🪈نی #حسن_علی_تبار
📜ابوعطا، یکی از آوازهای چهارگانهٔ متعلق به دشتگاه شور در موسیقی ردیف دستگاهی(به همراه افشاری، دشتی و بیات ترک) است که دامنه ملودی آن تا درجه هشتم گام شور می باشد.
👇
در واقع گام ابوعطا همان گام شور است، فقط نت های ایست (دوم شور) و شاهد ابوعطا(چهارم شور) ملودی این آواز را از شور جدا می سازد.
👇
📎گوشهٔ حجاز در آواز ابوعطا نقشی کلیدی دارد و اوج آواز ابوعطا در این گوشه اجرا میشود، اجرای آواز ابوعطا معمولاً با فرود به محور اصلی دستگاه شور خاتمه مییابد.
👇
📎ریشهٔ نام ابوعطا مشخص نیست؛ این آواز با نامهای سارنج و دستان عرب نیز شناخته میشود و ممکن است با یکی از راگاهای همنام هندی مرتبط باشد. استفاده از آواز ابوعطا در موسیقی بومی ایران بسیار رایج است و بخشی از موسیقی مذهبی نیز در این آواز (به ویژه در گوشهٔ حجاز که حس و حال «عربی» دارد) اجرا میشود.
👇
✍گوشه های اصلی ابوعطا شامل:
درآمد ، سَیَخی، حجاز ،چهارباغ، گبری، کرشمه، دوبیتی، بسته نگار، رامِکلی می باشد.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─