شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت 18:58 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand@

꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂

📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۷۲۳۱۸
🟢#سادات

✍سادات جمع سَیِّد و در لغت عربی در اصل سَیوِد (قبل از اِعلال) بوده و به معنی آقا،سرور و مِهتران است.

📌بنابر تعریف فقهی، سیادت عنوانی است برای کسانی که نسب‌شان به حضرت هاشم بن عبد مناف [جدّ رسول الله (ص) ] می‌رسد.
یا به عبارتی از قبیله بنی هاشم باشد.
📗عروة الوثقی، ج ۲، کتاب الخمس، فصل ۲، مسئله ۳.

📌البته در عرف مردم، سیادت بیشتر با نسل حضرت فاطمه زهرا (س) و امام علی (ع) پیوند خورده است و مشهورترین شاخه‌های سادات نسل‌شان به امامان شیعه می‌رسد.

📌سادات دارای شاخه‌های مختلفی هستند که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آنها عبارتند از:
●هاشمی، ●محمدی، ●حسنی، ●حسینی، ●موسوی و ●رضوی.

🟢القابی که مردم ایران به سادات مرد و زن می‌گویند، هر چند از طبقات پایین باشند،عبارتند از:

❤️برای آقایان سید:
سید، شریف، میر، علوی، کیا، امیر، میرزا، بیگ، شاه، آقا، آقاعمو، آقاسید، میرزا

💖برای خانم‌های سیده:
سیده، شریفه، علویه، سادات، میر، بی بی، میرزایه، بیگم،

📌به کسی که مادرش از سادات است "میرزا" گفته می‌شود.

📌برخی از سادات با "میر" صدا می‌زنند و این با میرزا تفاوت دارد.

📘حسینی اشکوری، سید صادق. القاب السّادة. قم، مجمع الذخائر الإسلامیه، ۱۴۱۹ هـ.ق.

📌به دختران یک فرد سید، سیده، علویه، بی‌بی، بیگم، سادات یا شریفه اطلاق می‌شود.

📌فردی که دارای مادر سید و پدر غیر سید باشد، معمولاً میرزا (برای پسران) و میرزایه (برای دختران) نامیده می‌شوند.

👈عده‌ای از اهل سنت «سَیِّد» را با نام "#شریف" می‌شناسند.

💠القابی که به سیدها داده می‌شود بر دو دسته است:
انتسابی و احترامی

🔘القاب انتسابی برای بیان نَسَب شخص و انتساب وی به طایفه یا قبیله معینی به کار می‌روند، مانند امامی، حسینی، حسنی.
القاب انتسابی برای گرامیداشت منتسبان به خاندان محمد به آنان اطلاق می‌شود.

🌸لقب میرزا:
معمولاً در بین سادات رسم است که نسبت سیدی از پدر به فرزند برسد. روی همین اصل کسانی که از مادر یا مادر بزرگ سید هستند 👈اصطلاحاً #شریف یا #میرزا یا #بیگ و #میرزایه، #شریفه و #بیگم حالت مؤنث می‌گویند.

📜در دورهٔ #قاجار اصطلاحاً به شاهزادگان قاجاری میرزا می‌گفتند و باید گفت که بعضی از وزیران و شاهزادگان این فامیل را دارند و نام خانوادگی را از خود شاه یا شاهزادگان هدیه گرفتند.
در دوران پیشتر، میرزا به کسی گفته می‌شد که در کار نوشتن و حساب و کتاب دیوان سالاری‌های دولتی بود و عملاً قشر مرفه و سطح بالای جامعه را تشکیل می‌داد و به صورت عام با سوادان دوران گذشته بودند.
از همین رو به سادات تحصیل کرده، میرزا نیز اطلاق می‌شده‌است.

🌸اصطلاح شریف:
در عصر حاضر ایرانیان لقب #سید را برای عموم بنی هاشم به کار می‌برند. 👈ولی در #حجاز برای ممتاز ساختن فرزندان امام حسن(ع) آنها را #شریف و فرزندان امام حسین(ع) را #سید می‌خوانند.
📔جامع الانساب، ۵-۳۴.
📓 المعقبون، ج۱، ص۲۱.
🌐https://fa.wikishia.net/view/%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA
✍پژوهش:
#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۲/۰۷


─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇

꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#سادات

📜تاریخچه اصطلاح سید:

✍زمان دقیق کاربرد واژه #سید بر نوادگان پیامبر(ص) مشخص نیست، اما اسنادی موجود است که در قرن ششم قمری رواج کامل داشته است. در این عصر قبل از نام علمایی که از اولاد پیامبر بودند، کلمه سید آورده می‌شد.

📌اما شیخ طوسی (متوفی ۴۶۰ق) و نجاشی (متوفی ۴۵۰ق)، همه جا از کلمه ی #شریف استفاده کرده‌اند و اگر در جایی از آنها لفظ سید دیده شده، به تنهایی ذکر نشده بلکه به صورت "السیدالشریف" میباشد.
📘جامع الانساب، ص۵-۳۴.

📌در حجاز نیز اهل سنت به کسانی که به پیامبر اکرم نسب می‌رسانند، #شریف (جمع: شرفا) می‌گفته‌اند.

📌در کتاب تاریخ بیهق که در قرن ششم نگاشته شده است، فصلی به عنوان سادات بیهق تدوین شده است، و به نسل پیامبر(ص) که بدان نواحی سفر کرده‌اند پرداخته است.
📗تاریخ بیهق، متن، ص۵۴.

📌قبل از آن نیز در تاریخ قم از نسل پیامبر(ص) با واژه #سادات یا #سید یاد شده است.
📙تاریخ قم، ص: ۲۰۸و ۲۰۹

📌ابن حوقل نیز که در عصر نویسنده کتاب تاریخ قم می‌زیسته از واژه ی "سادات"برای آل ابی طالب علیهم السلام استفاده نموده است.
📕صورة الارض، ج۱، ص۲۴۰

📌با وجود این مستندات می‌توان گفت که واژه ی "سادات" در قرن چهارم برای اولاد پیامبر(ص) کاربرد داشته است.
🌐https://fa.wikishia.net/view/%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA
✍پژوهش:
#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۲/۰۷

─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
📩شناسه۱۴۰۳۰۲۰۷۲۳۱۸
#سادات
#شجره_نامه

📚منابع تحقیق و پژوهش در خصوص سادات:

📜ابن‌حوقل، ابو القاسم محمد بن حوقل النصیبی ۳۶۷، صورة الارض،‌دار صادر، افست لیدن، بیروت، ۱۹۳۸ م.

📜ابن‌خلکان، وفیات الاعیان، قم، منشورات الرضی.

📜ابن‌طباطبای علوی اصفهانی، ابراهیم بن ناصر، منتقلة الطالبیة، محقق:خرسان محمد مهدی، ناشرالمکتبه الحیدریه، محل نشرقم سال نشر ۱۳۷۷.

📜ابن‌عنبه، احمد بن علی، عمده‌الطالب، انصاریان، قم. 

📜ابن‌فندق، علی بن زید البیهقی ۵۶۵، تاریخ بیهق، کتابفروشی فروغی، بی‌جا، ۱۳۶۱ ش، چاپ سوم.

📜ابن‌منظور، لسان العرب، بیروت، داراحیاءالتراث العربی، ۱۴۰۸ق

📜امینی، عبدالحسین احمد، الغدیر فی الکتاب و السنة و الآداب، ج۳، ص۲۹۳-۲۹۰، چاپ سوم، بیروت، دارالکتاب العربی، ۱۳۸۷ ق.

📜حقی، اسماعیل جارشلی، اشراف مکة المکرمه و امرائها فی العهد العثمانی، به کوشش خلیل علی مراد، بیروت، الدار العربیة للموسوعات، ۱۴۲۴ق.

📜خوئی، معجم رجال الحدیث، مرکز نشر الثقافه الاسلامیه، قم، ۱۳۷۲ ش، ج۱۷، ص۲۴.

📜رجایی، سید مهدی، المعقبون من آل ابی طالب، موسسه عاشورا، قم، ۱۳۸۵ش.

📜صدوق، محمد بن علی، عیون اخبارالرضا، تحقیق و تصحیح: حسین اعلمی، بیروت، منشورات موسسه اعلمی.

📜طوسی، محمد، تهذیب الاحکام، به کوشش حسن موسوی خراسان، تهران، ۱۳۶۴ش.

📜فقیهی، علی اصغر، تاریخ جامعه قم، انتشارات اسماعیلیان، قم.

📜قاشانی، عبدالله بن محمد، تاریخ اولجایتو، مهین همبلی، تهران, علمی و فرهنگی، ۱۳۸۴ش.

📜قرشی، علی‌اکبر، خاندان وحی، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ۱۳۸۶ش.

📜قمی، حسن بن محمد بن حسن ۳۷۸، تاریخ قم، توس، تهران، ۱۳۶۱ ش.

📜نجفی، محمدحسن بن باقر، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، بیروت، ۱۹۸۱.

📜عروة الوثقی، ج۲، کتاب الخمس فصل ۲، مسئله ۳.

📜جامع الانساب، ص۵-۳۴.

📜تاریخ بیهق، متن، ص۵۴.

📜تاریخ قم، ص: ۲۰۸ و ۲۰۹

📜صورة الارض، ج۱، ص۲۴۰

📜المعقبون، ج۱، ص۲۱

📜تاریخ الخلفاء، ص۲۴، ۲۵؛ وفیات الاعیان، ج۴، ص۱۳۷

📜عیون اخبار الرضا، موسسه اعلمی بیروت، ج۱، صص۱۱۰ - ۱۱۱، باب ۹، ح ۱..

📜مقاتل الطالبیین، ص۳۲۰..

📜تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، ص۱۹۸.

📜قرشی، خاندان وحی، ۱۳۸۶ش، ص۵۸۵-۵۸۶.

📜الذریعه ج۱۶، ص۵۸

📜المجدی، ص۱۷۱

📜الفخری، ص۴۱

📜منتقله الطالبیه، ص۳

📜عبدالجلیل قزوینی، کتاب نقض، بی‌تا، بی‌جا، ص۶۲۹

📜تاریخ الخمیس فی أحوال أنفس النفیس، ج۱، ص:۱۸۵

📜الأنوار فی مولد النبی، ص۳۴۱

📜الطبقات الکبری، ج۱، ص:۳۵۰

📜بحار، ج۴۴، ص:۲۴۶

📜ترجمه تاریخ طبری، ج۱۳، ص:۵۶۶۰

📜اشراف مکه، ص۲۶

📜وسائل الشیعه ج۳ ص۳۷۹ ح ۱۰ باب ۳۰

📜وسائل الشیعه ج۳، ص۳۷۸ ح ۹

📜سیر اعلام النبلاء ج۱، ص۳۷۲

📜سیره ابن کثیر، ج۴، ص۷۸

📜تاریخ مذهبی قم علی اصغر فقیهی ۱۱۵

📜ابن عنبه، عمدالطالب، ج۱، ۱۸۸-۱۸۹

📜الغدیر، ج۳، ص۲۹۳

📜معجم رجال الحدیث، ج۱۷، ص۲۴

📜نجفی، ج۱۵، ص۴۰۶۴۱۵، ج۱۶، ص۱۰۴

📜طوسی، تهذیب الاحکام، ج۴، ص۵۷ به بعد

📜لغت نامه دهخدا، مادّه #شجره_نامه

📜وفیات الاعیان، ج۳، ص۲۴۰-۲۴۱

📜القاشانی، تاریخ اولجایتو، ص۱۳۱-۱۳۲
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

🟢شاخه هاي اصلي سادات در ايران

🇮🇷در کشور پهناور ايران شش گروه عمده از سادات وجود دارند . آنها عبارتنداز :

۱- حسني :
از نسل فرزندان امام حسن مجتبي علیه السلام ( ۳ – ۹۵ ق ) ؛ خاندان هاي علمی بحرالعلوم ، طباطبایی ، حبوبی ، بروجردي ، قاضي ، گلستانه و مدرس از اين گروه مي باشند .

۲- حسيني :
از نسل فرزندان امام علي السجاد علیه السلام ( ۳۸ – ۹۵ ق ) ؛ خاندان هاي علمی اشکوري ، امامي اصفهاني ، خاتون آبادي ، خامنه ای ، خسرو شاهي ، دستغيب شيرازي ، فاضلی ( هیّالی ) ، طالقا نی ، غرابی ، دشتکي ، زنجانی ، سدهي ميردامادي ، شبيری زنجانی ، شهرستاني ، شهيدي ، قائم مقامي ، قزويني ، کاشاني ، مرعشي ، ميرزاي شيرازي ، ميلاني و هدايتي از اين گروه هستند .

۳- محمدي يا محمديان :
که از نسل محمد اکبر معروف به حنفيه ( ۱۵ يا ۱۸ – ۸۴ ق ) بوده و خود شاخه اي از سادات علوي محسوب مي شوند خاندان عقيلي اصفهاني جزو اين دسته است .

📌ساداتی نیزدر کشور عراق وجود دارند که منسوب به حضرت عباس علیه السلام هستند .

۴- موسوي :
از نسل فرزندان امام موسي کاظم علیه السلام ( ۱۲۸ – ۱۸۳ ق ) ؛ خاندان هاي علمي آيت اللهی شيرازي ، آيت اللهي يزد ، اصفهاني ، بجنوردي ، بهبهاني ، جزايري ،آلبوشوکه ، حرمشاهی ، خميني ، خوانساري ، زنجاني ، شهرستاني ، شيرازي ، صدر ، کشفي ،گلپايگاني ، مشعشعي و ميرلوحي از اين دسته اند .

۵- رضوي يا رضويان :
از نسل محمد الاعرج بن احمد بن موسي مبرقع ( ۲۱۸- ۲۹۶ق ) فرزند امام محمد تقي ملقب به جواد الائمه علیه السلام ( ۱۹۵ – ۲۲۰ ق ) ؛ خاندان هاي علمي قصير ، مدرس رضوي و ناظري جزو اين قسم هستند .

این خانواده ها نیز جزء سادات حساب میشوند .

۶- هاشمي :
از نسل عقيل و جعفر از فرزندان ابو طالب علیه السلام ؛ خاندان جعفري و وزينبي از اين گروه هستند .

ج – خاندان هاي سادات ايراني

در ايران برطبق يافته هاي ميداني و کتابخانه اي بيش از ۱۵۰ خاندان سادات وجوددارد . هريک از خاندان هاي سادات درتخت يکي ازشش گروه مذکور در فوق قرار مي گيرند .

۱۱ مرداد ۱۳۹۳/۱۱ دیدگاه /توسط روابط عمومی
"شاخه هاي اصلي سادات در ايران - مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله" https://solale.ir/fa/?p=317
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
🟢#مقام_معظم_رهبری:
((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.))
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
@sayedhmirmaryam
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

مشخصات
پژوهشگر محسن داداش پور باکر 📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

http://kn7.ir افراد آنلاين: نفر

ابزار حدیث

تبدیل تاریخ

تقویم شمسی

وضعیت آب و هوا

اوقات شرعی


آرشیو کد مداحی دفاع مقدس loop="-1" >

B L O G F A . C O M