
🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand
📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.
💌#روز_مازندران
💌#روز_ملی_مازندران
🔳روز ملی مازندران و نقش محوری امامزاده سلطان محمد کیا در تأسیس نخستین حکومت شیعه ایران
🕌#امامزاده
#امامزاده_سلطان_محمد_کیا
۱. مقدمه و زمینه ی فرهنگی:
مردم مازندران دارای یک سامان تقویمی محلی به نام «سال تبری» هستند که ساختار فصلی و ماهانه خاصی دارد. در این تقویم، ماه تیر مصادف با ماه آبان خورشیدی است و روز سیزدهم تیرماه («تیرماه سیزدهشو») از اعتبار ویژهای در میان مردم برخوردار است.
این روز، که در تقویم خورشیدی برابر با ۱۴ آبان است، بهعنوان «روز ملی مازندران» نامگذاری شده است.
توضیح: این نامگذاری صرفاً یک مناسبت فرهنگی نیست، بلکه یادبودی تاریخی بر سرآغاز نخستین حکومت شیعه در ایران است که در سال ۲۵۰ هجری قمری شکل گرفت.
۲. پیشینه تاریخی قیام علویان تبرستان:
در نیمه سوم قرن سوم هجری، منطقه تبرستان (شامل مازندران امروزی) تحت حکومت طاهریان و والیان محلی مانند سلیمان بن عبدالله و محمد بن اوس قرار داشت. ظلم گسترده، فشار بر مردم و حضور گسترده سادات علوی که از سرکوب عباسیان به این مناطق پناه آورده بودند، زمینه ی شکلگیری یک جنبش مذهبی-سیاسی را فراهم کرد.
#شجره_نامه
در این شرایط، امامزاده سلطان محمد کیا (سید محمد بن ابراهیم بن علی بن عبدالرحمن بن قاسم بن حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابیطالب (ع)، معروف به امامزاده سلطان محمد کیا) در روستای صالحان کجور سکونت داشت. ایشان بهدلیل زهد، تقوا، علم و نسب با اهل بیت (ع)، مورد احترام عمومی بودند.
این امامزاده، تنها یک شخصیت معنوی نبود، بلکه نقشی استراتژیک در هدایت سیاسی و نظامی قیام ایفا کرد. بدون حضور و ابتکار ایشان، قیام علویان تبرستان هرگز محقق نمیشد.
۳. نقش کلیدی امامزاده سلطان محمد کیا:
#داعی_کبیر
مردم دیلم، رویان، کلار و چالوس برای رهبری قیام، نزد امامزاده سلطان محمد کیا آمدند و از ایشان خواستند که بیعت را بپذیرد. اما ایشان، با دقت سیاسی، حسن بن زید («داعی کبیر») را که دامادش بود و تجربه ی نظامی داشت، به عنوان #رهبر معرفی کردند و خود ایشان دعوتنامهای برای حسن بن زید (داعی کبیر) فرستادند و او را به مازندران دعوت کردند.
در ۲۵ رمضان ۲۵۰ هجری قمری (برابر با ۱۴ آبان ۲۴۳ خورشیدی و ۱۳ تیر ماه تبری)، حسن بن زید به قصد روستای صالحان منطقه کجور (محل زیست امامزاده سلطان محمدکیا) وارد منطقه سعیدآباد (مرزنآباد) شد و اولین بیعت عمومی با او صورت گرفت و ۲۷ ماه رمضان ۲۵۰ قمری وارد منطقه ی کجور شد و عید فطر (سه روز بعد)، اولین خطبه ی علویان توسط داعی کبیر در #کجور قرائت شد.
این تاریخ، نقطه آغاز نخستین حکومت شیعه در ایران است.
این رویداد نشان میدهد که هدایت دینی و رهبری سیاسی در اسلام، همواره با هم آمیخته است. امامزاده سلطان محمد کیا، با انتخاب یک رهبر کارآمد و وفادار به اهل بیت (ع)، نمونهای از «ولایت تدبیر» را به نمایش گذاشت.
۴. چرا ۱۴ آبان، روز ملی مازندران است؟
#تیرماه_سیزده_شو
پژوهشگران مازندرانی با مقایسه تقویمهای قمری، خورشیدی و تبری، ثابت کردند که ۲۵ رمضان ۲۵۰ هجری قمری مصادف با ۱۴ آبان ۲۴۳ خورشیدی یا همان ۱۳ تیر ماه تبری بوده است. از این رو، این روز بهعنوان روز ملی مازندران نامگذاری شد تا:
+ هویت فرهنگی و تقویمی مردم مازندران حفظ شود.
+ یاد قیام علویان و نقش امامزاده سلطان محمد کیا زنده بماند.
+ جوانان با ریشههای شیعی و مبارزات عدالتخواهانه اجداد آشنا شوند.
این روز، فرصتی برای ترویج هویت اسلامی-ایرانی و مقاومت در برابر ظلم است.
📝نتیجهگیری:
روز ملی مازندران، یادآور اولین پیروزی سیاسی شیعیان ایران است. در این پیروزی، امامزاده سلطان محمد کیا نه تنها رهبر معنوی، بلکه بنیانگذار و معمار اصلی قیام بود.
حرم مطهر ایشان در صالحان کجور، نمادی از ایمان، عدالت و مقاومت است.
یاد این شخصیت بزرگ در گفتارهای عمومی، بهویژه در خطبههای نماز جمعه، میتواند الهامبخش وحدت، هوشمندی سیاسی و وفاداری به خط اهل بیت (علیهم السلام) باشد.
📚منابع (استنادهای تاریخی) جهت مراجعه:
• طبری، محمد بن جریر. تاریخ طبری، جلد ۹.
• ابن اثیر. الکامل فی التاریخ، جلد ۷.
• مسکویه، ابو علی. تجاربالامم، جلد ۴.
• ابن اسفندیار. تاریخ طبرستان.
• اولیاءالله آملی. تاریخ رویان.
• سید ظهیرالدین مرعشی. تاریخ طبرستان و رویان و مازندران.
• پیرنیا، حسن؛ اقبال آشتیانی، عباس. تاریخ ایران از آغاز تا انقراض قاجاریه.
💾شناسه ۱۴۰۴۰۸۰۹۲۱۲۴
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🟨نکته: در برخی نوشتارهای منتشر شده به نظر می رسد اسامی و وقایع کتابت شده در این اثر خطی، مربوط به زمانهای دورتر و یا هم عصر مولف مزبور باشد که نیاز به تحقیق جامع دارد.
📸در برخی از نوشتارها هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.
⚠️معرفی اشخاص، به معنای تایید یا تبلیغ آنان نیست و هدف ما صرفا پژوهشی می باشد.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
⚠️تمامی آثار [صوت، فیلم، نمایه، اسناد و نوشتار] منتشر شده در این صفحه تحت حمایت #نگارخانه_ادملا و یا #پژوهش_اِدمُلّاوَند | زیر مجموعه ی آوات قلمܐܡܝܕ صرفا فقط دارای #ارزش_پژوهشی هستند و ارزش قانونی دیگری ندارند.
𒇹𒂹𒄁𒇺 𒃀𒀀𒃀𒀀𒄹 𒁁𒈀𒃹 𒁀𒀀𒆺𒃹
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─