دوشنبه دهم دی ۱۴۰۳ ساعت 11:59 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand@

آ *و*ا*ت*http://www.blogfa.com/images/smileys/19.gif ​*ق*ل*م*​

📩این نوشتار پیشتر در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ در رسانه تبازشناسی باکر در ایران منتشر شده است.

📩بازنشر

فرهنگ فارسی

باکر: بامداد

فرهنگ عمید

باکر:

۱. بامداد.
۲. (صفت ) ویژگی کسی که در پگاه به جایی می رود.
۳. (صفت ) آن که اول از همه پیشی جوید.

گویش مازنی

باکر:

/baaker/ دست نخورده

پیشنهاد کاربران

باکر:
۲. ( صفت ) ویژگی کسی که در پگاه به جایی می رود. آن که اول از همه پیشی جوید.

باکرخیل . [ ] (اِخ ) قریه ای است به فاصله ٔ 16 هزارگزی جنوب غربی قریه ٔ سلطان خیل در ولایت کابل . (از فرهنگ جغرافیایی افغانستان ).

باکرمحله . [ ک َ م َ ح َل ْل َ ] (اِخ ) مزرعه ای است از دهات سدن رستاق مازندران . (مازندران و استرآباد رابینو ص 125 بخش انگلیسی ).

🌍باکر محله

نام مشهور روستای اِدمُلّا در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل است که که در ان طایفه ی باکِر زندگی میکنند. آقامحمدخان قاجار در این روستا تبعید بوده و در آن زمان با میرزامحمد شفیع مازندرانی ادماائی آشنا شده و بعد از ظفر وی را به عنوان صدراعظم دولت قاجار منصوب نمود. رودخانه متالون و چادرکا،مقبره پادشاه علی ، امام زاده یحیی ع و سیده نرگس،سقانفارچوبی قدیمی، تکیه امام حسین، مسجد حضرت ولی عصرعج و امام حسین ع،چهار مدرسه ی دولتی،شرکت پاستوریزه لبنی ساغر،خانه ی هلال احمر،پایگاه بسیج خواهران و برادران، باشگاه ورزشی کشتی ، خانه بهداشت و.... از امکانات این روستا محسوب می شوند.

📚منبع: کتاب خطی اشاداد و ادملاوند محسن داداش پور ادملائی باکر

🌍کرازمین: باکرزمین

روستای ییلاقی در دهستان فیروزجاه بخش بندپی شرقی شهرستان بابل می باشد. این روستا بصورت انحصاری در اختیار طایفه ی باکر و اهالی روستای ادملا می باشد. نام روستا تغییر یافته ی ((باکرزمین)) است.

🌍خرم آباد باکِر

طایفه ی خردمند باکر مقیم شهرستان ساری از روستای تاریخی و قدیمی خرم آباد باکِر هستند.

این روستا در گذشته به ((خِرنِوای باکر)) شهرت داشته که نام محلی و مازندرانی آن می باشد.

بر اساس تحقیقات میدانی،یافته های شفاهی و اسناد به دست آمده موطِن اصلی اهالی این روستا ((روستای تاریخی باکِر سِره)) بوده که در حوالی روستای خرم آباد باکِر بخش دودانگه ساری واقع شده است.

روستای خوش آب و هوای خرم آباد باکِر به لحاظ موقعیت جغرافیای در قسمت غربی منطقه ی دودانگه و بعد از روستای کلیچ کلا واقع شده است. حوضه ی آبریز و سرچشمه ی رودخانه ی دایمی ((عروس و داماد)) نیز که از آب دو چشمه مجزی از هم به همین نام به رودخانه می پیوندد، از این روستا عبور کرده و در پایین دست با الحاق به رودخانه ی فصلی ((رسکت)) وارد سد مخزنی ((فریم صحرا)) احداثی در سال ۱۳۷۹ خورشیدی می شوند. از طرفی روستای ((خان خِرنوا)) خرم آباد باکِر به لحاظ موقعیت مکانی در قسمت شرقی دودانگه قرار داشته و سرچشمه ی رودخانه ی پر آب و دایمی ((شیرین رود)) نیز از روستای خرم آباد و روستاهای دیگر عبور کرده و در نهایت در پایین دست با ملحق شدن رودخانه ی دایمی ((سفید رود)) در حوضه ی آبریز چهاردانگه و کلیجا نرستاق به ((سد مخزنی شهید رجایی)) وارد می شود.

نامداران این روستا ((شاه بابا باکر))، ((میرزامحمد باکر))،((واقف مرادعلی باکر))،((شهیده ربابه باکِر))،شهدای نازنین هشت سال دفاع مقدس و امنیت و مدافع حرم و سلامت هستند.

(سپاس فراوان از عموزاده ها بویژه عمو حمید و عباس باکری)

🌍مرحمت آباد:

زادگاه شهیدان علی و حمید و مهدی باکری

مرحمت آباد. [ م َ ح َ م َ ] ( اِخ ) نام یکی از دهستانهای دوگانه بخش میاندوآب شهرستان مراغه در حومه بخش واقع و حدود آن به شرح زیر می باشد: از شمال به دهستان کاودول ، از جنوب به رودخانه سیمین رود از مشرق به زرینه رود، از غرب به دریاچه ارومیه. آب اکثر قراء از رودخانه سیمین رود و زرینه رود تأمین میشود و بعضی از قراء از چشمه سارها و چاه استفاده مینمایند محصولات عمده اش چغندر، کشمش ، غلات ، حبوبات ، پنبه ، زردآلو، کرچک. شغل مردمش زراعت و گله داری صنایع دستی جاجیم و جوراب بافی است. مذهب اهالی شیعه و زبانشان ترکی است. دهستان مرحمت آباد از یکصد آبادی کوچک و بزرگ تشکیل شده و جمع نفوس آن در حدود 34030 تن و قراء مهم آن : قره ورن ، احمدآباد، گوگ تپه ، حاجی حسن کندی میباشد.راه میاندوآب به مراغه و مهاباد و بوکان شاهین دژ بناب از دهستان عبور مینمایند. چون این دهستان در حومه بخش واقع شده لذا برای توضیحات بیشتر به بخش میاندوآب رجوع فرمائید. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

چهاربرج یا چاربورج مرکز شهرستان چهاربرج در جنوب استان آذربایجان غربی، ایران است. این شهر ترکیبی از پنج قسمت چهاربرج به عنوان مرکز شهر و قپچاق و شعبانلو و ابراهیم حصاری و فیروز آبادبه عنوان کوی‌های اقماری می‌باشند که همگی به عنوان یک شهر به نام چهاربرج می‌باشند. چهاربرج مرکز بخش مرکزی شهرستان چهاربرج است که در سال ۱۴۰۰ پس از تصویب هیئت دولت طبق تقسیمات کشوری از بخش مرحمت‌آباد به شهرستان چهاربرج تبدیل شد. طبق همین مصوبه مرحمت آباد میانی به بخش فسندوز تبدیل شد.روستای های فیروز آباد قره قوزولو و حومه نیز از توابع این بخش می‌باشند. تا قبل از سال ۱۴۰۰ چهاربرج مرکز بخش مرحمت آباد بوده که پیش از انقلاب اسلامی از توابع شهرستان مراغه بوده و پس از آن در تقسیمات کشوری از توابع شهرستان میاندوآب محسوب می‌شد و هم‌اکنون مرکز شهرستان چهاربرج به‌شمار می‌آید

[نیازمند منبع] زبان تمام اهالی این شهر ترکی آذربایجانی است. در جلد چهارم کتاب «فرهنگ جغرافیائی ایران (آبادیها)» نیز زبان مردم چهاربرج، ترکی آذربایجانی و مذهب آن‌ها شیعه ذکر شده‌است.

از مناطق دیدنی چهاربرج، می‌توان به امام زاده تاج الدین علی و منطقهٔ شامات اشاره کرد.[ن

منطقه مرحمت آباد به مرکزیت شهر چهاربرج در شمال غربی شهرستان میاندوآب واقع شده‌است و از حدود ۱۵۰ سال پیش ناصر الدین شاه عایدات جلگه شمالی میاندوآب را به نوه دختری خویش به نام مرحمت واگذار کرد. از آن پس جلگه شمالی میاندوآب به منطقه مرحمت آباد معروف و نامگذاری شد.

سابقه تاریخی شهر چهاربرج به هزاران سال قبل بر می گرددو طبق ادبیات سینه به سینه به زمان هلاکو خان حاکم در مراغه می‌رسد که با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی از جمله: دریاچه ارومیه، جنگل‌های چند صد کیلومتری معروف به شامات، شکارگاه مناسب و محل نگهداری اسب و گوسفند و غیره است. این منطقه احشام حکومتی محسوب می‌شده و وجود شکار و امکانات دیگر حیاتی باعث مهاجرت مردم از سایر مناطق و رونق سکونت در این منطقه شد. و با گذشت زمان به شکل و بافت امروزی تبدیل شود. البته آثار تاریخی و زیر خاکی از جمله کوزه‌های سفالی و غیره بدست آمده از منطقه حاکی از سابقه تاریخی حتی قبل از هلاکوخان است.

و هم چنین چندین روستا که سالیان خیلی پیش در اثر بلایای طبیعی و غیره ازبین رفته‌است و آثار به جای مانده از آن‌ها، و نشانه‌های حیات و زندگی در آن مخروبه‌ها که هم نام روستاهای امروزی بودند در منطقه آثار آنها بر جای مانده‌است.

حکایت دیگر اینکه: منطقه چهاربرج اردوگاه قوم مغول و لشکرگاه بوده و دور تا دور منطقه حصار کشیده بود و چهار تا برج و قلعه محکم، در چهار گوشه منطقه به عنوان برج مراقبت برای نگهبانی وجود داشت که اثر دو تا ازآنها به نام‌های تپه بزرگ چهاربرج و تپهٔ فیروزآباد تاکنون باقی است. همچنین بناهای تاریخی و زیارتی موجود در منطقه برای گویا ساختن قدمت تاریخی شهر چهاربرج و شناخت دقیق تر منطقه قابل توجه است. است

این شهر در خرداد ۱۳۷۵ از روستا تبدیل به شهر شده‌است
در ادامه گزارشی از تاریخ و جمعیت شهر چهاربرج ارائه می‌شود :
- در کتاب سفرنامه مراغه نوشته شده در سال ۱۲۹۷ قمری (حدود سال ۱۲۵۷ شمسی) از حمله کردهای مهاباد به مرحمت آباد و چهاربرج و قتل و غارت هزاران نفر خاطراتی گزارش شده‌است.
- در کتاب مرآة البلدان اعتماد السلطنه (ج۴ ص۱۹۱۹) نوشته شده در سال ۱۲۹۴ شمسی، از چهاربرج نام برده و هر یک از قریه جدید و قدیم را دارای چهل یا پنجاه خانوار سکنه دانسته‌است.

مهدی باکری در ۳۰ فروردین ۱۳۳۳ در میاندوآب و در خانواده‌ای مذهبی زاده شد. در کودکی مادرش را از دست داد. برادر بزرگتر او، علی باکری از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود. وی پس از اخذ مدرک دیپلم متوسطه، وارد دانشگاه تبریز شد و در رشته مهندسی مکانیک شروع به تحصیل کرد. در دوران دانشجویی، فعالیت سیاسی را آغاز کرد و در این دوره با افرادی چون سید یحیی رحیم‌صفوی و حسین علایی آشنا شد، که این تشکل‌های دانشجویی نقش مهمی در برپایی تظاهرات شهر تبریز در ۱۵ خرداد ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ داشتند. همان زمان وی توسط ساواک شناسایی شد و بارها برای بازجویی و تحت نظر آزاد شد. در حین تحصیل خبر مرگ برادرش، علی باکری را به وی دادند، که توسط رژیم پهلوی اعدام شده بود.

با وقوع انقلاب مهدی باکری نقش فعالی در سازماندهی بخشی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت. وی برای مدتی نیز شهردار ارومیه بود و دوره کوتاهی نیز دادستان دادگاه انقلاب ارومیه بود. او همزمان با فعالیت در سپاه، مسئولیت شهرداری ارومیه را نیز بر عهده داشت. باکری اندکی پس از آغاز جنگ ایران و عراق ازدواج کرد و یک روز پس از ازدواج نیز عازم جبهه‌های جنوب شد.

♥️باکر. [ ک ِ ] ( ع ص ، اِ ) بامداد. ( ناظم الاطباء ). علی الصباح. ( آنندراج ). ابتدای صبح. پگاه : خرج الی المسجدباکراً و الی الصلاة فی اول وقتها؛ پگاه بسوی مسجد رفت و نماز اول وقت گزارد. ( از تاج العروس ). بُکرَة. اتاه باکراً؛ یعنی بامداد. ( از اقرب الموارد ). || صاحب بَکور یعنی صاحب بارانی که در آغاز بهار ببارد. ( از اقرب الموارد ). || نخلة باکر؛ تبکر بحملها؛ نخله که بار آن زودتر ببار آید. ( از تاج العروس ). || دست نخورده. بکر. دوشیزه.
- باکران بهشت ؛ کنایه از حوران است. ( آنندراج ) ( هفت قلزم ). رجوع به بکر شود.

♥️باکر. [ ] ( اِخ ) اسم یکی از اولاد بن یامین است و نسل او را باکریان گویند. ( از قاموس کتاب مقدس ). || اسم یکی از بنی افرائیم است که برد نیز خوانده شده است. ( از قاموس کتاب مقدس ).

📝باکر. [ ک ِ ] ( اِخ ) والنتین. از سرداران انگلیسی معروف به باکرپاشا. او بسال 1825 م. بدنیا آمد و در سال 1888 م. درگذشت. در جنگهای کریمه شرکت داشت ، در سال 1873 به ایران مسافرتی کرد. بعداً بعنوان یک افسر به استخدام ارتش ترکیه درآمد، و آنگاه از سرداران بزرگ مصر شد ( 1882 ). از کتب معروف او «انگلستان و روسیه در خاور میانه » است.

📝باکر. [ ک ِ ] ( اِخ ) سر ساموئل وایت. از سیاحان معروف انگلیسی که در سال 1821 م. در لندن متولد شد و در1893 م. درگذشت. او هشت سال در سیلان بود. در جنگهای کریمه نیز شرکت کرد، اولین راه آهن ترکیه را در 1861 پی ریزی کرد. اواخر عمر به انگلستان بازگشت و در یورکشایر درگذشت. یادداشتهای متعددی از او باقی است.

📝باکر. [ ک ِ ] ( اِخ ) هنری. از طبیعی دانان انگلیسی که در سال 1774 م. درگذشت. او درباره حیوانات تک سلولی به تحقیقات مهمی پرداخته است.

📝باکر. [ ک ِ ] ( اِخ ) دیوید. از مورخان انگلستان. متولد بسال 1575 م. و متوفی بسال 1641 م. در لندن.

📝باکر. [ ک ِ ] ( اِخ ) سر ریچارد. از نویسندگان و مورخان مذهبی انگلیسی متولد 1568 م. و متوفی در لندن بسال 1654 م. مدتی در زندان بود و کتب خود را بیشتر در زندان نوشت و شاهکار او «تاریخ پادشاهان انگلستان » است که از عهد رومن ها تا مرگ ژاک اول را نوشته است.

📝باکر. [ ک ِ ] ( اِخ ) رابرت. سیاح انگلیسی که در سال 1580 م. در انگلستان درگذشت. وی اولین کسی است که بسال 1563 م. سفری به سواحل گینه کرده است.

📝باکری هلنج . [ ] (اِ مرکب ) ابوریحان در شرح جزع آرد: و البقرانی ، باکری هلنج ، فکأنه تحریف خلنج و خلنج فی الفارسیة الذی له لونان من کل شی ٔ. (الجماهر ص 175 و حاشیه ٔ آن ).

📝باکرو. (اِخ ) (... دوم ) نام پسر باکرو پادشاه خسرون . این شخص پس از پدر به تخت نشست و 20سال سلطنت کرد. او همنام پدرش بود. گویا در اواخر سلطنت گرفتار یکنفر مدعی ماآنو نام گردیده و مجبور شده حکومت را با او تقسیم کند. بجای ماآنو، آبگارفیگا قرار گرفت و پس از دوسال باکرو را کشت و خود بتنهایی زمامدار خسرون گشت . (از ایران باستان ج 3 ص 2630).

📝هم معنی باکر

مدخوله : زن، غیرباکره و باکره
دختر: 1 بنت، دخت، صبیه 2 باکره، دوشیزه، عذرا 3 سلیله و پسر
دوشیزه: باکره، بتول، بکر، عذرا
عذرا: باکره، بتول، بکر، دختر، دوشیزه و زن
باکره : بتول، بکر، دختر، دوشیزه، عذرا، ناسفته و بیوه، زن

📝ترجمه باکر

باکره شناسی: parthenology
دختر باکره: maiden
باکره: virgin
مریم باکره: Virgin Mary
مریم باکره: virgin mary

📝بابکر. [ ] (اِخ ) یکی از امراء نوروز: نوروز بهزیمت میرفت چون به در هرات رسید فخرالدین پسر شمس الدین کرت او را بشهر دعوت کرد. نوروز در آن باب متفکر شد امراء او بابکر و ساربان و سدوم گفتند: ای امیر... (تاریخ مبارک غازانی چ انگلستان 1358 هَ . ق . ص 112).

و اینانند بنی‌ افرایم‌ برحسب‌ قبایل‌ ایشان‌: از شوتالح‌ قبیله‌ شوتالحیان‌ و از باکَر قبیلهٔ باکریان‌ و از تاحَن‌ قبیلهٔ تاحنیان‌. ,

♥️باکریان

شهیدان ...
غزل گویم من از بهر شهیدان

شهیدانی که رفتندتاباشدایران

غزل گویم غزلی پر حماسه

ز سردار سورنا تا باکریان

همه رفتند تاباشم من این جا

وبا رفتن شدندآنان جویدان

همه رفتند پی فکر و عقیده

ندادندیک وجب خاک آن دلیران

چه گویم زان همه شور وحماسه

بریختن خون تن را همچوشیران

چه نامردانه سوخت جمشیدوتختش

به دست آن سیه دیو مغیلان

چه گویم من زبان لال ازبیان است

حقیروکوچک است نزدشهیدان

دلم پر می زند سوی دو کوهه

به دنبال غریبی قریبان

نه،نگار رانیست توانایی توصیف

نه ازایران ، نه از شور آفرینان

♥️نام خانوادگی باکِردار

باکردارها از خانواده ی عشایری وابسته به قاچکان (قاچکانلوها) هستند که در روستای تیتکان (تیتکانلوی) فاروج زندگی میکنند.

تیتکانلو یکی از شهرهای استان خراسان شمالی و مرکز بخش خبوشان شهرستان فاروج می‌باشد. تیتکانلو قبل از ۸ آبان ۱۳۸۸ یکی از روستاهای فاروج محسوب می‌شد ولی از این تاریخ، طبق مصوبه دولت وقت به شهر ارتقاء پیدا کرد. شغل اغلب مردم این منطقه کشاورزی می‌باشد؛ و این شهر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انگور و کشمش در منطقه محسوب می‌شود. با وجود جمعیت ۴۰۰۰ نفری این شهر، عدم وجود جاده ارتباطی با شهرهای مجاور همچون قوچان و فاروج، موجب شده سالانه چندین نفر از اهالش شهر در حین تردد در جاده‌های مواصلاتی این شهر، دچار سانحه شده و جان خود را از دست دهند.

برای دسترسی به این شهر از سمت قوچان، می‌بایست ۲۰ کیلومتر را به سمت فاروج طی کرده و بعد از رسیدن به دو راهی تیتکانلو به سمت راست بپیچید و بعد از گذشتن از روستاهای جعفرآباد، مرغزار و روستای حاجی تقی به این شهر خواهید رسید؛ و برای دسترسی به این شهر از سمت شهر فاروج می‌بایست ابتدا به روستای یام رفته و بعد از آنجا به شهر تیتکانلو دسترسی پیدا کرد.

مطلعین محلی تیتکانلو را خانواده‌ای کوچنده می‌دانند که ایشان در مسیر کوچ در مکان کلاته باغ فعلی نوزادی به دنیا می‌آورند و به سبب به دنیا آمدن نوزاد در همان‌جا ساکن می‌شوند و بدین ترتیب ایشان به تیتک‌آنیان یعنی آورندۀ نوزاد در بین روستاهای اطراف شهرت پیدا می‌کنند. تیتک در کرمانجی به معنای نوزاد می‌باشد، و قول دیگری که در وجه تسمیه آمده است و احتمال آن ضعیف‌تر می باشد، در گذشته محل فعلی روستای «تیتکانلو» پوشیده از خار بوده‌است و چون در زبان ترکی به خار «تیکان» گفته می‌شود، پس این منطقه را با خارهایش نامگذاری کردند. پسوند «لو» ممکن است به موجب حضور قوم و طایفه‌ای با این نام در این منطقه بوده باشد. زبان مردم این شهر کردی کرمانجی است.

📚کلمه ی باکر در قلم مولانا » دیوان شمس » غزلیات »

مولانا » دیوان شمس » غزلیات »

غزل شمارهٔ ۸۳

ای یار قمرسیما ای مطرب شکرخا

آواز تو جان افزا تا روز مشین از پا

سودی همگی سودی بر جمله برافزودی

تا بود چنین بودی تا روز مشین از پا

صد شهر خبر رفته کای مردم آشفته

بیدار شد آن خفته تا روز مشین از پا

بیدار شد آن فتنه کو چون بزند طعنه

در کوه کند رخنه تا روز مشین از پا

در خانه چنین جمعی در جمع چنین شمعی

دارم ز تو من طمعی تا روز مشین از پا

میر آمد میر آمد وان بدر منیر آمد

وان شکر و شیر آمد تا روز مشین از پا

ای بانگ و نوایت تر وز باد صبا خوشتر

ما را تو بری از سر تا روز مشین از پا

مجلس به تو فرخنده عشرت ز دمت زنده

چون شمع فروزنده تا روز مشین از پا

این چرخ و زمین خیمه کس دید چنین خیمه

ای استن این خیمه تا روز مشین از پا

این قوم پرند از تو باکر و فرند از تو♥️

زیر و زبرند از تو تا روز مشین از پا

در بحر چو کشتیبان آن پیل همی‌جنبان

تا منزل آباقان تا روز مشین از پا

ای خوش نفس نایی بس نادره برنایی

چون با همه برنایی تا روز مشین از پا

دف از کف دست آید نی از دم مست آید

با نی همه پست آید تا روز مشین از پا

چون جان خمشیم اما کی خسبد جان جانا

تو باش زبان ما تا روز مشین از پا

♥️شاه بابا باکر

تا کنون دو شاه بابا در طایفه ی باکر شناسایی شد

اختلاف زمانی این دو شاه بابا قابل تامل است:

مکان اقامت این دو بزرگوار متفاوت است و

دوره ی زندگی آنان حدودا دویست سال باهم فاصله دارد.

1/شاه بابا باکر که فرزند معروفی به نام شاه محمد دارد.

2/شاه بابا باکر که فرزند معروفی به نام حاجی آقا لَر دارد.

شاه محمد باکر در دو دانگه ساری و حاجی آقا لَر مقیم بندپی بابل بود.

♥️شعر شاه بابا باکِر به قلم محسن داداش پور

بخوان شعری چو دُرّ و گوهر

از مرد و زن، برادر و خواهر

از تبار و ایل، طایفه ی باکَر

گوید محسن آنان را زاد مادر

شاه بابا باکِر ، بر همه پدر

از خاک آذربایجان گشودند پَر

به چرات و اَنَند نمودند سفر

طهماسب و رخشان برتر

یزدان و شجاع و سِکندر

شاه بابا پیر ایل در دفتر

بَرگُشاید به اِردات جِگر

از جِگر برگشاید آواز سَحر

عشق رضاع داشت این پدر

دشمنِ وِی چو دید خطر

عاجز شد و وَهم مُضطر

عَدو بزیر آمد از حکم قدَر

بال کوبان به جنگ یکدیگر

شاه بابا چو دید این شَر

عزم توحید نمود آسانتر

مهر ولایت داشت پدر

مِلک و خویش، وقفِ رَهبر

شاه بابا باکِر مطلع شَجَر

طنین عارفانه ی او بِنگر

جان به قربانِ مهربان پدر

دودانگه تا اِدمُلّا دارد اَثر

اِسترآباد و تُنکابن خبر

از شیاده و خِشتِ سَر

چارِه و اُسکو محله نَفر

وَی خُرم آباد و کاردگَر

تا کِرازمین و قائمشهر

پامِنار و قریه ی سِکَندر

مرحمت آباد و هزارسنگر

ساری و بندپی ردپای پدر

شاه بابا باکِر بر همه سرور

اینک ای تبار و خاندان باکَر

در تاریخ بنویس که ما زِیک پدر

صد ستاره در آسمان داور

ولایی بمانیم به امر پدر

منبع: کتاب خطی شعردوست محسن داداش پور

♥️منظومه عاشقانه تقي نوروزي و معصومه باكر:

منظومه عاشقانه قديمي اي در ميان مردم سوادكوه و بندپی بابل استان مازندران، سينه به سينه نقل مي شود كه اوج داستان آن در ايام نوروز و شكوفايي طبيعت صورت مي گيرد.

اين منظومه، منظومه تقي و معصومه باكر نام دارد و اسم كامل تر آن " تقي نوروزي (جنگن ) و معصومه باكر " است.

معصوم باکر دختری از روستای ادملا بخش بندپی شرقی بابل بود.

♥️طایفه باکِر | شعر محسن داداش پور باکر

صدای گرم باکِر را چون ز راه دور شنیدیم

به سوی اِدمُلّا از آمل، با پَر یقین پریدم

چرات،اَنند و دودانگه پرسیدم از طایفه ی باکِر

چو مرغ خسته ز طوفان،به آذربایجان رسیدم

دفترِ اَشادادِ محسن را با قلم شوق گشودم

بسوی غُرفه ی باکِر با شتابِ باد دویدم

شاه باباباکِر را همچو گُل، به سینه فشردم

گلاب اشک شد، روی گونه ی او چکیدم

به پای شاه بابا، جای جای بوسه نهادم

زِ چشم خاموش او، کلام امام رضا ع شنیدم

دوباره به مرحمت آباد و سِکندر بال گشودم

پیِ طایفه ی باکِر به دیار شهیدمهدی رسیدم

چو باز آمدم به ساری و بندپی، سخنی شنیدم

به ردپای باکِر، در باکِر محله ی اِسترآباد دویدم

بدان تحقیق، گذری در تُنکابن و آمل داشتم

از باب شنیدن و نوشتن،چه شام ها که نَخُفتم

ز طایفه ی باکِر بس توشه ها گرفتند دیگران

هزاران مِصرع نقش باکِر را به سینه کشیدم

چه گویمت شاه بابا که نیست فرصت دیدار

زین درخت سربلند و سبز باکِر، غنچه چیدم

طهماسب و رخشان و یزدان و شجاع

شاه بابا و آق لَر و عیسی، خان سالار دیدم

به قامت باکِر بنازم، بلند باشید باکِرها

به احترام این تبار، چو شاخ بید خَمیدم

باید دوباره چادِرکا و مِتالون را بخوانیم

باید این دیار پر مهر را ((باکِرمحله)) بنامیم.

این شعر ادامه دارد......

شعر از محسن داداش پور

منبع: شعردوست و کتاب اَشاداد

ادامه دارد......

🔴 به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است.
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند

💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.

🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.

🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

✍️نظر آقای محسن داداش پور باکر در خصوص باکرکوی ترکیه

محله #باکرکوی استانبول را بشناسید👇👇
https://aria-pardis.com/istanbul-bakerkoy-neighborhood/

📩محسن داداش پور باکر گفت:

آذر 14, 1403 در 12:58 ب.ظ

🌍شهر توریستی #باکرکوی ترکیه

📝بنا به پژوهش ادملاوند به نظر می رسد محل اقامت #تبار_باکر است که در زمانی دیلمیان بنا به اقتضا در این سرزمین حضور داشته و موجب رخدادی برجسته شدند.

📌تبار #باکر مقیم استان های مازندران [ادملا بندپی _ باکرکلا بابل باکرمحله بندپی _ باکرسره و خرم آبادباکر دودانگه ساری]، گلستان [باکرمحله]، آذربایجان غربی [مرحمت آباد]، تهران و… ممکن است مرتبط با این منطقه باشند.

✍️معتقدم که تبار باکر از اصالت مازنی بوده و زادگاه اینان آبادی باکرده انندسوادکوه استان مازندران می باشد. گروهی از این تبار به اعراق و ترکیه مهاجرت کردند و مقیم شدند. بر اساس برخی اسناد مکتوب و کتب خطی که به رویت پژوهش ادملاوند نرسیده لکن بر اساس یافته های شفاهی بخشی از این خاندان به مرحوم آخوندملاحسن باکر می رسند. مرحوم آخوندملاحسن باکر فردی موثر، فقیه و عارف بوده است. رابطه ی خاندان اسپهبد و باوندیان و سادات عمادی افزون بر خویشاوندی دارای فراز و نشیب بوده است.
محسن داداش پور باکر

"محله باکرکوی استانبول را بشناسید - آریا پردیس" https://aria-pardis.com/istanbul-bakerkoy-neighborhood/
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
🌐http://baker1400.blogfa.com
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
@bakershenasi
https://eitaa.com/Bakershenasi
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

✍️معتقدم که تبار باکر از اصالت مازنی بوده و زادگاه اینان آبادی باکرده انندسوادکوه استان مازندران می باشد.

گروهی از این تبار به نفلط مختلف در ایران و حتی خارج از کشور به کشورهایی چون اعراق و ترکیه مهاجرت کردند و مقیم شدند.

بر اساس برخی اسناد مکتوب و کتب خطی که به رویت پژوهش ادملاوند نرسیده لکن بر اساس یافته های شفاهی بخشی از این خاندان به مرحوم آخوندملاحسن باکر می رسند.

مرحوم آخوندملاحسن باکر فردی موثر، فقیه و عارف بوده است. رابطه ی خاندان اسپهبد و باوندیان و سادات عمادی افزون بر خویشاوندی دارای فراز و نشیب بوده است.

قلمرو حکمرانی و یا محیط زندگی تبار باکر روزگاری در مازندران قابل تامل و شگفت انگیز بوده است به نحوی که آنان از ارتفاعات شرقی آمل و لندپی و سوادکوه و ساری و سمنان و نکا و بهشهر بصورت پیوسته گزارش می شود.

از جمله خصیصه ی بارز تبار باکر بهره مندی آنان از علوم حقوق ، شعر، ریاضی و همچنین داشتن روحیه ی مستقل و بی طرفی بوده است.

✍️محسن داداش پور باکر ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
🌐http://baker1400.blogfa.com
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
@bakershenasi
https://eitaa.com/Bakershenasi


#تبار باکر

📜تبار باکر
تباری مهاجر از روستای اَنَندسوادکوه هستند که اصالت آنان از #مازنی می باشد.

اهالی روستای اِدملا باکرمحله بندپی شهرستان بابل همگی از جماعت باکر هستند که تعدادی از اینان در زمان قاجاریه به محلاتی چون شیاده، کاردگرمحله، لمسوکلاکوچک و فکچال بندپی بابل، روستاهای کمدره، هلی کتی، شاهمحله، شیخ آباد، محمدآباد، رزکه، سیالش، حسین آبادلیتکو، بازیارکلا، بربری خیل، پلک، اوجی آباد و نوده عطایان آمل، خشت سر محمودآباد، لفور و امامزاده حسن سوادکوه، لزور و اندریه و ارجمند فیروزکوه، باکرسره، خالارد باکر، خِرنوای باکر[خرم آباد باکر]، پاشاکلا، کهنه ده، کلیح کلا، وادرّه، جعفرکلا، بیشه کلا، پهندر، هولار، دلاکخیل، سنگده، وزملاه، دِه ملا و شلیمک بخش دودانگه ساری، باکرمحله سدن رستاق گرگان، هشت رود آذربایجان شرقی، مرحمت آباد و شهر قیچاق آذربایجان غربی مهاجرت نمودند.

📌ییلاق مشهور اینان ((کِرازمین)) بندپی است که در اسناد قدیمی ((باکرازمین، کارازمین، کلازمین، کلارزمین و کرات زمین)) یاد شده است.

📜نامه ی سال ۱۲۰۴ قمری آغامحمدخان قاجار مبنی بر ((توقف در قریه ادملا بندپی...)) که وی در پی توطئه ی برادرش رضا قلیخان قاجار در شهر بابل گرفتار شده بود، با درایت صفربیک باکر سرجوقه و حاجی خانجان حلالخور [حاکم بندپی] و داماد ملاآقابابابیک باکر او را نجات داده و سپس در باکرمحله [ادملا] بندپی اقامت دادند. شاه قاجار در این روستا با میرزامحمدشفیع ادملایی مازندرانی اصفهانی تبار آشنا شد که وی بعدا صدراعظم حکومت قاجار شد. این ماجرا از وقایع مشهور جماعت باکر است که برای نخستین بار در کتاب ((بندپی سرزمین، تاریخ، فرهنگ)) شهرام قلی پور گودرزی و یوسف الهی در سال ۱۳۹۳ چاپ و منتشر شده است.

📙منظومه معصومه باکر ادملایی و تقی لفوری شهرت دارد.
💌منظومه شاه باحی باکر و جهانگیرخان باکر دودانگه ساری که چشمه ی ((عاروس ذوما)) به نام اینان شهرت یافته است.

💥چهره های ماندگار جماعت باکر:

۱.علیشاه باکر در سال ۵۸۱قمری
۲.شهید پیران باکر در سال ۶۵۱قمری که در تقابل با مغولان به شهادت رسید.
۳.ملامحمدفاضل باکر و برادرش ملا بهرام باکر در زمان شاه حسین صفوی
۴.ملا آقابابابیک باکر
۵.صفربیک باکر سرجوقه
۶.واقف کربلایی مرادعلی باکر
۷.واقف حاجی عیسی خان باکر
۸.شاعر میرزاغلامحسین باکری
۹.شاعر میرزامحمد باکری
۹.شهیدان علی، حمید، مهدی و حسن باکری
۱۰.شهید جمال گلعلی زاده باکر و شهید قربانعلی تقی نیا

✍ارادت محسن داداش پور باکر
۱۴۰۲/۱۱/۱۷

─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ܐܡܝܕ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
@bakershenasi
📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─

📜تبارشناسی باکر |تبارباکر | خانواده باکر

#پرسش_و_پاسخ

ن...ی:
سلام خوبین ایام مبارک
بنده عضو کانال شما هستم
برام یک سوال پیش آمد
هر جای ایران فامیلی #باکری هستند با #تبار شما نسبت دارند؟
مثلا #شهید_باکری از فرماندهان جنگ هم #تبار شما بود؟ ظاهرا ترک بود

Mohsen Baker:

🔹عموزاده ها شهیدان علی،حمید و مهدی باکر فرزندان عمو فیض الله باکر ساکن مرحمت آباد از تبار باکر میباشند.

📌گفته شده است تمامی باکر در ایران اصالتا ترک و مهاجر از دیار باکرکوی ترکیه به ایران هستند.البته برخی معتقدند که تبار باکر مهاجر از کوههای شاه داغی جمهوری آذربایجان می باشند و البته این ادعا ضعیف است.

🔷باکرها مازنی الاصل بوده و اجدادشان در محل باکرده اَنند سوادکوه اقامت و سپس در باکرکلا خلیل کلا بندپی [امروزه به باککلا شهرت دارد و دارای قبرستان قدیمی می باشد]، باکرمحله بندپی ادملا، باکرکلا بابل[امروز به آغوزبن شهرت دارد این روستا در عهد قاجار محل سکونت آخوندملااقابابابیک باکر بوده است] باکرسره دودانگه ساری، خرم آباد باکر ساری [خِرنوای باکر یا خورنوای باکر نیز شهرت دارد] و کمدره آمل، باکرمحله گرگان [مزرعه باکر] ، تپه باکر در آذربایجان، مرحمت آباد آذربایجان غربی و سایر...مقیم شدند.

📌باکرهای مقیم باکرمحله گرگان با نام خانوادگی تیموری نیز ترک زبان و از عموزادگان ما هستند.

ن...ی:
سابقه ورود باکر به ایران یا مازندران مال چه دوره ای هست؟

Mohsen Baker:
📜در گزارشات اشاره شده که مرحوم #پیران_باکر فرزند نامدارخان باکر در سال ۶۵۱ قمری مقیم انند سوادکوه در تقابل با چپاول گران سر بریده شد.

📌وی به #باباکریم شهرت داشت و دشت وسیع #باکرده_انند از مزرعه ی شخصی وی بوده که احشام او تا قریه #لَلِه_بند وسعت داشت.

📌او از مریدان #عطاالدوله_سمنانی استاد #خلیفه ی مازندرانی که وی نیز استاد #شیخ_حسن_جوری از رهبران روحانی قیام #سربداران در سده هشتم هجری بود.

✍النهایه:
گزارش دقیق و مستندی در خصوص ورود این تبار به سایر بلاد ایران در حال حاضر وجود ندارد. در برخی یافته های شفاهی از حضور دیلمیان در ترکیه حکایت دارد که گویا گروهی از خردمندان تبار باکر توانستند موجب شگفتی موقعیت جغرافیایی بخشی از آن سرزمین بشوند بگونه ای که نوع طرح، برنامه و معماری این تبار موجب شد که نام #باکرکوی برجسته گردد. سندی برای این ادعا یافت نشد. هرچند مرحوم ملاحسن باکر از جمله شخصیتی در تبار باکر است در کشور اعراق و ایران نافذ بوده است.

✍️نیاز به تحقیق و پژوهش بیشتر با همکاری محققین و پژوهشگران می باشد.

ن...ی:
ممنون
استفاده کردم

Mohsen Baker:
🍃یا علی علیه السلام

۱۴۰۲/۱۱/۰۵
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ܐܡܝܕ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
@bakershenasi ﷽
📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─

📜اِدمُلّا

باز کردن منو اصلی

جستجو

۶

ادملا: تفاوت میان نسخه‌ها

مقاله بحث

→ تفاوت قدیمی‌تر

ادملا (ویرایش)

دیداری

ویکی‌متن

{{جعبه اطلاعات روستای ایران

|نام‌رسمی=اِدمُلّا

|روی‌نقشه=

|عرض‌جغرافیایی=

|بخش= [[بخش بندپی شرقی|بندپی شرقی]]

|دهستان=سجادرود

|نام‌محلی=باکرمحله

|نام‌های‌دیگر=اِدمُلّا

|نام‌های‌قدیمی=آدمول، آدمل، آئدملا،ده ملا، اده ملا،

|سال‌بنیاد= مهاجر از باکرده وننت(انندسوادکوه)

|جمعیت= ۱۰۲۳ نفر

|رشدجمعیت=

|تراکم‌جمعیت=

|زبان=تبری

|مساحت=

|وب‌گاه=

|جمله‌خوشامد=

|پانویس=

|پانویس=شجره نامه اشاداد و فرهنگ واژگان محسن داداش پور باکر اِدمُلّائی

}}

'''اِدمُلّاادملا'''، روستایی است از توابع [[بخش بندپی شرقی]] [[شهرستان بابل]] در [[استان مازندران]] [[ایران]].

این روستا [اِدمُلّا] دارای اماکنی چون: دو مسجد[حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و امام حسین علیه السلام] ،سقاخانه ، تکیه امام حسین علیه السلام، زینبیه، امام زاده سید پادشاعلی مرعشی علیه السلام ، امام زاده سید یحیی رضی علیه السلام، سیده نرگس مرعشی سلام الله علیها، خانه بهداشت، دو قبرستان عمومی، خانه هلال احمر، مدرسه نمونه شبانه روزی مرحوم فیروزجایی، مدرسه بعثت، مدرسه پسرانه شهید داغمه چی، مدرسه دخترانه حضرت رقیه سلام الله علیها، شرکت لبنی پاستوریزه شمال ساغر، ساختمان دهیاری و حل اختلاف، پایگاه بسیج برادران شهید باهنر و پایگاه بسیج خواهران می باشد.

📜کرازمین:

ییلاق اهالی((کرازمین))است که نام آن در اسناد کلارزمین، کارازمین، باکرزمین، کرادزمین، کرات زمین، آمده است.

📜محلات اِدمُلّا:

محلات قدیم اِدمُلّا عبارتند از اشدکت، کشکا، پا، کرات، تیرباغی، رخشان باکر، جورسره[محله ی مسیحیان]، بازیرون باکر، قرق یونس باکر، اتاق سر باکر، نارنج پشت باکر، کیمون باکر، هندوری باکر، میرملک باکر، فلکا باکر، شاهکلا برفچالسی باکر، شورسر باکر، خریدم باکر، لپر باکر، گوتلار باکر، گرکا چال، مزار ننه مار، سوچشمه باکر و ولیم و... می باشند.

📜رودخانه و چشمه های اِدمُلّا:

رودخانه ی تاریخی چادرکا[به نام امیرکا بن ورداسف] در ضلع غربی روستا و رودخانه ی متالون [زریجا]در ضلع شرقی اِدمُلّا قرار گرفتند که نهر روار[چهارشمین] منشعب از چادرکا می باشد.

نهر تاریخی ((سجرو)) که از سنگ پراشت آغاز و به محله ی کرات باکر ختم می شده، نشان از خردورزی در امر دهقانی و نظام دقیق آبیاری جماعت باکر بشمار می آید.

چشمه های سلیمه و نادر از معروف ترین چشمه های اِدمُلّا محسوب می شدند.سایر چشمه ها عبارتند از چشمه جورسره، چشمه زریجا، چشمه رحیم، چشمه داداش و چشمه پای آقاجان می باشند.

بیش از بیست پل بزرگ و کوچک در اِدمُلّا احداث شده است که نمونه ی آنها پل متالون، پل روار، پل چادرکا، پل کشکا هستند.

اودنگ سر در مسیر نهر روار در قدیم مربوط به کدخدا آقاجان داداش پور باکر[باکریان] و عباسعلی باکر بوده و در امر آسیاب شالی و جو بسیار فعال بوداند.

دنگه سر افرادی چون جانعلی باکر، الله قلی باکر، جمعلی گل علیزاده باکر، احمدی باکر، داداشعلی باکر [که بدون اب کار می کردند]، شهرت داشته اند.

اراضی کشاورزی اِدمُلّا حدود هفتاد هکتار می باشد که هر قطعه دارای نام مخصوصی چون اتال، هلیین، موزی پشت، کبض چال، باغی زمین و.. می باشند. بیش از دوازده خویز زمین مزروعی وقفی گزارش شده است.

📜تاریخچه اِدمُلّا:

ساکنان اصلی این روستا قبائلی از ((آمارد)) بودند.محل زندگی آنان در ارتفاعات و مراتع آدمل [اِدمُلّا] بوده و در محل فعلی روستا به امر کشاورزی و دامپروری اشتغال داشتند. این روستا محل تحصیل و آموزش روحانیون به آئین مرسوم [زرتشتی، مسیحیت و اسلام] بوده است.حاکم مستقل تبرستان ((کا بن ورداسب)) زاده ی اده ملا [اِدمُلّا] بوده که نام چادرکا[رودخانه ی اِدمُلّا] منتسب به ایشان است.در محل قرق یونس باکر و فلکا، زندان زیر زمینی وجود داشت که امروزه اثری از آن نیست و بطور کلی امحا شده است. آثار بسیار ارزشمندی[مجسمه ها، ظروف، زیورآلات از جنس سیمین و طلا و نقره و آهن و مس و سنگ و...] از دوره های مختلف در حوزه ی مردم شناسی در اِدمُلّا کشف شد که بدلیل بی توجهی و عدم نظارت کافی مورد چپاول و غارت قاچاقچیان فرهنگی قرار گرفت. قطعه سنگ مربع شکلی به رنگ سیاه که بر روی آن عباراتی به خط میخی و کوفی حک شده بود، در بقعه ی سید پادشاه علی اِدمُلّا نگهداری می شد که اهالی آن را ((سنگ آرزو)) می نامیدند.اما این سنگ در دهه ی ۱۳۵۰ توسط سارقی معلوم الحال به سرقت رفت و تا کنون اطلاع موثقی از سرنوشت آن اثر تاریخی فاخر کسب نشده است.

📜مهاجرت جماعت باکر:

بر اساس تحقیقات میدانی و یافته های شفاهی و اسناد موجود، چهار برادر از باکر ده وننت [انند] سوادکوه به روستای اِدمُلّا مهاجرت می کنند.

با حضور جماعت باکر اما سرزمین اِدمُلّا نظم گرفته و شیوه ی نگهداری آن تحت عنوان ((بندپی میانه)) [از باکرده وننت سوات تا کلارزمین و دیافه و سنگ پراشت تا حوالی لمسوکلا بندپی غربی و از خردیم باکر تا ابتدای فیلبند] روزگاری در تصرف و حکمرانی جماعت باکر بوده است.

جماعت باکر مقیم بندپی بدلیل علم آموزی و روحیه ی پهلوانی همواره زبانزد بوده و در برخورد با طغیانگران جدی بودند و عزم راسخ داشتند. شهید پیران بن نامدارخان باکر از جمله شخصیتی است که در جریان اشغال ایران توسط مغول با گروهی از منتخبین،یلان و پهلوانان جماعت باکر و سایر طوایف به دفاع و مبارزه برخاست که در نهایت برای میهن و ارزشها کشته شد.

برخی معتقدند که جماعت باکر مهاجر از ((شاه داغ)) باکو هستند و به عبارتی کلمه ی ((باکر )) تغییر یافته ی ((باکو)) می باشد. این ادعا ضعیف است.

باکر ده وننت سوات[انند سوادکوه]، باکر محله ی و باکر زمین [کرازمین]بندپی، باکر سره ی و خرنوای باکر دودانگه ساری، باکر محله ی گرگان، تپه باکر آذربایجان شرقی و مرحمت آباد آذربایجان غربی و... از جمله ی سرزمین {ایل باکر} در ایران است.

از تقسیم نامه ی علیشاه باکر دو برادر به نام های طهماسب باکر و نامدارخان باکر از وارثین و ملاکین جماعت باکر محسوب می شوند. مرحوم ملا شاه بابا بیک باکر از جمله شخصیتی در جماعت باکر بندپی است که نسل ایشان امروزه در محلاتی چون اِدمُلّا، فکچال، هلی کتی، کمدره، باکرسره، خرنوای باکر[خرم آبادباکر] ، پاشاکلا، پهندر، جعفرکلا، وادره و...سکونت دارند.

📜منظومه های ایل باکر:

۱/منظومه شاه باجی باکر و اسپهبد کیا

۲/ منظومه شاه باجی باکر و سید حسن

۳/ منظومه شاه باجی باکر و جهانگیر باکر

۴/ منظومه معصومه باکر و تقی جنگن لفوری

۵/ منظومه حاجی آقاجان باکر

۶/ منظومه عمه خانم داداش پور باکر

۷/ منظومه کلثوم غلامی [باکر]

۸/ منظومه جانبرار زاق [رستمی]

۹/ منظومه مسلم علیجان زاده باکر

۱۰/ شعردوست، مهرب قلم، ریحانه، لیلییوم، اشک نامه، آوات قلم محسن داداش پور باکر

۱۱/منظومه میرزا غلامحسین باکر

۱۲/منظومه میرزا محمد باکر

📜آثار نوشتاری تاریخی و نیاکان:

۱/نامه ی آقا محمد خان قاجار در سال ۱۲۰۴

۲/گزارش ملاآقبابیک باکر

۳/تقسیم نامه علیشاه باکر

۴/قران نفیس خطی با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال

۵/سنگ فسیلی بیش از ۶۰۰۰ سال

۶/عقیق نباتی چادرکا

۷/سنگ آرزو پادشاه علی علیه السلام اِدمُلّا

۸/شجره نامه پادشاعلی علیه السلام که بر روی تخته ی مربعی شکل حک شده و در بقعه ی سید نظام الدین پادشا امیر نصب شده است.

۹/شجره نامه پارچه نوشته ی[قدیمی] پادشاه علی علیه السلام اِدمُلّا

۱۰/شجره نامه پارچه نوشته ی [قدیمی] امام زاده یحیی علیه السلام اِدمُلّا

۱۱/سایر دست نوشته ها و کتب خطی بسیار ارزشمند و جذاب

📜نامداران جماعت باکر و اِدمُلّا:

اِدمُلّا مهد بزرگان، ملاها و نامدارنی چون اتروداد باکر، ارشین باکر، ارشک باکر، راجی باکر، شجاع باکر، رخش سوار باکر، باشار باکر، خسرو باکر، بهرداد باکر، بهرام باکر، میرعلی باکر، بهنیار باکر، علیشاه باکر، بهمن باکر، گرشاسب باکر، اسکندر باکر، پورمند باکر، رادمهر باکر، رضی باکر، ملاعلی باکر، پیران باکر، ملا محمدفاضل باکر، ملا فتح اله باکر، ملا محمدرضا باکر، ملا سلیمان باکر، جانی سلطان باکر، حاجی آقاجان باکر، ملا آقبابیک باکر و میرزا محمد شفیع ادملایی مازندرانی [صدر اعظم دولت قاجار] می باشد.

به استناد نامه ی آقا محمد خان قاجار در صفرالمظفر سنه ۱۲۰۴ وی بواسطه ی صفربیک باکر و حاجی خانجان حلال الخور در قریه ی اِدمُلّا تبعید بوده است و در همین روستا با میرزا محمد شفیع اِدمُلّائی مازندرانی آشنا شد.[آقا محمدخان قاجار در قریه اِدمُلّا تفسیر قران نوشت که متاسفانه آن قران در حادثه آتش سوزی سال ۱۳۴۹ دچار آتش سوزی شد].

مرحوم سیدکربلایی آقا کوچک زاده موسوی مشهور به معلم قران اِدمُلّا و مرحوم ملا علی باکر از مکتب داران سنتی و قرانی در اِدمُلّا بودند.

مرحوم حاجی آقاجان باکر و مرحوم کربلائی مرادعلی باکر از واقفین مطرح و نامدار جماعت باکر محسوب می شوند.

منظومه معصومه باکر اِدمُلّائی و تقی نوروزی [جنگن] که در مازندران آوازه دارد، از وقایع ادبی و واقعی این روستا [اِدمُلّا]و لفور سوادکوه بشمار می رود.

مزار جده معظمه؛ سیده میرمریم حسنی[مشهور به مریم تبار باکر و مادر کرازمین]، مزار سیده جده خانم مرعشی، مزار سیده جده خانم حسینی، مزار سیده نورخانم حسن زاده مورد احترام اهالی و زائرین و علاقمندان از راه دور و نزدیک می باشند.

مراسم محرم [دهه ی اول و دوم] مراسم دهه آخر صفر همزمان در اِدمُلّا[باکرمحله] و کرازمین با شور و شوق کم نظیری برگزار می شود.

موقوفاتی برای عزای حسینی جهت اطعام دهی در طول محرم[دهه اول]و دهه آخر صفر توسط واقفین در نظر گرفته شده است.

مراسم خانگی دینی در ایام جشن و عزا میان بانوان و زنان اِدمُلّا بسیار چشم گیر است.

ماه رمضان اماکن مذهبی ادملا با حضور روحانی و نمازگزاران فعال است.

مردم اِدمُلّا به کشتی لوچو بسیار علاقمند بوده و در منطقه از گذشته تا کنون به پهلوان مدار اشتهار دارند. مزار مرحوم پهلوان الله وردی علیتبار

در قبرستان امام زاده یحیی علیه السلام اِدمُلّا واقع شده است.

مردم اِدمُلّا مسلمان، انقلابی بوده و در امر معاش بسیار سخت کوش هستند.

📜شهدا جماعت باکر:

شهیدان علی باکری، حمید باکری، مهدی باکری، حسن باکری، قربانعلی تقی نیا و جمال گل علیزاده باکر از افتخارات جماعت باکر در جمهوری اسلامی ایران هستند.

📜تبارها و خاندان های اِدمُلّا :

الف)تبار باکر ب)سادات ج)خاندان پریجایی د) خاندان تالش ص)خاندان ازبک و)خاندان گاوزن ه) خاندان رودگری بابلی ی) سایر مهاجرین

نکته: نام خانوادگی جماعت باکر مقیم اِدمُلّا عمدتا با پسوند اِدمُلّائی می باشد.

۱.باکری ۲.همایونی باکر ۳.داداش پور[باکر]اِدمُلّائی ۴.احمدی باکر ۵.محمودی باکر ۶.رضایی باکر ۷.غلامی باکر ۸.سید حسن زاده ۹.غلامعلی زاده باکر ۱۰.ادبی پریجایی ۱۱.حیدری پریجایی ۱۲.فتحی پریجایی ۱۳.رستمی رودگرمحله ۱۴.بخشی تبار گاوزن ۱۵.رمضانی تالش ۱۶.رمضان زاده تالش ۱۷.حسین پور باکر ۱۸.داداش زاده باکر ۱۹.محمدزاده باکر ۲۰.اصغری باکر ۲۱.صفری باکر ۲۲.حاجی زاده باکر ۲۳.حاجی آقازاده باکر ۲۴.طهماسب نژاد باکر ۲۵.علیتبار پریجایی ۲۶.سید موسوی انیجدان ۲۷.سید کوچک زاده موسوی ۲۸.کامیابی باکر طالقانی ۲۹.کامیاب نژاد باکر طالقانی۳۰.تیغ خورشید اسبک [ازبکستان] ۳۱.حسین پور اکبر ۳۲.تکتبار پریجایی ۳۳. تقی زاده باکر ۳۳. تقی زاده عمران ۳۴.تقی نیا عمران ۳۵.ابراهیمی عمران ۳۶.گل علی زاده باکر ۳۷.علیجان زاده باکر ۳۸. مهدی قلی زاده باکر ۳۹.خورشیدی اسبک [ازبکستان] ۴۰.نقی دوست اسبک [ازبکستان] ۴۱.شریفی نیک اسبک [ازبکستان]

📜منبع: شجره نامه اشاداد و #تبار شناسی باکر در ایران به قلم محسن داداش پور باکر

#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
@bakershenasi ﷽
📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─

─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

مشخصات
پژوهشگر محسن داداش پور باکر 📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

http://kn7.ir افراد آنلاين: نفر

ابزار حدیث

تبدیل تاریخ

تقویم شمسی

وضعیت آب و هوا

اوقات شرعی


آرشیو کد مداحی دفاع مقدس loop="-1" >

B L O G F A . C O M