحث نقد و بررسی خواهد شد.

پاسخ:

مقدمه:

در ابتدای این بخش بیان این مطلب لازم است که مولوی گرگیج از علمای اهل سنت در یک سخنرانی عمومی با بیان برخی گزارش‌های تاریخی سعی کرده است تا مشروعیت خلافت عمر بن خطاب را ثابت کند. وی در این سخنرانی مدعی شده است؛ خلافت عمر بن خطاب امری مشروع بوده است شهربانو همسر امام حسین (ع) و مادر امام زین‌العابدین (ع) در دوره عمر در جریان فتوحات اسیر شد و بعد از انتقال به مدینه و توسط خلیفه دوم به عقد امام حسین (ع) درآمد؛ نمی‌توان پذیرفت در­عین اینکه امام علی (ع) خلافت عمر را قبول نداشته است به این‌ گونه امور رضایت داده باشند علاوه بر اینکه بیان عدم رضایت امام علی (ع) نسبت به خلافت عمر مفسده بزرگ دیگری نیز به همراه خواهد داشت. وی در شرح این مفسده بیان کرده است که اگر کسی بیان کند که امام علی (ع) خلافت عمر را قبول نداشته است یعنی فتوحات در زمان عمر بن خطاب امری خلاف شرع بوده است و در نتیجه اسارت افرادی مثل شهربانو نیز توسط مسلمانان جایز نبوده است و اینکه درنهایت این امر منجر به بطلان خطبه عقد امام حسین (ع) و شهربانو که توسط عمر خوانده شده بود خواهد شد که این مسئله با توجه به شأن امام حسین (ع) و دیگر امامان به هیچ عنوان قابل ‌پذیرش نیست. لذا باید پذیرفت که امام علی (ع) و فرزندان بزرگوارشان خلافت عمر بن خطاب را مشروع می‌دانستند و آنچه در مورد عدم رضایت این بزرگواران نسبت به خلافت خلیفه دوم بیان می‌گردد سخنانی پوچ و بی مبنا است.

 

نقد و بررسی سخنان گرگیج:

 بعد از بیان سخنان مولوی گرگیج؛ در این بخش نقد سخنان وی بیان خواهد شد. در ابتدای امر؛ با توجه به اهمیت ادعای این فرد در مورد ازدواج امام حسین (ع) و شهربانو و تأکیدی که وی بر این موضوع برای اثبات مشروعیت خلافت عمر بن خطاب داشته است؛ جریان ازدواج امام حسین (ع) با این بانو مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت تا پوچی استدلال وی برای خواننده محترم ثابت شود و در مورد بقیه موارد خواننده محترم را به مطالعه چند کتاب ارجاع خواهیم داد.

1. نقد ادعای گرگیج در مورد غیر صحیح بودن عقد امام حسین (ع) و شهربانو در صورت عدم پذیرش مشروعیت خلافت عمر بن خطاب

قبل از نقد و بررسی گزارش‌های تاریخی مربوط به ازدواج امام حسین (ع) با شهربانو بیان این نکته الزامی است که سخنان گرگیج در مورد غیر صحیح بودن عقد امام حسین (ع) و شهربانو در صورت عدم پذیرش مشروعیت خلافت عمر بن خطاب؛ امری برخلاف تمام مذاهب اسلامی است؛ چرا که هیچ لازم و ملزومی بین این دو مطلب وجود ندارد.

 مطالعه ادوار مختلف تاریخی نشان می‌دهد که زنان زیادی توسط برخی حکومت های غیرمسلمان و ظالم به عنوان کنیز گرفتار می‌شدند و توسط دلالان برده و کنیز به بلاد اسلامی انتقال می‌یافتند، اما با این وجود تمام عالمان مذاهب اهل سنت با اینکه حکومت این افراد و جنگ‌های آن‌ها را نامشروع می‌دانستند فتوا به حرمت ازدواج با این کنیزان نداده‌اند و همه آنان ازدواج با این کنیزان را جایز شمرده‌اند، حال چگونه کسی می‌تواند ادعا کند که ازدواج با اسیران جنگی که در فتوحات دوره خلفای نخستین گرفتار شدند برای کسانی که خلافت آن‌ها را مشروع نمی‌دانستند امری حرام و باطل است.

 بر اساس فقه شیعی نیز که جهاد ابتدایی بدون اذن امام معصوم جایز نیست اگر جنگی بدون اذن معصوم (ع) شکل بگیرد غنائم حاصل از این نوع جهاد از آن خدا، رسول و امام معصوم (ع) است، لذا تصرف در این غنائم تنها بر امام و کسی که از جانب امام اجازه گرفته است جایز است. (2) حال اگر ثابت شود که فتوحات در دوره خلفا بدون اذن امام معصوم (ع) بوده است تصرف در غنائم تنها بر امام و کسانی که از جانب امام اجازه داشتند جایز بوده است و لذا بر اساس گزارشی که گرگیج در مورد ازدواج امام حسین (ع) با شهربانو نقل کرده است این ازدواج بر اساس فقه شیعی نظر به رضایت امام علی (ع) به آن صحیح بوده است.

اما اگر شهربانو به عنوان یک زن آزاد با امام حسین (ع) ازدواج کرده است، مشروع یا عدم مشروع دانستن خلافت عمر بن خطاب هیچ ضرری به این ازدواج - حتی اگر او عاقد بوده باشد، نمی‌زند. بر اساس ادعای گرگیج بین امام حسین (ع) و شهربانو توسط عمر بن خطاب خطبه عقد خوانده شده است. البته این بیان برخلاف گزارش‌هایی است که حذیفه بن یمان را عاقد این عقد به امر امام علی (ع) بیان کرده‌اند. (3) این سخن بیان کننده این است که شهربانو به عنوان یک زن آزاده و نه کنیز با امام حسین (ع) ازدواج کرده است چرا که خواندن عقد وقتی معنا پیدا می‌کند که وی آزاد بوده باشد و بر اساس تمام مذاهب اسلامی خطبه عقدی که توسط مسلمان «مؤمن یا فاسق» خوانده می‌شود صحیح است.

 2. ازدواج امام حسین (ع) با شهربانو

گزارش‌های تاریخی که جریان ازدواج دختر یزدگرد سوم به نام شهربانو با امام حسین (ع) و مادری امام سجاد (ع) را بیان کرده‌اند، دچار آشفتگی و تضاد هستند و اختلافات فراوان در روایات درباره نام، نسب، اصالت، زمان اسارت مادر امام سجاد (ع) موجبِ اختلاف دیدگاه مورخین و محققین دراین‌باره شده است. (4)

نتیجه‌:

بر اساس آنچه بیان گردید اولاً: در صورت پذیرفتن گزارشی که گرگیج در مورد ازدواج امام حسین (ع) و شهربانو نقل کرده است، هیچ تلازمی بین این ازدواج و پذیرفتن مشروعیت خلافت عمر بن خطاب وجود ندارد و بر اساس نظر تمام علمای مذاهب اسلامی این ازدواج حتی با عدم پذیرش مشروعیت عمر صحیح بوده است. ثانیاً: اختلاف  در روایات و گزارشات تاریخی مربوط به مادر امام سجاد (ع) اظهارنظر قطعی درباره نسب مادری ایشان را مشکل می‌سازد، لذا استناد غیر مرجّح گرگیج به یک گزارش از بین چندین روایت برای اثبات مشروعیت خلافت عمر بن خطاب علمی و موجّه نیست.

کلمات کلیدی:

شهربانو، ازدواج امام حسین، فتوحات، عمر بن خطاب.

 

 معرفی منبع جهت مطالعه بیشتر:

-«سید جعفر شهیدی» کتاب «زندگانى على بن الحسین (ع)» نشر فرهنگ اسلامی تهران برای مطالعه در زمینه ازدواج امام حسین (ع) با شهربانو.

-«حسینی میلانی» کتاب «ازدواج ام‌کلثوم با عمر» نشر حقایق اسلامی قم برای مطالعه در زمینهٔ پاسخ به شبهه ازدواج ام‌کلثوم با عمر.

-«مصطفی محسنی» کتاب «ورود اسلام به ایران و شبهات پیش رو» نشر بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات قم در زمینه پاسخ به شبهه حضور حسنین (ع) در فتوحات و دیگر شبهات مربوط به فتوحات دوره خلفا.

پی‌نوشت‌ها:

1. سخنان این فرد مورد نقد دیگر علمای محترم اهل سنت قرار گرفته است و بر این مطلب تأکید کردند که سخنان ایشان قابل دفاع نیست. https://www.dana.ir/news/171685.html/

2. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، دار الحدیث، قم، ۱۴۲۹ ق، ج 5، ص 43- 44، ش 1.

3. ثقفى، ابراهیم بن محمد بن سعید بن هلال، الغارات أوالإستنفار و الغارات (ط - الحدیثه)، 2 جلد، انجمن آثار ملى - تهران، چاپ: اول، 1395 ق، ج 2، ص 825؛ طبرى آملى صغیر، محمد بن جریر بن رستم، دلائل الإمامه (ط - الحدیثه)، 1 جلد، بعثت - ایران؛ قم، چاپ: اول، 1413 ق، ص 195.

4. یعقوبی، احمد بن ابی‌یعقوب، تاریخ الیعقوبی، بیروت، دار صادر، بی‌تا، ج ۲، ص ۳۰۳؛ کلینی، همان، ج ۲، ص ۳۶۹؛ صدوق، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، تصحیح سید مهدی حسینی لاجوردی، ناشر میرزا محمدرضا مهتدی، ۱۳۷۷ ق، ج ۲، ص ۱۲۸؛ مفید، محمد بن محمد، الإرشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، قم، کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۳ ق، ص ۴۹۲؛ مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، تحقیق اسعد داغر، قم، دار الهجره، چ دوم، ج ۱، ص ۳۱۴؛ محمدهادی یوسفى غروی، مقاله «حول السیده شهربانو»، مجله رساله الحسین (ع)، سال اوّل، شماره دوّم، ربیع‌الاول ۱۴۱۲.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

شنبه هجدهم دی ۱۴۰۰ ساعت 15:7 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

 آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر140010141422

سوال

با توجه به دل‌بستگی و فداکاری زیاد مردم مدینه و بنی‌هاشم نسبت به پیامبر (ص) آیا می‌توان پذیرفت تجاوزی به خانه حضرت فاطمه (س) شده است و آن‌ها سکوت کردند و به این عمل رضایت دادند؟
 

پاسخ:
درست است که هجوم به خانه حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) آن هم در مدت کوتاهی بعد از رحلت پیامبر خدا ‏(صلّی اللّه علیه و آله)، واقعاً شگفت است؛ ولی صرف شگفتی، دلیل بر عدم وقوع یک ماجرا نیست.
ماجرای هجوم به خانه حضرت زهرا و امیر مؤمنان (علیهماالسلام) در منابع متعدّد شیعه و اهل سنت نقل شده و اسناد بسیار محکم و غیرقابل انکاری دارد. یکی از اسناد این ماجرا این است که خلیفه اول در آخرین لحظات قبل از فوت، از برخی کارها و از جمله ورود قهری (تجاوز) به خانه حضرت زهرا (س) اظهار پشیمانی کرد. طبق نقل طبری، ابوبکر به عبدالرحمن بن عوف گفت: «…فَوَدَدتُ أنّى لَم أکشِف بیتَ فاطمهَ عَن شی‏ءٍ و إن کانُوا قد غَلَقوه علَى الحرب». (1) یعنی: «ای ‌کاش به زور وارد خانه فاطمه نمی‌شدم؛ هرچند در آن جا برای جنگ [با من] بست نشسته باشند». این مطلب به «حدیث پشیمانی» مشهور است و بررسی‌های دقیق تاریخی و حدیثی نشان می‌دهد که این نقل تاریخی، صحیح و مورد پذیرش و یقین است. (2) هجوم به خانه حضرت زهرا (س) اسناد حدیثی و تاریخی دیگری هم دارد (3) که در مجموع، ما را به این نتیجه می‌رساند که این قضیه در تاریخ رخ داده است.
حال ما با یک استبعاد رو به رو هستیم که بیش‏تر جنبه احساسی دارد. آیا با چنین استبعادی می‌توان خطّ بطلان بر اسناد تاریخی کشید؟ هرگز؛ اما آنچه در پاسخ به این استبعاد می‌توان گفت این است که چنین حوادثی در طول تاریخ بارها رخ داده و هجوم به خانه حضرت زهرا (س) نه اولین مورد از این نوع بوده است و نه آخرین مورد. یک نمونه شگفت، تعرّض گروهی از بنی‌اسرائیل به هارون (ع) برادر حضرت موسی (ع) بود. وقتی حضرت موسی برای مناجات با خدا به کوه طور رفت، سامری گوساله‌ای را برای پرستش، به بنی‌اسرائیل عرضه کرد و گروهی پذیرفتند. هارون به آنان اعتراض کرد؛ ولی آنان به هارون هجوم بردند و حتی می‌خواستند او را بکشند! همین باعث شد که هارون سکوت کند و تا رسیدن برادرش موسی، با آنان مدارا کند. (4) این اتفاقات در حالی رخ داد که پیش از آن، موسی (ع) بارها معجزات الهی را بر بنی‌اسرائیل عرضه کرده بود و آنان را با استفاده از شگفت‌ترین امدادهای غیبی (مانند شکافته شدن دریا، نابودی فرعون، جوشیدن دوازده چشمه از یک سنگ و…) از فرعونیان نجات داده بود. شگفتا! تنها سی روز از غیبت موسی در میان قومش گذشت و هنوز زنده بود که این حوادث رخ داد! عجیب نیست؟
آری؛ انصار (مردم مدینه) به پیامبر و خانواده او علاقه داشتند و خداوند از زحمات آنان در دفاع از اسلام، تقدیر کرده بود. (5) از این‌رو، هجوم به خانه دختر پیامبر در شهر آنان، آن هم در زمانی اندک بعد از رحلت آن حضرت، واقعاً عجیب است؛ ولی حقیقت دارد. برای درک درست فضا، باید به این نکته توجه کرد که اکثر مردم جامعه، تابع جوّ غالب‌اند. ازاین‌رو، اگر اهل ایمان و صاحبان اندیشه بتوانند جوّ جامعه را با خود همراه کنند، توده مردم نیز با آنان همراهی می‌کنند؛ ولی اگر دیگران جوّ را در دست بگیرند، توده مردم نیز در همان مسیر قرار می‌گیرند.
برای درک درست ماجرا، به یک نمونه تاریخی دیگر بنگرید: بعد از رسیدن خبر مرگ معاویه، شیعیان در کوفه به جنب ‌و جوش افتادند و جو را دست گرفتند. نتیجه‌اش ارسال هزاران نامه برای دعوت‌ امام حسین (علیه السّلام) به کوفه و سپس بیعت انبوه مردم با مسلم بن عقیل بود؛ اما همین که عبیدالله به کوفه رسید و با ترفندهای مختلف، بزرگان را با خود همراه کرد و جوّ را به نفع خود تغییر داد، ورق برگشت و مردم از یاری امام حسین (ع) کوتاهی کردند. این‏که سهل است؛ حتی برخی از افرادی که قبلاً او را به کوفه دعوت کرده بودند، در کربلا در مقابلش ایستادند!
همین نمونه‌های روشن تاریخی، کافی است تا هجوم به خانه دختر پیامبر ـ آن هم اندکی بعد از رحلت ایشان ـ باور پذیر شود. البته مهاجمان، گروهی اندک بودند؛ ولی آنان توانسته بودند در روزهای قبل، جو را به نفع خود تغییر دهند و در نتیجه، توده مردم نیز یا با آنان همکاری می‌کردند و یا سکوت. از این‌رو، کاری از دست هواداران اهل‌بیت برنیامد.
شایان توجه است که در ماجرای کربلا، قضایا به صورت تدریجی بود و امکان مداخله وجود داشت؛ ولی در ماجرای مدینه، هجوم به خانه حضرت زهرا به صورت ناگهانی رخ داد و مطمئناً بسیاری از مردم، بعد از واقعه از آن مطلع شده‌اند. شاید اصلاً کسی فکرش را نمی‌کرد که چنین جسارتی رخ دهد! بعد هم که فهمیدند، کار از کار گذشته بود و جوّ غالب نیز در دست مهاجمان بود. علاوه بر این چه ‌بسا می خواستند اقدامی و حمایتی کنند اما با اشاره امیرالمؤمنین (ع) که ناظر به مصلحت اسلام سکوت کرد، آنان نیز سکوت کردند.
نتیجه:
خلاصه این‏ که هجوم به خانه حضرت زهرا (س) هرچند عجیب است، ولی یک واقعیت تاریخی است که اسناد بسیار دارد و با استبعاد نمی‌توان آن را انکار کرد. چنین حوادث شگفتی، بارها رخ داده و رمز ماجرا نیز در این است که اکثر مردم، تابع جوّ غالب‌اند. چه بسا با آنچه رخ می‌دهد، موافق نباشند؛ ولی در برابر آن سکوت می‌کنند و چه بسا از سر اکراه، همکاری هم بکنند!

کلید واژه:
هجوم به بیت فاطمه، حدیث پشیمانی، جریان سقیفه، انصار و اهل‌بیت.
پی‌نوشت‌‏ها:
1. طبری، ابوجعفر محمد بن جریر، تاریخ الأمم و الملوک، تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387 ق/ 1967 م، ج 3، ص 430. نیز ر.ک: طبرانی، المعجم الکبیر، تحقیق حمدی عبدالمجید سلفی، ج 1، ص 62، ش 34: «…أمّا الثلاث اللائی وددت أنی لم أفعلهنّ، فوددت انّی لم أکن أکشف بیت فاطمه و ترکته».
2. ر.ک: الله اکبری، محمد، «حدیث پشیمانی»، مجله علوم حدیث، سال شانزدهم، شماره 4.
3. برای نمونه، ر.ک: اثبات الوصیه، ص 143. (نقل در: مقتل معصومان (علیهم‌السلام)، گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم، قم، نشر معروف، چاپ اوّل، 1386، ج 1، ص 332).
4. این ماجرا درآیات قرآن کریم نیز بازگو شده است. ر.ک: سوره طه، آیه 83 ـ 95؛ سوره اعراف، آیه 148 ـ 154.
5. از جمله در: سوره توبه، آیه 100 و سوره انفال، آیه 72 و 74.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

پنجشنبه نهم دی ۱۴۰۰ ساعت 23:36 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر140010092340

سوال

سلام.

خیانت در امانت هم شعبه ای از کلاهبرداری هست؟؟

بنده اگر جنس را به کسی که به بنده خیانت کرده وبا زیر فروشی و تصاحب پول حاصل از آن دوباره خرید می‌کرده وبار بیشتری می‌برده میشود خیانت در امانت شکایت کرد.چون کلاهبرداری رد شد..میتوان تحویل جنس به شرط امانت فروش و برگرداندن پول دوباره شکایت کرد؟؟

پاسخ

سلام.

خیانت در امانت با کلاهبرداری کاملا جدا ست و با هم قابل جمع نیست.

اگر کلاهبرداری رد شده خیانت در امانت نیز رد میشه.
دعوای حقوقی مطرح کنید.

 جرم کلاهبرداری با خیانت در امانت متفاوت است . شما باید شکایت خیانت در امانت را اقامه نمایید.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

پنجشنبه نهم دی ۱۴۰۰ ساعت 23:32 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر140010092327

سوال

سلام 
پدر بزرگ بنده دارای چهار پسر و شش دختر هستند و خود ایشان 50 سال پیش و پسر بزرگش 30 سال پیش و پسر کوچکش یعنی پدر بنده 8 ماه پیش فوت شده اند. و به مقدار 45 کیسه زمین (بایر) کشاورزی پدربزرگم در دست دو پسر بوده است البته دخترها کاملا با اطلاع بوده و هیچگونه اعتراضی نداشته اند. تا اینکه 10 سال پیش با مبایعه نامه بنگاه به عنوان تقسیم سهم الارث سهم همگی جدا شد و هر کسی سهم خود را جدا کرد و البته در آن تقسیم نامه نوشته شده که دختران مرحوم پدربزرگم حق هیچگونه اعتراض و طلبی ندارند اما حالا از برادر زاده ها تقاضای اجرت المثل آن 50 سال را می کنند.
سوالم اینست که آیا کارشان قانونی است؟
اگر شکایت کنند آیا دادگاه اجرت المثل آن سالها را هم به آنها می دهد؟
اصلا عمه از برادرزاده اجرت المثل می برد؟
پاسخ

سلام. بله میتوانند دادخواست اجرت المثل را اقامه نمایند ولی شما هم میتوانید دفاع نمایید و یک لایحه دفاعیه محکم تنظیم نمایید.

اگر داخل در ورثه باشند می توانند مطالبه اجرت المثل کنند.

اگر تصرفات با اذن و اجازه بوده اجرت المثل تعلق نخواهد گرفت.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

پنجشنبه نهم دی ۱۴۰۰ ساعت 23:28 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر140010092322

سوال

باسلام ،

همسرم حدود شش ماه است بدون اجازه و دلیل قانونی و شرعی باهماهنگی تلفنی برادرش منزل مشترک را ترک و به خونه برادرش رفته یکی دو روز بعد گواهی پزشکی قانونی و استشهادیه مبنی برضرب وجرح زوج آماده کرده،سپس اقدام به دادخواست مطالبه مهریه و نفقه سی سال زندگی مشترک نموده،بنده هم دادخواست الزام تمکین داده ام،لطفا نظرتان را درباره نتیجه رای محکمه و تاثیر دلایل نظریه پزشکی بفرمایید.

پاسخ

سلام.در صورت ترک زندگی مشترک توسط زوجه با تنطیم استشهادیه محلی از همسایگان مطلع و یا تماس با کلانتری محل جهت صورتجلسه ی و همچنین فرستادن چند نفر برای بازگرداندن ایشان به عنوان شاهد میتوانید عدم تمکین را اثبدت کنید.در مورد ضرب و جرح زوجه مدعی محسوب میشود باید ادعایش را ثابت کند.

اگر ایشان بتواند سو رفتار شما در طی چندین مرحله ثابت کند الزام به تمکین صادر نمیشود.

الزام به تمکین در مورد نفقه معوقه تاثیری ندارددر صورت اثبات ضرب و جرح توسط شما به ایشان دیه تعلق میگیرد در صورتی که خوف عدم امنیت جانی خود را ثابت کند برای حال ایشان هم نفقه تعلق خواهد گرفت.و در صورت چند بار تکرار و شکایت زوجه حق طلاق با تمام حق و حقوق مالی را خواهد داشت.

 نتیجه رسیدگی مراجع قضایی قابل پیش بینی نیست.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

پنجشنبه نهم دی ۱۴۰۰ ساعت 23:23 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*

http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif

*ق*ل*م*

GOOD DAY.WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

🌍لمسوکلا بندپی شرقی
#لَمسوکلا
#نمدمال_محله
۱.این روستای جنگلی در دهستان پریجا [فیروزجا] بخش بندپی شرقی بابل واقع شده است.
📌در سند مبایعه نامه سال ۱۲۳۵ قمری نام این روستا ((نَمدمال محله)) قید شده است.

۲.رودخانه ی #خِجرو که از کوه #سیاه_پل سرچشمه میگیرد، در لمسوکلا به #سِجرو متصل میشوند.

۳.چشمه های لمسوکلا: دِماغه_آقاچشمه_سیوچشمه_ کیجاچشمه_مارجان چشمه
زَرچال او_ غازی چشمه_
پِه سرچشمه_ تَلی چشمه[پری چشمه]

۴.کوه#سیه_پِل در ۴ کیلومتری لمسوکلا قراردارد.

۵.محلات قدیم لمسوکلا:
قلعه کتی، خرابه، تهمتن سر، خواخر قبر سر، متون کلا، فلیج، قلعه ارشین، قلعه کتی، کرات کتی، ریکو، آیش ارشین شاه، اسپیارملک، چاک کلا، غاز درّه، الاشخامن، پیازباغ، مین مَله، خرابه، میرتالارسر
و...

۶.قطعات زمین مزروعی لمسوکلا:
خرابه، بن کیله، ممرز بِن، خراط، اسپیاربن، پنج خویز، چهار خویز، گت دشت، وقفی کاله، تسکا لپار، و....
📌چند زمین مزروعی #وقفی در این روستا گزارش شده است که از جمله ی آن وقف زمین برای #امیرالمومنین_علی علیه السلام است.
📌زمین های کشاورزی این روستا بصورت پلکانی میباشد.

۷.قلعه ی فریدون (تپه فریدون) در ضلع جنوب شرقی لمسوکلا واقع شده است.

۸.بنای قدیمی ((شاهنشیر)) نیز در جنوب غربی این روستا واقع شده است.

۹.#تم_تم_سر که محل اسکان بسیار قدیمی اهالی تهمتنن کلا فعلی[سه تیره: پایین سری، نوچایی و آقاجان دسته]
بندپی بوده، که این محل در ضلع جنوب شرقی لمسوکلا واقع شده است.
📌#تم_تم_سَر دارای قبرستان خیلی قدیمی بوده که مورد تجاوز قاچاقچیان فرهنگی قرار گرفت.

۱۰.این روستای دارای پنج قبرستان باستانی، قبرستان فعلی[مین مله و ضلع شرقی] و یک مزار شهدا میباشد.
🌷برادران شهید حسن و ابراهیم بزرگپورسماکوش و شهید عرب پریجایی
چراغ همیشه روشن لمسوکلا هستند.

۱۱.🕌ابنیه ی مذهبی:
سقانفارچوبی با طراحی سنتی، تکیه، زینبیه و پایگاه بسیج در مین مله واقع شده اند.

۱۲.این محل دارای دهیاری، شوارای اسلامی، مدرسه ابتدایی، خانه بهداشت و حمام عمومی میباشد.
📌خانم لیلا بزرگپورسماکوش دختر کبلی آقا اولین #بهورز این روستاست که به خدمتگذاری شهرت دارد.

۱۳.🕌در پایین دست زمین موسوم به غازدره و الاشخامن لمسوکلا؛ در ضلع شرقی این روستا مزار#سیدشریف واقع شده است که اهالی تا دهه ۱۳۷۰ همه ساله در روز عاشورا طی مراسم دسته روی بدان جا مراسم ((سلام آقا)) را اجرا میکردند.
📌 به مرور بدلیل سنگ چین بودن این بقعه ی متبرک دچار خدشه، تخریب و حتی بی حرمتی واقع شد و دیگر آن مراسم و عرض ارادت تا این زمان مقال صورت نمیگیرد.

۱۴.خواخِرقبرسَر:
زنی به نام ((ریکومهر)) قبل از دوره ی زندیان حاکم این روستا بود که در صلابت حکومت میکرد و نامی نیک آوازه داشت.
📌وی خواهر ارشین شاه بود.
احشام وی در #چاک_کلا مورد سرقت یاغیان قرار گرفت و این امر موجب شد که وی آنان را تحت تعقیب قرار دهد.
📌 وی ملازم و تاج نشین تپه فریدون بود که به خیانت یکی از خدمه اش به نام((خرّاط)) کشته شد.
او را در محل فعلی؛مرتع موسوم به #خواخرقبرسر دفن کردند.
📍فاقدمنبع

۱۵. روستای لمسوکلا جنگلی و از خاک سفید ممتازی برخوردار است.

۱۶.در نمودار کوچ ییلاق بندپی این روستا نیز مورد توجه بوده است.

۱۷.خاندان های مقیم لمسوکلا:
#لمسوسماکوش#هرودسته#حاتمی#باکر#سادات#اسماعیل_دسته#رضایی_دسته#بزرگپور#سایرمهاجرین

۱۸.مادرشهیدان بزرگپور برای نخستین بار توسط پژوهش ادملاوند عنوان #مارلمسوکلا [مادرلمسوکلا] لقب گرفت.

۱۹.نامداران لمسوکلا:
استادعلیرضا، ملاابراهیم، کبلی جان محمد، ملاطهماسب، کبلی آقاجان، ابوطالب، ملامحسن، مشهدی بابا، کبلی اقا، آقابزرگ، جمعلی، ملاخیران، شیخ محمد،[فهرست و مشخصات دقیق علما و روحانیون دلسوز و مردمی روستای لمسوکلا بندپی شرقی در دستور کار است.لطفا شکیبا باشید.
] یاورش داش و...
📌آقای یاور لمسو سماکوش در خوانش و بیان #منظومه_معصومه_باکر استعداد درخشانی دارد که با همکاری ایشان نام وی در فهرست #پژوهش_ادملاوند ثبت گردید.

۲۰.نام خانوادگی:
بزرگپور، بزرگنیا، محسنی فر، لمونیا، لمسوتبار، اسماعیلی، ابراهیمی، خدادی باکر، رضایی، حاتمی، محسنی نژاد، درویش نسب، قلیپور، محسن زاده، جانعلی پور، طهماسبی، عظیمی، سادات، میروژن، عرب، ادبی، کریم تبار، داداش پور، چاوشی و...

۲۱. خانم #شاهجهان لمسوسماکوش از جمله ی زنان سختکوش و عفیفه ی این روستا بوده که در تاریخ ۱۴٠٠/٠۳/۱۳ آسمانی شد.
📌آقای جواد بزرگنیاسماکوشی؛ لحاف دوز، هنرمند لَلِه وا و خواننده ی مشهور مازندران، فرزند همین مادر است.

۲۲.سادات، دروایش و روحانیون این روستا طی مهاجرت فصلی در خارج از روستا نیز فعالیت مینمودند.

۲۳.سایر مطالب...

📝اینجانب با افتخار از مادر متعلق به این روستا و از طایفه ی سخت کوش #سماکوش هستم.
🗓۱۴۰۰/۱٠/۰۹
✍محسن داداش پور باکر
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/1019
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

👆
📚منابع پژوهشی [لمسوکلا]

۱.تحقیقات میدانی

۲.یافته های شفاهی

۳.کتاب میراث ماندگار، مهدی زاده آری

۴.کتاب بندپی سرزمین،تاریخ،فرهنگ_ یوسف الهی و شهرام قلی پور گودرزی

۵.یادداشت های چاپ نشده و کتاب خطی اشاداد محسن داداش پور باکر

۶.ملگونف،سفرنامه ملگونف به سواحل نواحی جنوبی دریای خزر

۷.مرعشی، میرظهیرالدین، طبرستان و رویان و مازندران

۸.رابینو،ه.ل.مازندران و استرآباد، ترجمه غلامعلی وحید مازندرانی

۹.کتاب نسب شناسی سماکوش
نویسنده حجةالاسلام شفیع تبار سماکوش

۱۰.سایر منابع

📝فهرست و مشخصات دقیق علما و روحانیون دلسوز و مردمی روستای لمسوکلا بندپی شرقی در دستور کار است. لطفا شکیبا باشید.

🟡با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.

📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

پنجشنبه نهم دی ۱۴۰۰ ساعت 23:20 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر140010092316

سوال

سلام.

جریمه نقدی ورود به عنف رو خواستم بپرسم که نهایت جریمه اش چه مبلغی هست؟

پاسخ

سلام
مجازات این جرم سه ماه تا یکسال و نیم حبس می باشد در صورت تبدیل به مجازات نقدی بین دو میلیون تومان تا هشت میلیون تومان است .

ورود بعنف اصولاً مجازات آن حبس تعزیری است مگر اینکه دادگاه بنا به عللی آن را تبدیل به جزای نقدی کند که مبلغ آن نیز متناسب با نوع جرم بر عهده دادگاه است.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

پنجشنبه نهم دی ۱۴۰۰ ساعت 23:17 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر140010092312

سوال

سلام،
آیا صرف فحاشی در صحبت ها بدون طرف ( یعنی فرد با اصطلاحات فحاشی صحبت کند و به طرف مقابل فحش ندهد )، قابل پیگیری قضایی هست؟

جرمی داره؟ میشه براش کیفرخواست گرفت؟

پاسخ

سلام.

فحاشی در صورت اثبات جرم است.

خیر اگر مشخص نباشد به چه کسی توهین شده امکان پیگیری نیست.

اگر مخاطب نداشته باشد قابل پیگیری نمی باشد.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

پنجشنبه نهم دی ۱۴۰۰ ساعت 23:13 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر140010092308

سوال

با سلام و خسته نباشید.
آیا خواهری که سهم زمین کشاورزی ارث پدریش را به برادرش می بخشد و فقط در یک برگه مبایعه نامه با عنوان تقسیم سهم الارث مهر زده که سهمش را به برادرش داده است و حق هیچ گونه اعتراضی ندارد. حالا بعد از 13 سال رفته و یک قطعه زمین از سهم برادرش برای خود تصرف کرده. آیا کارش قانونی است؟

یا اگر شکایت کنم دادگاه به چه کسی حق می دهد؟

پاسخ

سلام

در صورت اثبات وقوع بیع تصرفات وی غیر قانونی و می‌توانید رفع تصرف را مطرح نمایید.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

پنجشنبه نهم دی ۱۴۰۰ ساعت 23:7 توسط 📝گروه تحریریه آوات قلم | 

* آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif *ق*ل*م*

  GOOD DAY. WELCOME IN THE NAME OF THE ALLAH .AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014

با سلام و آرزوي موفقیت و تشکر از ارتباط شما با وب سایت آوات قلم

کدپرسشگر140010092301

سوال

سلام

بعد فوت پدرم خونه پدریم بین من و خواهرام ومادرم تقسیم شد یعنی چون من پسربودم نصف خونه مال من شد نصف هم به اسم مادرم زدیم ولی چون بنده مستاجربودم ومیخواستم زود صاحب خانه بشم حیاط خانه را به متراژ 180 متر ساختم و رف دو نبشی ک رو به خیابان است باقی ماند و درکنار خانه ما 50 مترزمین بود ک مادرم خرید و الان اون طرف 150مترمونده وبرای بنده 100 متر میخواستم بدونم آیا بنده هم در آن پنجاه متر سهم دارم واینکه ارزش زمین آنها دوبرابر زمین بنده است ومادرم نمیخواد به من سهم بده،لطفا راهنمایی بفرمایید،متشکر

پاسخ

با سلام
بعد از فوت مادرتون از وی سهم می برید مگر اینکه قبل از فوت به نام خواهران کرده باشد.

زمینی که بعد از فوت پدرتان خریداری شده جزو ماترک نیست و شما سهمی ندارید.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق پل‌های ارتباطی تیم پژوهشی آوات قلم این مجموعه مطرح فرمایید.

AVAT GAALAM MOHSENDADASHPOUR MZM22MZMKM13991014# mohsendadashpour 

دیدگاه تان را ارسال کنید

برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید

مشخصات
پژوهشگر محسن داداش پور باکر 📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

http://kn7.ir افراد آنلاين: نفر

ابزار حدیث

تبدیل تاریخ

تقویم شمسی

وضعیت آب و هوا

اوقات شرعی


آرشیو کد مداحی دفاع مقدس loop="-1" >

B L O G F A . C O M