دوشنبه ششم شهریور ۱۴۰۲ ساعت 12:48 توسط محسن داداش پور باکر و گروه پژوهشی📜 | 

#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند

📜قوم خنار سوادکوه و ایل پریجایی مهاجر از افغانستان هستند؟

📜قوم خنار سوادکوه 👇👇

🔎قوم خنار و ایل پرجایی مهاجر از افغانستان هستند؟

📕قوم خنار

📙ایل پریجایی

✍این گروه از اقوام نورستانی افغانستان هستند.

📎واژه ی نورستان بر نژاد خاصی از مردم شرق افغانستان اطلاق می شود.

📎نام این سرزمین باستانی ((الینایا)) است.

📎الیاها از اقوام آریایی بودند که همراه با سایر قبایل آریایی وارد سلسله جبال هندوکش شدند.

📎کنار رودخانه ی پاروشنی جنگ ده قبیله رخ داد که موجب تجریه ی عشایر این قبیله شد.

📎داسوس شاه پسر دیوا داسا پادشاه قبیله ی بهاراته مربوط به همین قوم است.

📎قوم کته یا کَتوَر از همین تبارند که در بخش شرقی و غربی نورستان افغانستان زیست دارند.

📎خاندان تینگال دَری، موره دری، مرگ دره و جَثی دره از اینانند که اکثرا سوند کلمه دره دارند.

📎ایل های کام، کَلشه، پرسون، اشکون، گوار نیز از همین سلسله هستند.

📎طایفه پرجائی اصالت آنها از قوم ( ( پریح ) ) یا ( ( پریجا ) ) هندوکش افغانستان بوده است.

📎 اصالت قوم پرجائی بندپی و سوادکوه نیز از قوم ((پریج)) یا پریجا هندوکش افغانستان است. پرجایی از اصالت به اقوام پراجی زبان رسیده و با قوم ( ( افریدی ) ) از قبایل ( ( پشتون ) ) هستند.

📚منابع تحقیقاتی:

👇👇

۱) عسگری خانفاه، اصغر و شریف کمالی، محمد، انسان شناسی عمومی، چاپ سوم

۲) زنجانی، حبیب الله، مهاجرت

۳) بهزادی، رقیه، آریاها و ناآریاها در چشم انداز کهن تاریخ ایران

۴) تاریخ مازندران باستان، طیار یزدان پناه لموکی

۵) ریشه های قومی قبایل سوادکوه، ابراهیم درویشی، ص ۱۰۸

۶)پسیان، نجفقلی و ممعتضد، خسرو، از سوادکوه تا زوهانسبورگ

۷) بهزادی، رقیه، قوم های کهن در قفقاز، بین النهرین و هلال حاصل خیر، جلد دوم

۸) کهزاد، احمدعلی، تاریخ افغانستان، جلد اول

۹) چایلد، ویرگوردون، آریایی ها، ترجمه فرامرزی، محمدتقی، چاپ دوم

۱۰) تالقانی، نورالله، افغانستان ما قبل اریایی ها ۱۱) تاریخ افغانستان، ص ۳۹

۱۲) یعقوب خان، محمد، رساله نژاد افغانیان

۱۳) شجره نامه اشاداد محسن داداش پور باکر،۱۳۷۱_۱۴۰۲

─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ #پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند @edmolavand ﷽ #آوات_قلم http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

#ایل_پرجایی
#شیخ_موسی
#شیخ_یوسف
#آقا_مار

http://mohsendadashpour2021.blogfa.com

💥پرجایی ها به لحاظ جمعیتی و تنوع شعبات تباری، خاندان و تیره از جمله ایل سرشناس در منطقه ی بندپی، بابلکنار، لفور به شمار می آیند.

📌بر اساس پژوهش میدانی و علمی صورت گرفته در کتاب تاریخ مازندران باستان آقای طیار یزدان پناه لموکی و همچنین کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه به قلم ابراهیم درویشی، ص ۱۰۸، این ایل [پریجا] تقریبا حدود ۹۰۰ سال پیش پس از مهاجرت از [ایران شرقی آن زمان] 💥((درّه پریجا)) افغانستان فعلی وارد ایران شده و اکنون در جنوب بابل و سوادکوه سکونت دارند .
●━━━━━──────
⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻
🎵🎶موسیقی پرجایی حال که در این ایل شهرت دارد، بر اساس تحقیق آرتور کریستنسن؛ ایران‌شناس و مستشرق معروف دانمارکی برخاسته از هندوکش است.💥 آقای طیار یزدان پناه لموکی ایل پریجا را مهاجر از ((پراجی)) افغانستان میداند.

📌هر چند ادعا میشود که برخی در این قوم، خود را منتسب به فیروزشاه؛حکمران منطقه میدانند. و عده ای نیز خود را از تبار لفوری ها از یکی از امیر زادگان قارن وًند مینامند. {اون پرِ جا تِه}

📌گروهی دیگر اما محل سکونت نخستین پریجایی ها را در قلعه ی فیروزجاه میدانند. 🔙این گمان هم چندان قوی نیست، چون قلعه ی فیروزجا، دژی نظامی و از خزانه های مستحکم حکمرانان مازندران بود نه محل اسکان یک ایل یا طایفه!!! 💥در مخالفت با این نظر آقایان یوسف الهی و شهرام قلی پور گودرزی هم نظر هستند.

📌اقلیتی از محققین محلی و انگشت شماری از پژوهشگران بومی خاستگاه این ایل را از گورستان باستانی آبادی فیروزجای ثابت فعلی بندپی بر می شمارند.

📌هر یک از تبارهای ایل پریجا به نامی شهرت دارند که هر کدام بار مفهومی ویژه ای با خود دارد.
👇
📌از ویژگی های دیگر قوم پریجا، اطلاق نام حیوانات به برخی از تبارها است.

📌بر اساس پژوهش صورت گرفته تبارهای پرجایی بدین شرح است:
👇👇
سِرخان، چِه، دِلوَن، کِرِه، خی،
گَل، کِخا، داغمه چی، گو، تولِه،
اسچای، چَمیک، عربِلّا،
چِچِم، شوکا، بور، فَتِه،
سگ، تیربندی، مثال،
شمس، چاکِتِن، پیر،
لَبون، اَش،
تیکا، چِلِخ، لَرگ،
لاغری، یاغی،
بااو، سِقو، دو، اَفتو، بادبِر،
برجوسّی، کئو، ادب، کلّه، بِلِه،
مَصّوم، اسدالله دَسِّه، زیگ، تَر،
تاشه، توشکا، آجیر،
دِمِّل، دَنگِ وِر، ریش،
غاز، مُول، تَمِسک، طلایی،
کِلاج، حاجی تبار،
شیخ، تیساپِه،
اِشکِیود، لَتران، سفیدتبار،
لَنِّه، شال، باشلِق،
عرب، گیلا،
تَک، لِر، کِردون، گِچو،
گلچوب، چِفا، گِر،
گرگانی، گوچو،
عابدی،
فیروزمندی،
محمدی و 💥برخی از تبارهای دیگر از ایل پریجا که بنابر اقتضای اخلاق از ذکر نام آنها خودداری میکنم.

📌پرجائی ها ارادت ویژه ای به جناب حاج شیخ موسی ره و مادرش#آقا_مار دارند و خود را از فرندان نخستین خادمین و نوکران آن روحانی می دانند. 💥#شیخ_موسی و #شیخ_یوسف دو برادر بودند که بخاطر اختلاف ملکی در وسطی کلا آمل وی به اتفاق مادرش به بندپی مهاجرت کرد. سپس محل زندگی شیخ موسی در منطقه ی ((لتی)) واقع شد.
🍃برخی او را شاگرد امام جعفر صادق ع میدانند ولی مدرک مستدل در این باره موجود نیست. 💥دکتر غلامرضا ملکشاهی در کتاب بابل شهربهارنارنج بدون ذکر هیچ ماخذی حاج شیخ موسی را یکی از افراد متقی زمان حکومت مرعشی معرفی میکند که گویا بر اساس این روایت باشد که او با حضرت سید صاعد حسینی مرعشی[سیدنظام الدین] پاشاامیر دیدار داشت. با این حال این نقل نیز شفاهی است.
🗓۱۴۰۲/۰۹/۲۰
📝محسن داداش پور باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

#پرجائی
#خاندان_عابدی

📜محاوره در #طوایف_پرجائی [فیروزجائی] و آشنایی با الفاظ:

✍الفاظ مورد استفاده طوایف #پرجائی همان لهجه ی اصیل مرسوم در مازندران می باشد و وجه اشتراک با دیگر نواحی و شهرستان ها بسیار زیاد است.

📌از آنجایی که محل سکونت #طایفه_ی_عابدی_پرجایی در نقطه ی تلاقی بندپی شرقی، #لفور_و_بابلکنار می باشد لهجه ی شان نیز مخلوطی از لهجه های ساکنین فوق می باشد نه خاص یک منطقه. امّا تکلّم به لهجه بندپی به جهت اصالت، ملموس تر از دو نقطه ی دیگر است. هر چند که درحفظ لهجه ی خود کوشا هستیم ولی شرایط زندگی مدرن و ماشینی به گونه ای است که به مرور زمان کلمات جدید جای الفاظ قدیم را می گیرد.

📝مثلا در یک زمینه :

📌چوبی:
کَچه- کَچه شَن- جوله- آشّه بیلک- شِل- کَلِز- فییِه- کِترا- دونه پاچ- کَنِّل- شورکَر- پِلاکَر- چَل- چَلیجه- اُدَنگ- اَسیو- شیش- چوبِق- کیله- لَلِوا- لیفا- خِلَنگ- نون مرزِه- چِلی- کوما- دِکَل- توردَسّه- کول- لَد- مَکو- ماسرِ- دوش کرچو- پِرقال-داغله- جِز- چَلِسک- سیکارچو-کَچِب- خِردِخوار- کِرک چَپی- هَلتِک- گِلِر- پِسپِسی.

📌آهنی:
اوسار- رکاب- نال- مِخ - دَهره - هَرِه- رَنِّه- میجِه- داز- تور - تاشه- لَوِرَگ- دیزنون- ماشِه- وَلزَرین- اَنبرگاز- مِخراز- شونسَر- هوکا- دِروش - بَلو- گرواز- اِزّال – دَر رزّه.

📌مسی:
لَوِ- کَرِک لَوِ- لاقِلی-قِرِک- اَفتو- مَشبه- شیردون-اَفتوبه- مَجمه- دوری-قَدرِه- قِراچه- بایّه - دونه شور - لَگِن - اَفتوبه لگن- دَسشورلگن- لَمپا - فِنِر- دَس چِراغ- مَشَل.

🌐بیشتر مطالعه کنید.👇👇
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2209
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

مشخصات
پژوهشگر محسن داداش پور باکر 📚پژوهشگر اسناد خطی، تبارشناسی و فرهنگ عامه، شاعر و سخنران، مدیر پژوهش ادملاوند و آوات قلم
📲دعوت به سخنرانی و حضور در جلسات
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.

http://kn7.ir افراد آنلاين: نفر

ابزار حدیث

تبدیل تاریخ

تقویم شمسی

وضعیت آب و هوا

اوقات شرعی


آرشیو کد مداحی دفاع مقدس loop="-1" >

B L O G F A . C O M